Snöskor jämfört med skidor

Jag har vid ett flertal tillfällen råkat ut för mycket lös djup snö vid färder i skogen. Trots långa Tegsnässkidor sjunker man ner djupt och förflyttning går mycket långsamt. Finns det någon som har har erfarenhet av att använda snöskor i lössnö och med tung packning? Framkomlighet jämfört med skidor?
 
åk skidor!

trots att det idag finns många varierande varianter på snöskor finns det några stående problem.
snöskor bör enligt min mening endast användas på kortare sträckor, att gå i lössnö med dem blir kämpigt efter ett tag speciellt med packning på ryggen och i pulka efter dig eftersom du måste kliva hela tiden. en bred skogsskida kan du glida på snön med vilket i det långa loppet gör stor skillnad. jag använder endast snöskor då jag transporterar mig med skoter, små och behändiga att ha med.
då jag tar kortare turer kring stugan använder jag dem och även på korta jaktturer med liten packning (några kilo på ryggen).
dessutom hatar du dina snöskor då du når fram till en riktigt fin nedförslutning!
 
det framgår inte av frågan om du har utrustningen på ryggen eller i pulka.. Om du har den på ryggen så blir svaret på din fråga, skit i snöskor och köp en pulka.. Snöskor har man mest för lägertjänst!!
 
skidor

Stora Tegnsnäs har klart bättre bärighet än än snöskor, tom om arean kan bli nästan densamma med stora snöskor. Uppför fjället med brädan på ryggen är snöskorna kalas, annars inte. Om du vill ha skorna ändå i skogsbruk, använd stavar för bästa balans och driv. I djupsnö med tung packning är det klart jobbigare att trampa med skor än att masa sig framåt med skidor.
 
Bara i väldigt trasslig terränglåda

Om du kliver runt i tätt kratt, branta raviner med buskage d v s överallt där man bara med svårighet tar sig fram med skidor, så kan det vara enklare med snöskor. Men oftast bara marginellt, även snöskor fastnar och hakar i.

På alla åkbara ytor kommer du att sakna dina skidor grymt, även om det är lös snö.

J
 
JMel; sa:
Jag har vid ett flertal tillfällen råkat ut för mycket lös djup snö vid färder i skogen. Trots långa Tegsnässkidor sjunker man ner djupt och förflyttning går mycket långsamt.
Håller med alla tidigare inlägg. Använd skidor. När man vallade renar på skidor så använde min morbror 7 1/2 fots tegsnäs. Det var en kompromiss mellan framkomlighet och bärförmåga.
Jag har använt 9 1/2 fots tegsnäs i djupsnö, helt oslagbara. I lössnö skall man åka bredbent för balansens skull och låta skidan glida upp ur snön - då är det viktigt att bindningen sitter på rätt plats. Vi borrade - fräste - ett hål genom skidan för att fästa tåremmen så det var extra noga.
Man kan åkta fort i lössö om man låter den bakre skidan glida upp i den främre skidans spår - det blir bara ett spår efter dig - men då blir balansen sämre.
För att hålla balansen skall man använda långa stavar med stora trugor och föra dom framåt i en båge och sätta ner dom i sidan, inte framför.
Allt är även beskrivet i "Snö - en renskötarer berättar" sid 88 av Yngve Ryd och Johan Rassa. ISBN 91-7324-785-5.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...