Fästingens vara eller inte vara

YES !!!

Lite mera eld - kom igen nu då, munhugg lite till :)

Alltså,

Om man kunde eliminera EBOLA så vore det underbart givetvis.

Samma sak med TBE och Borelia, men TBE och Borelia är virus som BÄRS av fästingar och spridningen är trots allt relativt geografiskt begränsad, på ett liknande sätt som EBOLA är relativt begränsat...

For the record: Jag få mycket lätt både fästingar och myggor att ta en tugga av mig - jag gillar ingen av dessa småkryp. Om någon råkade utrota dessa två från min omgivning så skulle i alla fall inte jag klaga.

Men låt bli asfalten för 17on.

Samma sak med AIDS, EBOLA osv.

Vad gäller den som jämför klättring (som risksport typ) mot ett TBE smittat fästingbett, den personen har missat hela poängen. Jag väljer att självmant klättra och är då själv ansvarig för mina säkringar och misstag, men jag väljer tame17on inte att bli biten - det är en annan art som tränger sig på in på livet. DET accepterar jag inte !!!

Så kom igen nu bara, mera argument hitådit - men tänk till lite :)
 
ja, jag dödar nog hellre en fästing än en människa men vad tror du fästingen gör?? vi dödar inte gärna dom i samma art.. eller iaf inte jag. sen har du ett bra exempel på att många människor tycker annorlunda.. hört talas om krig tex? ett onödigt elände där massor av människor dör utan att oftast ens veta varför eller vad dom slogs för. i en perfekt värld skulle anarkismen styra och alla skulle vara snälla mot varandra.. detta är inte en perfekt värld och vi måste acceptera de.. fästingar ingår liksom i vår icke perfekta värld. jag tycker inte att vi har rätt att utrota andra arter lika lite som USA har rätt att utrota resten av världen. jämför oss med USA.. USA går in och "ordnar upp" i världen och vill framstå som mer värda än andra. enligt din uppfattning skulle alltså USAs befolkning vara bra mycket intelligentare än dej själv då dom har kommit så mycket längre på att tex "utvidga sina områden" och "ta ut andra "arter"" än tex sverige.
Människan vs fästingen tycker iaf jag går att jämföra ganska lätt med stark vs svag
isåfall skulle vi alltså gå tillbaka till att alla som av någon anledning inte klarar sig själv och som man kan utrota ska utrotas? starkast överlever?

min uppfattning är inte riktigt så.. vet inte om din är det..

// Patrik

(gillar visserligen inte fästingar men tycker inte att man har rätt att utrota dom)
 
ptte; sa:
ja, jag dödar nog hellre en fästing än en människa men vad tror du fästingen gör?? vi dödar inte gärna dom i samma art.. eller iaf inte jag. sen har du ett bra exempel på att många människor tycker annorlunda.. hört talas om krig tex? ett onödigt elände där massor av människor dör utan att oftast ens veta varför eller vad dom slogs för. i en perfekt värld skulle anarkismen styra och alla skulle vara snälla mot varandra.. detta är inte en perfekt värld och vi måste acceptera de.. fästingar ingår liksom i vår icke perfekta värld.

Ja du patrik, anarkism är inte rätt medicin för att få en perfekt värld och att jämföra sverige med en fästing och USA med människan förstår jag inte. Men det är klart att om Sverige hade sugit blod ut alla amerikanare så att många av dem riskerar att dö bara för att de är ute i naturen så kan jag förstå om USA inte vill ha svenskar kvar.

jag tycker inte att vi har rätt att utrota andra arter lika lite som USA har rätt att utrota resten av världen. jämför oss med USA.. USA går in och "ordnar upp" i världen och vill framstå som mer värda än andra. enligt din uppfattning skulle alltså USAs befolkning vara bra mycket intelligentare än dej själv då dom har kommit så mycket längre på att tex "utvidga sina områden" och "ta ut andra "arter"" än tex sverige.

Krig är aldrig bra, men att de som krigar inte vet vad de slåss för tycker jag är en förolämpning mot de som riskerar livet eller mister liver i krig för något de tror på. Sen kan väl inte hela mänskilgheten klandras bara för att USA har en galen president. Om det var bra eller dåligt att USA gick in i IRAK är en helt annan diskussion och är inte helt lätt att utröna.

