Stoppa varghatarna!!!

Varför SNF la sig i kan man verkligen fråga sig.
WWF var på väg att lägga pengar till att man fick mer information om vargen.
Men något offentligt godkännande av Miljöorganisationerna krävdes aldrig av de som bodde i området.
Det var bara av myndigheterna man ville ha det.
Läs vad jag tidigare skrivit.
Myndigheterna hade kunnat ta beslutet.
Även om du hade varit emot det.
Jägarförbundet var ocså med på mötet föresten.
Ja, visst var det dömt att misslyckas med all som blev inblandade.
Men är det så förbannat dumt att det finns människor som ändå försöker få till en vargföryngring, att man ändå försöker??
Det var inte renskötarnas fel att det sprack.!
Utan läs vad jag tidigare sagt.
Men tror man att alla renskötare vill utrota rovdjuren så...
Fortsätt att söka fel ni.

Och Dan...Ha ha Törs man säga Go dag.
För det var då det roligaste svar jag någonsin fått på ett Go natt.
Tack för den..kan jag småle åt hela dagen.
-Anders
[Ändrat av Jerja 2003-08-15 kl 10:08]
 
Jerja; sa:
Jerja, jag ser att du fortfarande inte har förklarat dig, så jag får väl fråga igen.

Exakt vilken historia om händelseförloppet menar du att jag skulle ha hittat på?

"Skrivbordsprodukter och snackare". Exakt vad menar du med det?

Och, specifikt vilket inlägg från mig är ett "översittarinlägg"?
 
Helt utanför vargdebatten

c5j; sa:
Förresten heter det Same och ej Lapp.

Jag skulle vara glad den dag någon förklarade för mig varför det är mer fel eller mer värdeladdat att säga Lapp än Skåning!

Lapp - person med härkomst från Laponia/Lappland
Skåning - dito med härkomst från Scania/Skåne

Om man nu tycker att Same är ett begrepp som även innefattar kultur och tradition så ska man betänka att begreppet Lappland/Laponia har en härstammning från en tid då befolkningen i regionen i ytterst liten omfattning bestod av annat än "Lappar".


Inte heller ser jag varför det anses att Lappar, ur ett historiskt perspektiv, blivit sämre behandlade än Skåningar.

Och för övrigt vill jag hävda att det finns betydligt färre Skåningar än Lappar, speciellt om man definierar det utifrån hur många som talar språket - och då menar jag inte svenska med Skånsk dialekt utan Skånska som sydskandinaviskt språk.


Detta inte sagt för att nedvärdera Samer eller hävda det Skånska, utan bara att sätta ett litet annat perspektiv på saker o ting.

/Ulf - beredd att bli nedgjord
 
Nu får ni fortsätta diskutera utan mig. Eftersom jag inte tror att vi kommer längre.
Det är väl möjligt att jag överreagerat.
Efter tre års kamp för att hålla vargarna vid liv...
Sen har jag hållit mig från miljöorganisationer och myndighet.
Sett vargar komma och dö.
De personer som jag räknat upp med namn är personer som skött sig suveränt i historien. De andra som bara försökte skaffa sig politiska fördelar eller andra plus utan att bry sig om vargarna har jag inte gett namn på.
Och jag ångrar att jag alls berättade det här nu.
Adjö (törs man säga det:)
-Anders
 
Jerja; sa:
Nu får ni fortsätta diskutera utan mig. Eftersom jag inte tror att vi kommer längre.
Det är väl möjligt att jag överreagerat.
Efter tre års kamp för att hålla vargarna vid liv...
Sen har jag hållit mig från miljöorganisationer och myndighet.
Sett vargar komma och dö.
De personer som jag räknat upp med namn är personer som skött sig suveränt i historien. De andra som bara försökte skaffa sig politiska fördelar eller andra plus utan att bry sig om vargarna har jag inte gett namn på.
Och jag ångrar att jag alls berättade det här nu.
Adjö (törs man säga det:)
-Anders
Jerja. Det var jag som startade den här tråden. Som du ser redan på första raden i mitt första inlägg har vi samma principiella uppfattning om vargen, dvs. en positiv inställning FÖR vargen. Givet att din historia är korrekt så var det bra att du berättade det hela. Mitt blygsamma bidrag för vargen består av tre saker:

1. Medlemsskap i WWF och stöd till deras arbete för den skandinaviska vargstammen, kolla:

http://www.wwf.se/go.wiz?doc=1014725&sid=6415200815134654195198149120030815134716

Här kan du läsa lite om problemet med den strategi du tänkt dig vad gäller Alfaparet:

http://www.wwf.se/go.wiz?doc=1014719&sid=6415200815134654195198149120030815134836

2. Från och med idag medlemsskap i organisationen Nordulv och litet bidrag till den belöning de utfäst till de som kan ge tips som leder till att tjuvjägare på varg grips.

http://www.nordulv.org/sv.shtml

3. Att försöka diskutera vargens vara eller icke vara med människor som har en mer negativ inställning till vargen, och informera om fakta. Det känns ledsamt att du inte tycker att "det ger ett dugg till vargdebatten", men det får jag väl stå ut med.

Raskesven
 
parkvakter

staten kan ju anställa parkvakter som i afrika så kanske tjuvskyttarna blir lite nervösa. Eller så kan man ju införa vargdräkter som straff för tjuvskyttarna så att dom får känna hur det känns... skulle vara en syn det när dom skjuter ihjäl varandra :)
 
Varg i Tyresö?

Läste i förra veckan om en motion som något politiskt parti (vet ej vilket) lagt att det ska planteras in ett vargpar i Tyresöskogen i Sthlm.

Vill bara säga att det tycker jag är en mycket bra idè.
MVH
kim
 
Re: Varg i Tyresö?

kim1; sa:
Läste i förra veckan om en motion som något politiskt parti (vet ej vilket) lagt att det ska planteras in ett vargpar i Tyresöskogen i Sthlm.

Vill bara säga att det tycker jag är en mycket bra idè.
MVH
kim

Du tycker detta för att? Tyresö är en lämplig biotop för vargar eller du vill helt enkelt straffa stockholmare?
 
Nämen..

Putte..
..Är det helt plötsligt ett straff att ha varg inpå stugknuten??

Du svänger väl inte i debatten, det är inte likt dig.

;)

/BAX
 
Re: Re: Varg i Tyresö?

FJS90-91; sa:
kim1; sa:
Läste i förra veckan om en motion som något politiskt parti (vet ej vilket) lagt att det ska planteras in ett vargpar i Tyresöskogen i Sthlm.

Vill bara säga att det tycker jag är en mycket bra idè.
MVH
kim

Du tycker detta för att? Tyresö är en lämplig biotop för vargar eller du vill helt enkelt straffa stockholmare?

OM du hade läst mina tidigare inlägg så hade du aldrig ställt den frågan.
Jag tycker att vargen är en naturlig del i ekosystemet det är inte jägaren alltså fler vargar och mindre älgjägare även i STHLM.
MVH KIM
 
Varför behövs vargen?

Hje på er, har följt mejlandet om vargen.
Visst har vargen varit en del av vår natur och ekosystemet och fyllt sin roll som nerhållare av älgstam och andra betesdjur som kan utarma biotoper.

Men är det samma sak som om att den måste finnas idag?

Idag gör ju älgjägare och andra vargens "jobb". Om vi slutade jaga älg och rådjur så kanske vargen behövdes för balansen skull men sanningen och säga har den ju ingen reell funktion om man ser till ekosystemtjänsterna. Den må vara vacker, spännande och mystisk. Den är helt ofarlig för människor men att den skulle fylla någon biologisk nytta i naturen är nog inte helt säkert.

Det är dock underligt att de flesta vill ha varg men inte hemma där man bor. Jag tycker att man ska ta bort vargarna från renskötselområdet och placera dem i Tyresta nationalpark så att storstadsbefolkningen kan se vargar vilt och inte bara på Skansen. Tänk vilket stöd vargarna finge då flertalet av de som propagerar för varg verkar finnas i Stockholm.

Varg är vackert men är det så självklart att de behövs?

Väntar på aggressiva svar!

