Roligaste djurminnet

strand; sa:
Hej på er
Har förstått att många av er har haft mycket kontakt med djurlivet när ni har varit ute och lufsat i skog och natur. Ni har säkert många trevliga minnen från möte med olika djur. Några minns man säkert lite särskilt.
Vilket är ert roligaste minne, det behöver ju inte vara något ovanligt, stort och farligt eller sällsynt djur för att vara ett roligt minne.

Kan bidra med en tur för cirka två år sedan. Det var i januari vid en sjö som heter Yddingesjön i Skåne. Jag satt och fikade på en stor sten vid strandkanten efter en heldag i skogen. Medan jag dricker mitt medhavda kaffe ser jag ett litet huvud som sticker ut ur buskarna för att sen dra sig tillbaka. Detta upprepade sig ett par gånger. Trodde först att det var en katt från någon gård i närheten, när en iller plötsligt skuttar fram framför mig. Den tar ett varv runt stenen jag sitter på innan den skuttar ut på isen på sjön. Där uppför den allehanda akrobatkonster på isflaken endast ett par meter ifrån mig i cirka fem minuters tid. Jag hade kameran med mig men glömde helt bort att ta fram den.

En annan intressant sak var när jag ihop med en kamrat kom gående längs en bred skogsstig i närheten av Häckeberga och får se en till synes skadad koltrast. Den far som en galning fram och tillbaks med vingarna utsträckta tvärs över stigen. Med jämna mellanrum ser den sig om, som om den den vill ha koll på att vi följer efter den. När detta har pågått efter cirka 50 meter, rusar den plötsligt in i en buske och bli sittande där tills vi har gått förbi. Efter ett liten bit vänder vi oss om och får se fåglen till synes frisk, flyga upp i ett bo fullt av skrikande små fågelungar. Som den hade lurat oss.

Vad vore skogen utan våra vänner djuren

/göran

Har campat vid yddingsjön.. fint där! slog upp mitt tält där dom brukar ha hästar! Har du varit vid fjällfotasjön?
 
Hej Henrik. Det var lustigt att du frågade om Fjällfotasjön. Jag brukar nämligen hålla till där i skogarna de flesta gånger jag är ute på dagsturer. Då jag bor i närhet blir det ju rätt naturligt att ta sej dit. Fin natur och ett rikt djurliv. Nu på vintern är det ett par kungsörnar som har hållt till där, annars är där en massa andra rovfåglar också. Mycket hjortar och vildsvin också. En pärla här nere i söder.
/g
 
Arg lämmel

Jag och min far råkade också ut för en ilsken lämmel i Sarek för några år sen. Den blockerade stigen, hoppade upp och ner, väste och pep och bar sig åt. Kanske hade den nån liten unge att se efter. Vi skrattade iallfall gott. Samma natt hördes klonk och bonk bland kastrullerna i tältabsiden. Jag tittade ut och hoppades att det skulle vara ett litet hanterbart djur - och mycket riktigt - där försvann en liten tjock lurvig sak ut under tältduken. Lämmel igen!

Ett bra sätt att komma nära vilda djur är annars att sitta på hästryggen. Har fått riktig närkontakt med både rådjur och älg på det viset. Häftigt!

Drömmen är att nån gång få se lo eller järv. Men det förblir ju en dröm för de flesta vanliga frilufsare...
 
Lejonet i kaktussnåret

I början av 80-talet var min far på semester till Madeira.
Efter en barrunda en kväll kända han att han behövde lätta på trycket. Ett kaktussnår såg lämpligt ut.

När han väl kom in bakom kaktusen fick han sitt livs chock. Helt plötsligt står han öga mot öga med ett livs levande lejon med man och allt! Livrädd hoppar han ur snåret samtidigt som lejonet snabbt avlägsnar sig i en annan riktning. Med hjärtat i halsgropen letar han reda på sin kamrat och berättar vad som hänt. Självklart blir han inte trodd…

Dagen så börjar han leta efter vad det var han verkligen hade sett. Bakom kaktusarna hittar han en Cirkus - som mycket riktigt har ett lejon, ett rejält tandlöst malätet lejon. Tydligen så släppte dom ut det ofarliga, tandlösa gamla lejonet på kvällarna för att det skulle få lufta sig. Man kan fundera på vem som blev mest skraj, min far eller lejonet…

Har också en annan rolig historia om min pappa. För ett 10-tal år sedan satt vi och åt utanför huset när en söt liten igelkott dök upp. Den var van vid människor och ville säkert ha något att äta. Innan vi hann hitta något lämpligt började den gnaga på min pappas stortå!! Han skriker AAAJJJJ! Efter några hugg släpper kotten tån och lufsar vidare. Inge vidare god potatis här…

