vargar och bönder

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Re: ofta faller liten tuva själv däri

FJS90/91; sa:
Visst e det lite spännande att många tror att man måste komma norr om dalaälven för att överhuvudtaget kunna idka någon form friluftsliv.. Om man inte är infödd norrlänning så är man inte friluftsmänniska utan en jävla turist i "funktionskläder" som besöker naturen några ggr om året och därmed inte varken förstår eller kan något om naturen..

Vilka tror att man måste vara norrlänning för att kunna vara friluftsmänniska? Jag (smålänning som tidigare bott 5 år i Övik) har inte stött på den attityden som du skriver om. Däremot (om man generaliserar) så har norrlänningar stor skepsis till stockholmare och skåningar, oavsett om det gäller friluftsliv eller nåt annat. Du är väl från de skånska tassemarkerna? Du tror inte att det är därför som du upplever att du blir betraktad som "turist i funktionskläder"?

Jag tror att ordspråket i rubriken är något felskrivet: "Den som går över ån efter vatten faller själv däri" ska det väl vara?


/Håkan
 
Re: Re: ofta faller liten tuva själv däri

Håkan K; sa:
Vilka tror att man måste vara norrlänning för att kunna vara friluftsmänniska? Jag (smålänning som tidigare bott 5 år i Övik) har inte stött på den attityden som du skriver om. Däremot (om man generaliserar) så har norrlänningar stor skepsis till stockholmare och skåningar, oavsett om det gäller friluftsliv eller nåt annat. Du är väl från de skånska tassemarkerna? Du tror inte att det är därför som du upplever att du blir betraktad som "turist i funktionskläder"?

Jag tror att ordspråket i rubriken är något felskrivet: "Den som går över ån efter vatten faller själv däri" ska det väl vara?


/Håkan

Njae.. nu har jag inte personligen mött denna attityd direkt riktad mot mig, det skulle dom inte våga!! Sedan så är det väl så att Skåningen i sig brukar fruktas för sin ätkapacitet..

Eller som Lakritstrollet, Proff i ordstäv sade: Där fick jag vatten på mitt kuvert!
 
Jag börjar bli imponerad av den här tråden.
Nästan 2000 läsare, 75 svar, på bara en vecka.

Vad ska man skriva för att hålla liv i glöden tro??

Kanske detta: Saxat ut Östersundsposten.

Polisen har inte hittat vargen

ÖSTERSUND, ÖP


Polisen har inga nya uppgifter om den varg som funnits i trakterna av Börtnan. Sedan man på tisdagen hittade vargens halsband avskuret utgår polisen från att vargen dödats.
En förundersökning om grovt jaktbrott har inletts, men det finns inga misstänkta.
Under gårdagen letade man efter kroppen, utan resultat. Polisen uppmanar folk som rört sig i området att komma med upplysningar om de sett någonting som kan bidra till att vargen hittas.


;)

/BAX
 
BAX; sa:
Polisen har inga nya uppgifter om den varg som funnits i trakterna av Börtnan. Sedan man på tisdagen hittade vargens halsband avskuret utgår polisen från att vargen dödats.

Börtnan ligger ganska nära Tossåsens sameby va? Har inte ledaren där varit i klammeri med rättvisan förut? Lätt att dra egna slutsater om det hela tycker jag (som iofs kan vara fel)
 
Re: Ett antal svar...

[
För att citera BAX ifrån ett tidigare inlägg i samma tråd:

"Svensken är i största drag funtad såhär: "Visst ska vi ha vargar, kärnavfallsförvaringsanläggningar, flyktingförläggningar, Bandidosklubbkåkar i sverige. Men INTE på MIN gata.""

Och jag kan ju bara instämma...

