Kanondagar med kite

Hej
Har ägnat en stor del av helgen åt kiteskating. Det vill säga kite"surfing" fast med skridskor. Fina isar och bra vind gav en "ljudlös" färd i mycket god hastighet. Mycket skoj

/Danne
 
Hej
Vi åkte på en insjö i Jävre 2 mil söder om Piteå. Vi valde insjön då vi inte kände oss säkra på isläget på havet. Isen på sjön är minst 20 cm tjock. Har du möjligheten så testa det är superkul
/Danne
 
Utrustning?

Jag funderar på att köpa en kite för att i första hand använda den tillsammans med skridskor men lyckas inte hitta så mycket info från folk som åker med skridskor så jag blir nyfiken på vilka prylar ni använder:

Modell? Storlek? Linlängd? Vilka vindstyrkor passar den för, och ungefär hur fort tror du att ni åker?

/Lasse
 
Kite

Har åkt med kite och har en foil kite med ett par år på nacken "Walland Air" 25 m linor och bom samt hängsele.

Första gången jag körde med långfärdsskridskorna så hoppade jag några meter typ 5 och mosade dem, långfärdsskridskor är ej gjorda för brutal åkning...

Men skidor har jag åkt mer med, tycker det funkar bättre med skidor, de håller oxå för hopp och lek!

Har även kört ett antal andra foilkites och ju nyare och dyrare de är, ju roligare blir det;-)

Enkeldukskiter eller rena vattenkiter med uppblåsbara celler funkar men är mycket osmidiga att ha med sig...

Men man kan ju köra dem på sommaren oxå! Nu verkar det som det finns massor med trevliga foilvattenkites för rimliga priser så nästa sommar blir det nog storhandling;-)

Två handtag (4-linors) tycker jag är smidigt om man vill trixa mer, det är enklare men lite tråkigare med bom (2-linors) nu finns det varianter på detta, trelinors, fyralinors med bom osv...

Men låna av nån som har...
 
Kitesnack

Hej
Det finns en bra nätbaserad kiteshop med basen i Luleå som är mycket bra. http://www.dacon.biz Där jobbar två killar Lars Sjöberg och Ola Denarp som är mycket duktiga inom området. Både vad gäller sommar och vinteråkning. Jag köpte den kite jag nu har via dem (Windtools Stamos 8.0). Det är pigga på att svara på frågor och funderingar både per telefon och mejlledes. De har även en del beggade grejor att sälja (Lista finns på sidan). Mvh /Daniel, Jävre (Piteå)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Robin86 kite Övriga aktiviteter 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.