Vet inte varför, men min far lyckas alltid träffa vilda djur på alla möjliga konstiga sätt. Han har även varit jagad av en galen älg, förföljd av björnar i Sarek, haft råttor som åkt rutchbana på innertältet och stött på ett lodjur hemma i radhuslängan… Själv har jag bara otur, får aldrig se något. ;-(
 
Re: Lejonet i kaktussnåret

Per J; sa:
Vet inte varför, men min far lyckas alltid träffa vilda djur på alla möjliga konstiga sätt. Han har även varit jagad av en galen älg, förföljd av björnar i Sarek, haft råttor som åkt rutchbana på innertältet och stött på ett lodjur hemma i radhuslängan… Själv har jag bara otur, får aldrig se något. ;-(

Ja små gnagare kan vara riktigt lekfulla. Har själv varit med om samma sak. För ungefär tio år sedan var vi ute och paddlade och tydligen var det ett riktigt musår. För var vi än gick i land så var öarna överfulla av skogsmöss. Det prasslades och sprangs i varenda buske och snår. Maten fick vi hänga upp i träden där de inte kom åt. Och på natten gick det inte att sova eftersom de tydligen tyckte det var roligt att åka rutchkana nerför tältduken, inte bara en gång utan HELA nätterna. Man var rätt mör på morrnarna när man skulle paddla vidare utan någon sömn.

/g
 
Gjorde i fjol en skidtur över isen från Åland till Finland. En kväll med solen i ryggen närmade jag mig en hög liten ö. Var rätt så trött och började så smått fundera på att sätta upp tältet. Då såg jag uppe på berget tre jättestora monster, helt stilla i den nedgående solen. Tänkte att det måste ha en naturlig förklaring och undrade vem sjutton sätter upp tre jättestora statyer här ute i vildmarken. Skidade runt den lilla ön och såg spår av tre älgar...
Koivu
 
Tummlare

I somras var jag , pappa och ett par arbetskamrater på väg över mot Laesö i vår motorseglare.
Havet låg som en mörk spegel och någon distans utanför Hästen så såg vi hur vattnet en hundra meter framför oss började koka.
Pappa sänkte farten och vi började göra i ordning våra spön för att eventuellt få lite makrill eller sill i.
När vi var några meter framför det sjudande området så kastade sig plötsligt tummare upp ur djupet.
Det kokande stimmet som troligen bestod av uppskrämd sill rörde sig fram och tillbaka runt båten, Fyra stycken tummlare var på jakt. De tog ingen som helst notis om båten de kastade sig in och igenom stimmet, att se detta samarbete var helt fantastiskt.
Jag har sett tummlare förut men inte under en så lång period, skådespelet pågick i flera minuter .
Det var helt magiskt.
 
Tar upp en gammal tråd som legat vilande allt för länge.
Var ute i hemmaskogen igår med vandrarkompisen. Vi hade avslutat dagens runda med att slå läger nere vid sjön. Elden var tänd och solen höll på att gå ner bakom grantopparna på andra sidan sjön. Då får jag se en väl bekant siluett som kommer glidande mot oss på himmeln över vattnet. Jag knuffar till Nicklas i sidan, titta vi får besök. Närmar och närmare kommer en av de tre kungsörnarna som brukar hålla till här. Först när den har kommit så nära att vi har den rakt framför oss ser den elden. Då stannar den överraskad upp i luften med bägge vingarna helt utspärrade och står stilla så en lång stund, innan den börjar backa och flyga tillbaka. i samma stund har solen försvunnit ner på andra sidan sjön. Vi sitter helt tysta och tagna av den imponerande synen av den stora fågeln. Vilken upplevelse och vilket fint slut på en bra dag i skogen.

Har många andra fina minne av de här tre örnarna som brukar hålla till här. Bland annat satt jag på första parkett gömd inne i vassen när två av dem höll på att jaga och leka med en stor kanadagås under en timmes tid. Underhållande för mej, men gåsen uppskattade säkert det inte lika mycket.