------------

Alltsa precis likadana som ni varghatare(naja). Jag vill lagga karnkraftsavfallet dar det ar sakrast. Ar det en kilometer fran mitt hus, sa for fan lagg det dar!!!!! Skulle vardet bli deprecierat, ar det faktiskt statens sak att kompensera, vilket de kommer att gora. Jag kommer ju knappast utsattas for nagon risk, de narmaste 200 000 aren. Nar det galler varg och Bjorn, sa far manniskan anpassa sig!! Men det vill ni ju inte! Jag hade anpassat mig och jag vill verkligen ha tre av de stora rovdjuren i hela landet(jarven vore kanske lite for mycket att hoppas pa).
Jag bor ju i London!!! =)

"Crocodile Dundee" i slips"
 
"Svensjäveln"

Jag måste först erkänna att jag inte läst alla inlägg i den här tråden så jag kanske upprepar en del.
Jag såg på ett TV-program härom kvällen som hette "Svenskjäveln". Det handlade om en svensk som blivit same (nästan). "Svenskjävlar" är tydligen det samerna kallar oss andra och även honom (han var gift med en Samekvinna). Just den här "svenskjäveln" hade renar och stort problem med att "rödrävsjäveln" och "lojäveln" käkade upp hans renkalvar som han älskade över allt annat. Så långt kan jag mycket väl förstå honom. Jag skulle också bli uppgiven om det blev en kalv uppäten varje natt. Att rovdjuren fanns var naturligtvis de andra "svenskjävlarnas" fel, som inte tillät jakt i tillräckligt hög omfattning. Han påstog helt frank att det tjuvsköts fler rovdjur varje år än naturvårdsverket uppskattning av hela stammen var. Själv hade han en ljuddämpare på sin klass 1-studsare, hur han nu fått licens på en sådan, om han nu hade licens.
Frågor man kan ställa efter programmet är:
Skall vi ha en rennäring överhuvudtaget? Jag tycker man kan ifrågasätta det. En näring som inte kan finansiera sig själv saknar kanske existensberättigande. Innebär utövande av näringen också att naturen förstörs så är det än mer tvivelaktigt. Detta har naturligtvis hänt och händer även i övriga Sverige, men det även här olyckligt och måste bekämpas.
Ska vi ha kvar rennäringen av kulturella skäl? Nja, det är tveksamt. Mängder av kulturer har försvunnit under historiens gång och detta är naturligt. Kan man inte konkurrera så går det så. Renskötseln som näring borde ju också underkasta sig samma marknadsmässiga regler som övrig verksamhet i Sverige. Här i Göteborg var tex ingen glad under varvsdöden, bönder har fått ställa om sin verksamhet många gånger och många näringar har fått läggas ner och människor blivit av med jobbet.
Annars får vi välja att se renskötseln som en museial verksamhet, kanske vi skall det?
Samer får gärna forsätta sin verksamhet om de vill men jag vill men inte på bekostnad av det vilda arv som Sverige som nation har att förvalta.

/Hans
 
Re: Re: Ett antal svar...

Freddan75; sa:
Alltsa precis likadana som ni varghatare(naja). Jag vill lagga karnkraftsavfallet dar det ar sakrast. Ar det en kilometer fran mitt hus, sa for fan lagg det dar!!!!! Skulle vardet bli deprecierat, ar det faktiskt statens sak att kompensera, vilket de kommer att gora. Jag kommer ju knappast utsattas for nagon risk, de narmaste 200 000 aren. Nar det galler varg och Bjorn, sa far manniskan anpassa sig!! Men det vill ni ju inte! Jag hade anpassat mig och jag vill verkligen ha tre av de stora rovdjuren i hela landet(jarven vore kanske lite for mycket att hoppas pa).
Jag bor ju i London!!! =)

"Crocodile Dundee" i slips"

London.. hahaha

London lär vara mycket farligare att visstas än vilken björntät dunge som helst... Där snackar vi om faror som lurar, de e annat än en sketen björn i soptunnan!!

Rock on Fredrik!!
 