Människan vs fästingen tycker iaf jag går att jämföra ganska lätt med stark vs svag
isåfall skulle vi alltså gå tillbaka till att alla som av någon anledning inte klarar sig själv och som man kan utrota ska utrotas? starkast överlever?

Återigen så har du missförstått, vi människor värnar om våra gamla och medmänniskor (kan iof bli bättre) vilket fästingen inte gör, den är en parasit som lever på andra och står typ längs ner i näringskedjan. Det diskussionen omfattar är om männsikan är mer värld än en fästing (eller andra arter), och svaret på den frågan är klockrent JA!

// johan
 
da_flower; sa:
Återigen så har du missförstått, vi människor värnar om våra gamla och medmänniskor (kan iof bli bättre) vilket fästingen inte gör, den är en parasit som lever på andra och står typ längs ner i näringskedjan.

// johan

Och varför gör vi det?
Forskningen visar att människans omsorg om andra ger egna fördelar i form av hjälp av andra på olika sätt.
Ur biologisk synpunkt är alltså osjälviskhet bara ett sätt att vinna egna fördelar.
Medkänsla är inte en helt altruistisk känsla.
Objektivt sett (ur "naturens synpunkt") är vi bara en art bland andra, inte alls särskilt utvald och moraliskt högtstående.

En stor skillnad mot andra arter är förmågan at reflektera och se framåt. Därför har fästingarna inga egna websidor med diskussioner.
Dom har inte heller förmågan att anse sej bättre än andra arter. Det har många av oss, vilket förmodligen är en anledning till att människan, och då fr a den ljushyade, har spritt sej över större delen av klotet.

da_flower; sa:
Det diskussionen omfattar är om männsikan är mer värld än en fästing (eller andra arter), och svaret på den frågan är klockrent JA!
// johan

Tycker vi ja!

F ö är väl hela frågan teoretisk, eftersom jag förmodar att ingen vet hur man utrotar dom, snarare kommer dom nog att överleva oss...
 
da_flower; sa:
En art som klarar av att ta ut andra arter, utvidga sig till nya områden (även utanför jorden) är enl min mening en framstående art som står över tex bakteriers och fästingars arter.
// johan

Fästingarna sprider sej i Sverige. Det föds färre människor i Sverige än antalet som dör (har alltså räknat bort inflyttningarna).

Bakterier finns överallt, de klarar alla salthalter och temperaturer och syrehalter.

Vad blir slutsatsen?
 
björner; sa:
da_flower; sa:
En art som klarar av att ta ut andra arter, utvidga sig till nya områden (även utanför jorden) är enl min mening en framstående art som står över tex bakteriers och fästingars arter.
// johan

Fästingarna sprider sej i Sverige. Det föds färre människor i Sverige än antalet som dör (har alltså räknat bort inflyttningarna).

Bakterier finns överallt, de klarar alla salthalter och temperaturer och syrehalter.

Vad blir slutsatsen?

Vet inte om man kan dra några slutsatser alls av det. Att mikroorganismer och insekter evolutionärt är lyckade i det att de är väldigt anpassningsbara till skilda miljöer är ju sant. Denna anpassningsbarhet bygger ju dock på en snabb reproduktion och till priset av att de inte kommer kunna utveckla några "högre förmågor". Mikroorganismer är ju även nödvändiga för allt högre liv och bara hos varje människa finns ju ett stort antal bakterier som lever i symbios med oss. Icke desto mindre finns det ju arter som direkt är skadliga för oss, och som jag inte finner något värde i sig att bevara, till dom hör exempelvis mycket skadliga bakterier och virus samt olika typer av parasiter och mot dessa för vi ju redan en kamp. När det gäller fästingar så kan jag för lite om deras roll i ekosystemet, men man skulle ju kunna tänka sig att de inte direkt har någon nytta, eller en väldigt marginell nytta än för andra än de parasiter de bär på och då vet jag inte om det finns något särskilt bevarandevärde hos dem. Fästingproblemet ska man väl inte överdriva i Sverige, men det är ju betydligt fler som drabbas av svåra konsekvenser i möte med fästing än med de stora rovdjuren, så de bör inte negligeras. Om vi anser att fästingen ska tillhöra vår fauna, så får vi också acceptera ett ökande antal fall av fästingburen encefalit och Borrelia. Nu är ju som sagt fästingproblemet inte så stort i Sverige, men fästingburna sjukdomar och olika parasiter är ju stora problem i exempelvis det tropiska Afrika och jag vet inte om bevarandet av någon form av biologisk mångfald är värt det mänskliga lidandet. Så personligen tycker jag att vi utifrån ett humanistiskt perspektiv kan ta oss rätten att utrota vissa typer av lägre organismer (virus, encelliga, insekter eller parasiter).