/g
 
Skrikande Rådjur

En lite lustig hændelse från nær jag och min sambo var o pandlade kajak i Gøteborgs skærgård. Vi hade lagt oss før natten och somnat in. (till saken hør att det var vældigt varmt och jag faktiskt sov naken i sovsæcken)Vi hade slagit upp tæltet på en liten ø som låg skyddat och var vældigt fin.
Pløtsligt vaknar vi av ett fruktansvært skrik och vi tror båda två att en kvinna håller på att råka riktigt illa ut (læs bli mørdad eller nått). Jag får på mig en mina kængor (endast) och springer ut ut tæltet med en okrossbar termos i høgsta hugg -"nu jæklar ska dom få"! Men gissa om jag blir lite paff och full av skratt nær jag stående på en bergsknalle, ændast i førd kænger med en okrassbar termos i handen ser ett rådjur som står och "skriker".
Vi hade fruktansvært kul och skrattade så vi høll pa att avlida...Ville ju bara rædda en dam i nød!!! :)
 
Årets roligheter...

Päruggla på ägg i knipholk...i våras.

Örn på rävåteln under nötskrikejakt med sonen ...våren.

Salskrake...våren.

Gott om sparvuggla...som alltid fascinerat mig då min far har en uppstoppad.
 
2001 så jobbade jag nere i Sydafrika och på helgerna så var det ut till havet eller ut i bushen som gällde. Men en gång så var vi på konferens i en lite anläggning norr om Pretoria. (kommer inte ihåg namnet på den) men vi bodde i bungalows där med en lite grillplats utanför på en avsats. Ena kvällen så skulle jag ut och ta lite foto på stjärnhimlen och när jag kom ut på avsatsen och stod där så hörde jag ljud nedanför precis. Lutar mig över staketet och tittar ner och där står tre vårtsvin som bökar efter matrester. Fick lite foto på dom.

Var uppe vid ett lite samhälle som heter Ramvik för ett år sedan och hade varit nere och fiskat i älven och var på väg tillbaka till huset. Precis där vägen gör en sväng så låg det en hästhage på vänster sida- Går där i mina egna tankar och ser i ögonvrån något grått som står en bit in på höger sida. Och tänker ja ja där är en häst. För att plötsligt komma på att fan där ska inte vara hästar på den sidan. Och vänder mig om och tittar. Då står där en älg iofs en fjoråskalv. Men när den märkte att jag titta på den så sprang den iväg.

Var ute på en mindre vandring tillsammans med en kompis i Messina Nationalpark i norra Sydafrika. Och den sista morgonen så vaknade jag av att jag hörde grisliknande ljud. Och yrvaken som man är så trodde man så klart att det var grisar- Så jag tänkte att jag får väl ta mig en titt på dom lustiga grisarna här mitt ute i bushen. Och öppnar tältduken och ställer mig upp 40-50 meter bort står en hjord Flodhästar. Fick fart och väckte min kompis som for ut . Men som tur var så var det ingen av dom som fick ett paranoiaanfall på oss.
 
Kul minnen....

Jag har varit med om ganska mångadjurmöten så det finns en del att berätta, men det senaste är för cirka två veckor sen när jag var ute i skogen. Jag hade gått in cirka 30 meter från ett hygge när jag fick se två älgar komma knallande med kurs rakt emot mig. Jag satte mig genast ner och bredvid en gran. När dom var cirka 15 meter framför mig vek dom av och jag kunde se vad det var för djur. Det var en ko tätt följd av sin årskalv. Dom gick förbi mig på fem meters håll och stannade upp cirka sju meter bakom mig. Jag var helt säker på att dom sett mig när dom vek av men så var inte fallet. Dom stod kvar i någon minut men knallade lugnt vidare.

Ett annat kul minne är sen i somras närmare bestämt den 14 augusti när jag gick ut med min filmkamra för att försöka få bevittna rådjuren i deras parnings tid. Jag satt på mitt "vanliga" ställe, ett 500x300 stort gärde med klövervall, och det dröjde inte mycket mer än en halv timme innan en råget komm tätt följd av en stor sextaggare. Dom visdade sig inte mycket mer än tio minuter och någon parning blev et inte, men jag hade förhoppningar om att dom skulle komma ut igen, det var trottsallt inte så sent. Det dröjde inte mycket mer än 20 minuter innan dom kom igen och den här gången förr att stanna. Domm parade sig och bocken sprang mellan "sin" get och enn annan som kommit ute i ena hörnet av gärdet. Jag satt två timmar i sträck utan att stänga av kamran och fick många bra bilder och en upplevelse utöver det vanliga. Det var inte förrän kamran slog på "Nightshot" som jag förstod att detvar dags att gå hem.
Jag har tänkt skicka in den bästa biten till tävlingen "Guldlon" i "Mitt i naturen" som sädnds i SVT. Jag får se om jag kommer med.

Sommaren 2003 fick jag bevittna ett revirslagsmål, den gången hade jag tyvärr inte med kamran men sånt e det.

Hade...Daniel
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.