For att inte tala om ravjavlarna som graver upp var grasmatta. For att byta amnet till lite mindre rovdjur. Var council, Wandsworth, som ligger vid Themsen i centrala London, infangade och dodade 2700 ravar forra aret och anda ar de fler an nagonsin. Raven har antligen lyckats knacka det urbana livets overlevnadsgata och numer utvecklat det till en konstart. 2700 ravar dodade pa en yta av Kungsholmens storlek utan att det ens marks i bestandet. Dar snackar vi population utom kontroll. (Ravar har aven gett sig pa spadbarn som har legat i vagnar pa bakgardar etc. Hur manga sadana olyckor med varg har vi haft?)
 
Öm tå?

Att: Patrik >> Nån anledning fanns det väl till att du var tvungen att svara... Tror dock att de flesta på detta forum inte passar in på den beskrivning du gav.
Ganska så säkert överglänser de flesta mina kunskaper.

Anledningen till att jag skrev det var att det känns som en massa folk ger sig in i disskutionen utan att ens ha funderat eller upplevt situationerna. Utan bara hakar på konceptet låt alla djur leva och reglera sig själv. Vilket är en total utopi. Hade kanske fungerat om vi inte funnits till.

Förövrigt har jag absolut ingenting emot varken stockholmare eller skåningar.

Har fortfarande svårt att se den stora fördelen som vargstammen kommer medföra. Utan att för den skullen inte vilja ha några vargar.

Tror nog att flertalet kommer bli upplysta inom sinom tid... kanske jag?
 
Re: Öm tå?

Gujo; sa:
Har fortfarande svårt att se den stora fördelen som vargstammen kommer medföra.

Så allt som vi inte kan se fördelen med skall bekämpas?
Vad sägs om mångfald, skönhet, turism (reklamvärde), ansvar mot kommande generationer mm ?

/Hans
 
Freddan75; sa:
For att inte tala om ravjavlarna som graver upp var grasmatta. For att byta amnet till lite mindre rovdjur. Var council, Wandsworth, som ligger vid Themsen i centrala London, infangade och dodade 2700 ravar forra aret och anda ar de fler an nagonsin. Raven har antligen lyckats knacka det urbana livets overlevnadsgata och numer utvecklat det till en konstart. 2700 ravar dodade pa en yta av Kungsholmens storlek utan att det ens marks i bestandet. Dar snackar vi population utom kontroll. (Ravar har aven gett sig pa spadbarn som har legat i vagnar pa bakgardar etc. Hur manga sadana olyckor med varg har vi haft?)

Nu blir jag nyfiken, "rävjävlarna", vad gör du när björnen/vargen/lodjuret knäcker det urbana livets gåta? Anpassar dig??
Hur många rävar har anfallit spädbarn i Sverige??
Jag har själv en räv som stryker kring gården, inte det minsta problem med den inte.

Nädu Freddan, nu har du avslöjat dig själv...

Häls
/BAX
 
"Har fortfarande svårt att se den stora fördelen som vargstammen kommer medföra. Utan att för den skullen inte vilja ha några vargar."

Det handlar val inte om att vi skall ha nagra fordelar av vargstammen. Det ar val snarare sa att fordelarna tillkommer vargarna!

-----------

Forlat mig om jag inte forstatt att natur och vildmark finns till for oss att leka i och inte for sin egen skull.
Givetvis skall vi som sa garna vill brottas vargar och sla bjornar pa kaften, istallet kunna gora det i inhagnade omraden, sa att ni andra mer lugna personligheter, kan plocka era blabar och skjuta era kottdjur.

Ar det forresten nagon som har tankt pa att det ar svart for handikappade att komma ut i skogen? Ar det rattvist? Ar det verkligen en "vildmark for alla"?


Varning! Ovanstaende inlagg kan vara svart att forsta, da tonlage och ansiktsuttryck hos forfattaren tyvarr bortfaller. For att underlatta kan jag meddela att ovanstaende inlagg innehaller stora delar sarkasm och lika stora delar ironi.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.