vargar och bönder

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Re: Tillbaka på ruta ett

Lorre2; sa:
Infekterad fråga som sagt...

Men om vi för en stund går tilbaka till rovdjuren och bönderna/jägarna.

I Sarek har vi dom berömda och omtalade stora älgarna, nog för att tjuvjakt förekommit men i princip så låts djuren sköta sig själva vilket medför att stora älgar för sina friska gener vidare medans svagare djur slås ut.

Angående stora älgar i Sarek så finns det en mer naturlig förklaring än så, djur som lever i kalla klimat är i allmänhet större för att klara just kylan.
 
För att vara en ursprungsbefolkning som Samerna är. Är de nog ganska ensamma om att ha en sådan attityd gentemot rovdjuren i jämförelse med andra ursprungsbefolkningar. Då syftar jag ju framförallt på renskötande samer vilket iof är en ganska liten del av Samefolket. Det är inte många ursprungsbefolkningar som vill hävda och bevara sin kultur och visa att man levt nära och med naturen sen urminnestider samtidigt som man vill få bort obekvämheter som rovdjur. Man ska dock inte dra alla över samma kam. Men som vanligt är det de som hörs mest som får gehör.

mvh
mattias:)
 
Rumänien

Att: Freddan75: Jag tror inte att Rumänska jägare är sämre än Svenska, möjligen mindre bra utrustade. Dock med otroligt mycket mer erfarenhet inom rovdjursjakt.

Vad Sverige kan göra som inte de kan, jo man kan börja jaga varg i tid innan vargstammen blir för stor och som jag tror okontrollerbar.

// G
 
Det verkar som de flesta kan förstå en beskattning på rovdjuren. Oftast så är det storleken på stammen vi inte är överens om. Tyvärr så bajsar folk ur sig en massa antal som dom inte har en jävla aning om, vi får väl söka information från flera käller om hur stor stam Sverige kan bära med tanke på djurhållning och så vidare. Att däremot hävda att 40% av landet skall vara rovdjursfritt på grund av rennäringen e ren idioti!!
 
Märkligt att vissa människors syn på djur fortfarande (efter flera sekler) inte har ändrats. Pengar styr tydligen det mesta (om inte allt) även människors syn på olika saker. Men hopp finns ju alltid. Bävern t.ex. finns ju numera ganska allmänt. Denna trädmördande flismaskin som i princip var utrotad! Att ha varg eller björn strykandes förbi huset är väl inte uppskattat av alla. Men om man nu bor i ett område där det bevisligen finns björn får man väl ta och finna sig i det. Det kommer väl knappast som en överaskning, eller? Sen förstår jag att det finns individer som skapar påtagliga problem och som måste åtgärdas.

/mattias
 
För en gångs skull håller jag med herr Jan Guillou;

"Av alla jordens länder med varg är varghatet störst i just Norge och Sverige. Det kan tyckas förbryllande. I andra europeiska länder med stor vargstam skulle folk inte tro sina öron om de hörde norska och svenska varghatare tala om att barnen inte längre kunde gå till skolan, att man fick ge upp såväl jakt som svampplockning, att livet inte bara var hotat utan också förlorat sitt värde - på grund av ett 80-tal vargar!

I Rumänien finns 2 500 vargar på en yta som är en fjärdedel av Sveriges, knappt. Var våra viltstammar som Rumäniens skulle vi ha 18 000 björnar och 12 000 vargar."
(Saxat ur en krönika i Aftonbladet 010211)

/Åsa
 
Sedan är det väl så att Sveriges Jägarkår inte har någon som helst erfarenhet av jakt på till exempel varg, kommer beskattning någon gång att bli aktuellt så skulle jag se det som hög prioritet att Svenska Jägarkåren utbildas i jakten i fråga samt eftersök och dylikt som kan bli farligt om det inte sköts på ett korrtekt sätt.. En annan fördel med utbildning är att om Jägarna fick utbildning så skulle dom nog på köpet få en ökad försåelse av dessa magnifika rovdjur vilket i sin tur kanske skulle få bort den värsta trångsyntheten som den Svenska Jägarkåren bevisligen besitter..

Eller inte, jag vet inte...
 
Re: Rumänien

Gujo; sa:
Att: Freddan75: Jag tror inte att Rumänska jägare är sämre än Svenska, möjligen mindre bra utrustade. Dock med otroligt mycket mer erfarenhet inom rovdjursjakt.

Vad Sverige kan göra som inte de kan, jo man kan börja jaga varg i tid innan vargstammen blir för stor och som jag tror okontrollerbar.

// G

Men med ovanstaende logik, skulle ju vargstammen i Rumanien vara okontrollerbar och Rumanien ar ju bevisligen ett land, dar boskapsskotsel ligger betydligt narmare hjartat an Sverige.
 