/D
 
Är där den är

Vad man däremot kan säga med bestämdhet är väl ändå att fästingarna finns där och ingen kommer nog ta sig an en utrotning av fästingarna så länge det finns andra orättvisor på vår jord och det kommer det nog tyvärr alltid att finnas.
Så fästingarna finns där......
Biter en fästing dig? Plocka bort den då! Är det så himla farligt??
Den gör ingen biologisk nytta men någon nytta gör den i varje fall! Annars skulle ju inte vi få föra denna oerhört givande diskussion. :)

Mvh, Per Nyberg.
 
Usch!

Jag såg ett naturprogram på TV (en hobby jag har!)
Där visade de en fästingart som bor i Afrika.
Den såg ut som vår sort fast större(!) de satt och gömde sig i den knappa vegitation som finns i öknen och när man nuddade busken så släppte de taget och skäggade för allt vad tygen höll mot närmaste varelse, (dig!!) och snabba var de.... Så vad kan man lära sig av detta??
Inte en aning men det handlade om fästingar...
 
fästingar me borelia o TBE & människor me aids...

Om ja hade aids skulle du utrota mej då? om en människa har aids skulle du förmodligen inte mörda den då... även fast den kan smitta om den biter sig fast i dej....(hehe... misstolka om du vill) men fästingar som sprider borelia o TBE kan du utrota!!!! d e helt sjukt...bara för att du e större behöver du inte döda dom.......... ja tycker inte heller om fästingar... men d e sjukt att utrota dom för att dom sprider sjukdomar.... om du vaccinerar dej mot TBE och tar bort fästingarna i tid klarar du dej för det mesta ändå......

[Ändrat av lejonet 2003-06-13 kl 16:45]
 
Re: fästingar me borelia o TBE & människor me aids...

lejonet; sa:
Om ja hade aids skulle du utrota mej då? om en människa har aids skulle du förmodligen inte mörda den då... även fast den kan smitta om den biter sig fast i dej....(hehe... misstolka om du vill) men fästingar som sprider borelia o TBE kan du utrota!!!! d e helt sjukt...bara för att du e större behöver du inte döda dom.......... ja tycker inte heller om fästingar... men d e sjukt att utrota dom för att dom sprider sjukdomar.... om du vaccinerar dej mot TBE och tar bort fästingarna i tid klarar du dej för det mesta ändå......
[Ändrat av dave1 2003-06-13 kl 18:09]
 
Re: fästingar me borelia o TBE & människor me aids...

lejonet; sa:
Om ja hade aids skulle du utrota mej då? om en människa har aids skulle du förmodligen inte mörda den då... även fast den kan smitta om den biter sig fast i dej....(hehe... misstolka om du vill) men fästingar som sprider borelia o TBE kan du utrota!!!! d e helt sjukt...bara för att du e större behöver du inte döda dom.......... ja tycker inte heller om fästingar... men d e sjukt att utrota dom för att dom sprider sjukdomar.... om du vaccinerar dej mot TBE och tar bort fästingarna i tid klarar du dej för det mesta ändå......

[Ändrat av lejonet 2003-06-13 kl 16:45]

Hmm.. texten försvann i förra inlägget...