Jannep
 
Vargdebatt=Pajkastning

Vargdebatten är är en HET debatt som kommer att vara en paj-kastning sålänge man inte kan mötas på halva vägen... Enligt vad jag har läst i detta forum är att antingen är man varghatare eller vargälskare, jag kan säga såhär jag är varken eller, står i mitten och tycker både och. Självklart så tycker jag att vargen ska finnas i vårat ekosystem inget snack om den saken.
Var uppe i Jämtland för snart tio år sedan och spårade varg med en vargspårare vilket han hade haft som "yrke" under tio års tid, så säg att han har erfarenhet sen 20 år tillbaka. Han hade då under sin tid som spårare haft närkontakt med vargen 2 ggr under den tiden. Jag själv kom bara såpass nära att vi följde ett "het" spår och kom fram till en vaja som var riven och färsk..(det fortfarnade rök om köttet) Vargen enligt forskning är egentligen ett väldigt skyggt djur som ogärna vill komma i kontakt med människan, men jag kan inte ngt annat än säga att den saken har ändrats, ngt har hänt inom vargens beteende sedan den för längesen blev utrotad och nu när den har börjat och aklimatisera sig tillbaka i vårat land... Den enda frågan jag kan ställa mig hur kommer det sig? Varför beter sej inte vargen som den gjorde förrut. Mågna svar jag har fått på den frågan är att. "Det förstår du väl att det beror på människan, vi kommer längre och längre in i deras revir och stökar runt" Till en viss del har vi gjort detta men nej jag kan inte helt hålla med om det! Det här är en helt egen teori jag har. När vargen började återkomma tillbaka så blev det som en explosion, mycket märkligt måste jag säga! Det + vargens beteende den hade/har gör att jag tror att den är inplanterad i våra skogar och då inte har med sig sitt riktiga vargbeteende med sig. Och det baserar jag på att den mer och mer närmar sig människan och är ganska så orädd utav sig i många situationer..

Om ni kommer ihåg vilken debatt det var när lo-djuren kom till våra skogar och började ställa till med "besvär" Men till slut så mötes vi på halva vägen och fick till så man gjorde inventering utav lo-djuret och utifrån det fick skyddsjakt. Då blev allt lugnare och alla var mer eller mindre nöjda... Samma gäller ju björnen. Men vad gäller vargen är att den är så skyddad att det vore ett större brott att skjuta en varg än en människa, det gör att vissa folk då mest jägarna blir upprörda. Jägarna är inget ont folk som bara vill illa utan vi vill bara bli hörda och jag tror att den dagen om det nu skulle hända att det även blev skyddsjakt på vargen så skulle allt lugna ner sig. Jag är själv jägare och jagar i ett vargrikt område och det är inte roligt och släppa hunden om man vet att det är varg inne i området, då säger vissa "ja men skit i och släpp hunden då, sluta jaga bla bla." Ja det kommer till slut att sluta med det är jag rädd för. För det blir mindre jägare som har lust att släppa sin hund när risken är ganska så stor att man inte kommer hem med sin hund vid dagens slut. Sen utöver det så blir det mindre med älg, rådjur osv så snart finns det inget att jaga. Ni som inte är jägare och inte har jakt som intresse, tänk då kanske en gång till. Jägare har jakt som sitt intresse. Tänk ni som har ngt annat intresse helt plötsligt inte fick hålla på med det längre, det skulle inte vara så roligt eller hur? Om man nu fick till skyddsjakt skulle det inte innebära att vargen försvann, utan bara få bort den vargen som ställer till mest skador! Det var det jag menade med att mötas på halva vägen.. kanske lite långdraget men som sagt vargdebatten är ett HET ämne hos dom flesta.. Sen ang pejlare på vargen så är den nya redan testad på ett alpha par och har visat bra resultat! Att ta bort pejlarna tycker jag inte är ngt bra alternativ ur flera perspektiv, dels för dom som forskar kring vargen och dels för jägarna för vad man oftast som jägare gör innan man går ut på jakt i ett vargområde är att man ringer till vargforskarna för att få information om det är varg i området eller inte! Finns det varg så väljer man oftast att inte släppa sin jakthund!

Mvh
Camilla
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...