Ett antal svar...

Att: Patrik >> Angående varg i renbetes områden så tror jag att staten redan har bestämt att det inte ska få finns någon etablerad stam där. Vad som sen anses vara renbetes områden har de bättre vetande säkert redan slagit fast.

Förövrigt så kan jag ju bara instämma i att "utbildning" om hur vargjakt ska gå till bör prioriteras.

Att: Åsa >> Guillou's citat om det var riktat mot något av mina inlägg känns det lite snett, jag kanske har utryckt mig otydligt men här räds folk mer björnen än vargen.

Om jag hade en pojk på sju år som för att komma till skolan måste följa en väg som jag vet att björnar håller till vid (äter honung ur bikupor, äter ur soptunnorna.). Skulle då inte jag låta honom gå förbi där varje dag. Om man sen ringer till Länsstyrelsen och klagar på dessa individer som uppvisar ett klart onaturligt beetende. Kanske till och med yrkar på skyddsjakt, men blir totallt överkörda av både länsstyrelse och naturvårdsverket. Vart vänder man sig då om man vill att problemet skall uppmärksammas? Rätt gissat! Medierna.

Jag vet inte om det är bort glömt men mr Guillou him self har ju gjort ett antal jaktfilmer. Och där kan man nog knappast prata om nått annat än trofe jakt.

Att: Fredrik >> Ja visst boskaps skötsel ligger dem närmare hjärtat än oss, men det känns som att små skaliga jordbruk går i fattigdomens bakspår eller? (Därmed inte sagt att storskaliga jordbruken är bättre, mer inkomstbringande förmodligen med knappast humanare).

Förövrigt: Okontrollerbar, ja det beror ju på hur man ser det... visst stammen kommer ju att reglera sig själv när det inte finns tillräckligt med föda kvar åt alla. Om man tar en föryngring på hundra djur per år. Då menar jag att det blir otroligt svårt att hålla efter det. Klarar man inte det ja då har man ju inte kontroll...

Huvud problemet för mig är koncentreringen av vargarna, om vi säger två hundra djur som är den första nivån NV satt upp skulle vara utspridda över hela Sverige. Skulle jag ha färre vargar i närområdet än i dags läget detsamma gäller björnar. Men nu är det ju inte riktigt så enkelt.

För att citera BAX ifrån ett tidigare inlägg i samma tråd:

"Svensken är i största drag funtad såhär: "Visst ska vi ha vargar, kärnavfallsförvaringsanläggningar, flyktingförläggningar, Bandidosklubbkåkar i sverige. Men INTE på MIN gata.""

Och jag kan ju bara instämma...

Slutligen: Man behöver inte ogilla jägare och skoteråkare bara för att man sätter på sig sina fina funktionskläder och åker upp till fjälls några gånger per år... *ler*

[Ändrat av Gujo 2003-01-24 kl 00:34]
 
Mig veterligen kan vargar (precis som räven) reglera antalet födda ungar efter rådande omständigheter d.v.s mycket mat = fler ungar, mindre mat = färre ungar. Sen är det väl så att inte alla ungar överlever. På så vis skapar naturen själv en balans. Det är bara det att det finns en annan art (människan) som också jävligt gärna vill ta del av samma byten som bl.a. vargen. I Sverige skjuts det väl si så där en 100.000 (tror jag det var?) älgar om året. Tänk om någon skuller roffa åt sig från erat matbord!

/mattias:)
 
ofta faller liten tuva själv däri

Visst e det lite spännande att många tror att man måste komma norr om dalaälven för att överhuvudtaget kunna idka någon form friluftsliv.. Om man inte är infödd norrlänning så är man inte friluftsmänniska utan en jävla turist i "funktionskläder" som besöker naturen några ggr om året och därmed inte varken förstår eller kan något om naturen..
 
norpan_; sa:
Märkligt att vissa människors syn på djur fortfarande (efter flera sekler) inte har ändrats. Pengar styr tydligen det mesta (om inte allt) även människors syn på olika saker. Men hopp finns ju alltid. Bävern t.ex. finns ju numera ganska allmänt. Denna trädmördande flismaskin som i princip var utrotad! Att ha varg eller björn strykandes förbi huset är väl inte uppskattat av alla. Men om man nu bor i ett område där det bevisligen finns björn får man väl ta och finna sig i det. Det kommer väl knappast som en överaskning, eller? Sen förstår jag att det finns individer som skapar påtagliga problem och som måste åtgärdas.

/mattias

Bävern återinfördes genom utplantering. Varje år planteras det, av olika skäl, ut en massa djur i Sverige. Tex fasan rapphöns skogshare . De flesta sätts ut av privatpersoner för jakt, man man skulle ju mycket väl kunna tänka sig att man även av andra skäl sätter ut djur tex varg.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.