Vet inte riktigt om du riktar dig till mig, men jag besvarar väl dina funderingar..
Om du hade AIDS! Skulle jag döda dig då? Nej, det skulle jag självklart inte utifrån mina etiska ställningstaganden gundade på humanistiska principer. Jag anser dock att det är en avgrundsstor skillnad till en fästing. Ponera att fästingen spred HIV, skulle jag försöka döda den då? Tveklöst ja, med alla till buds stående medel eftersom den i så fall skulle fungera som vektor för en av de otäckaste sjukdomar mänskligheten skådat. Nu sprider dock inte fästingar HIV utan de kan sprida borrelia och TBE (samt en del andra sjukdomar) som inte är lika allvarliga som HIV/Aids och därför är jag tveksam till en utrotningskampanj, det går att skydda sig på andra sätt och konsekvenserna är inte lika stora som om de skulle sprida HIV. Malariaproblemet på minner om fästingen och TBE, fast i betydligt större omfattning. Varje år drabbas omkring 300000000 människor av malaria och omkring 1000000 människor dör (ett barn i afrika dör var 30.e sekund till följd av malaria). Vektorn i detta fallet är en myggart som sprider en av fyra olika typer av malaria (plasmodiumarter). I Sverige lyckades man utrota malariamyggan under 30-talet genom att bland annat dika ur våtmarker. Exemplet malaria tycker jag är ett sånt fall där man på bred front bör angripa orsakerna (bla genom att försöka utrota sjukdomsvektorerna). Detta inte för att jag är större än myggorna, utan därför att priset i mänskligt lidande är alltför stort.

mvh
David
 
Redigera

dave1; sa:
[
Hmm.. texten försvann i förra inlägget...


mvh
David

I all välmening
Man har 20 eller 30 minuter på sig att redigera sin text, när man upptäckt att det blivit ett eller flera förarliga feltryckningar på tangentbordet. Ett annat tips är att förhandsgranska innan man skickar.

Per Brune /dålig på att hitta rätt tangenter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Lämmelår kan vara på gång Vilda djur 1
Vildmarksguiden Prata om att vara nära naturen! Vilda djur 1
-MrD- Kan detta vara en Rödstjärt? Vilda djur 1
berggren_91a Konstigt djur angrepp på en björk! Någon som vet va de kan vara för djur? Vilda djur 9
mordarsnigel2 vad kan detta vara? Vilda djur 4
KLAGER Död varghanne tros vara tjuvskjuten Vilda djur 0
dabac Fågelholk- äggtjuv eller inneboende? Vilda djur 0
tango Är det Gustav Grävling som bökat i min gräsmatta, eller? Vilda djur 3
ImJustHere Guldögonslända/Stinkslända eller annat? Vilda djur 0
Noruas Kryp, lus eller dyl.? Vilda djur 3
jffoto Vildsvin, bör jag oroa mig eller stå över? Vilda djur 16
Thomas04 Ormvråk eller fjällvråk ? Vilda djur 2
andyyy Vargjägare eller IS-krigare... Vilda djur 3
NIB Björn eller älg? Vilda djur 7
anjoua 1 April eller vad är detta för något Vilda djur 3
MsBex Älg- eller björnspillning? Vilda djur 14
pilfink Bäver eller utter? Vilda djur 4
plaskdaja Släppa ut minkar. Rätt eller fel? Vilda djur 86
Brune Gruppsex eller vad gör dom? Vilda djur 6
andy69 Havs eller Kungsörn?? Vilda djur 22
sadie Taltrast eller Björktrast??? Vilda djur 2
lekarn störst chans att se? hare eller räv Vilda djur 10
KebneKajsa World of... eller tänk vad man lär sig på level 30! Vilda djur 18
Smaila Skratta eller gråta Vilda djur 16
kristofer_wallmark Är detta fram- eller bakram? (Björn) Vilda djur 0
JohnnyL Sover ni eller ? Vilda djur 8
mipert ”Hur länge lever en fästing” eller ”det kliar på...” Vilda djur 2
frarol självmord eller bara ledsnat på vargdebatten Vilda djur 6
softcanoe Ormvråk eller bivråk? Vilda djur 5
The Trooper Guding eller Ejder. Vilda djur 5
tool Fästing, myt eller inte? Vilda djur 23
avslutat medlemskap1105 Järvspår, eller? Vilda djur 16
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.