Glödande kol- hur?

Jag tänkte gå på glödande kol i vinter, men har inte hittat ngn väsentlig fakta om detta på nätet, bara en massa magi.. Har dock hört att björk skall vara ett bra träslag eftersom det inte fastnar i fötterna som gran & tall. Har nån av er koll på:
-måtten på en lämplig glödbädd
-hur mycket ved som går åt
-andra tips

/Nyman
 
Jo, det är nämligen så, att jag är hobbymystiker, och tänkte lägga detta till min repertoar av riter.. =)
Nej, mest för att jag är nyfiken..
//Nyman
 
Den där länken ger ju en del fakta i alla fall, men någon brasa med ek lär det inte bli för min del i alla fall, det tror jag inte plånboken tillåter. Björk kan man ju alltid fixa om man hjälper någon bonde att galra ut. 10-15 cm glödbädd lär kräva lite ved...
 
Du vet att Vikingarna inte höll på med meserier som att gå på glödande kol... Vikingarna gick på glödande kätting!!

Alvarligt talat så tror jag att du vinner på att gå och lära dig hos någon som redan kan och på det sättet ta del av utrustning och tillvägagångsätt.

/tjoflöjt
 
Ingen mystik, bara fysik

Jag måste nog tyvärr säga att det är absolut ingen mystik inblandad i att gå på glödande kol, det handlar bara om enkel fysik.
En enkel förklaring lyder: Kol/trä är ett väldigt poröst material och även om det blir varmt så överförs inte mycket energi mellan kolet och foten, principen är densamma som när man bastar, man bränner sig på de varma spikarna, men inte på träet, även om de håller samma temperatur, metallen är "tätare" än träet.
Samma med vatten/luft, du kan sitta i en bastu som håller 100 grader, men du kan inte bada i kokande vatten.
Så ett lätt/poröst träslag borde vara det bästa för ändamålet, ek eller ebenholtz är kanske inte att rekommendera :)
[Ändrat av motumba 2002-12-02 kl 08:33]
 
Hopp!
Kan det verkligen skilja sig såpass mycket mellan träslagen, att variationen i ledningsförmåga gör någon skillnad?, det viktigaste torde väl vara att man ser till till att man inte tar nåt träslag som blir skräpigt/kådigt och fastnar i fötterna? Det kanske är därför som länken föreslår ett hårt träslag?
Patric: Jo, kurs är ju alltid bäst om man anser sig ha råd att betala för det..
//Nyman
 
Jag har gått. Bara en gång i och för sig. Men jag har en beskrivning på hur man gör, jag kan leta upp och skicka den vid tillfälle om du så önskar. Jag tycker du ska prova... det värsta som kan hända är ju att man får lite "solsveda" under fossingarna...jamena värre saker kan man ju utsätta sig för! Efteråt känner man sig coolast i världen, lovar :)

/ Sofia
 
Läste en gång en bok av Hans-Uno Bengtsson som hette Fysik för fakirer, däri förklaras bland annat glödande kol principen och spikmattan. Kan rekommendera den, du behöver troligen inte kunna fysik för att kunna räkna ut hur lång glödbädd fötterna klarar av.
 
Det viktigaste lär vara att det verkligen är glödande *kol* du går på.
Inte några spår av brinnande, eller delvid förkolnade vedträn, som har en helt annan "värmetäthet".
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...