Friluftsliv?

=)

Skulle tippa på att det är samma! ;)
Vad menar du med kolla mejlen? Min mejl eller? För jag har inte fått nått isf...
 
vad jag skrev!

Vem eller vilka beslutar om ”regler” rörande friluftsliv i Sverige?
Lite oklar fråga, det beror ju på vilka ”regler” man avser. Naturvårdsverket beslutar om naturreservat och nationalparker och där gäller vissa ”regler”. Länsstyrelsen kan reglera friluftsliv och allemansrätt med hjälp av ”skyddad natur” och kan även de besluta om naturreservat. Kommunerna kan reglera aktiviteter som ridning och tältning i lokala föreskrifter. Ytterst är det ju Sveriges regering som stiftar lagar och det är en form av ”regler”.
I vissa fall kan man komma överens med markägaren om ”regler” som man måste följa på dennes mark, har man inget sådant avtal gäller allemansrätten.
Så blir då alltså: Regeringen, Naturvårdsverket, Länsstyrelsen, Kommunerna samt markägaren.

Hoppas det kan vara till någon nytta!
 
klart det är =)

tackar för påpekandet och ändrar snabbt som sjutton. tur att det finns dem som kan mer om politiken än jag, även om det hade varit trevligt med ett extra kök ;)

/einar
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...