Camelbakhygien

Läste diskussionen om vätskesystem.
Har haft min Camelbak MULE sedan 1997. Rymmer tre liter vatten och har plats för allt man behöver under en dag. Paddlar, cyklar, springer, kör enduro och vandrar med den. Använder den även i det militära med mycket gott resultat.

Sist hade jag den när vi körde mc genom hela afrika. 6 månaders konstant använding varje dag. Inga problem med hygienen. Var noga med att skölja ur den ordentligt om man har haft något annat i påsen. Förvara den öppen och se till att påsen inte klibbar ihop. Undvik detta genom att stoppa in slangen i påsen alternativt köp en torkställning.
OBS! blås ut vattnet som finns i slangen.

Vi pressade ofta i Lime, framförallt för smaken men även för att påsen skulle hålla sig lite renare.

Rengöring av påsen, det går alldeles utmärkt att diska den med vanligt diskmedel. Häll i lite vatten och diskmedel, blås upp påsen och skaka, skölj noga. Glömde min påse fylld med kolhydratdryck och det blev riktigt grisig. Diskade den enligt ovanstående samt fyllde den med ättika och lät den stå, fungerar bra.

Min kopis hade en platypuspåse med zip förslutning, fungerade utmärkt. Han oljade in den med matolja då och då för att det skulle vara lättara att öppna och stänga.
Det var även lättare att diska den då man kommer åt med handen och en skotchbrite eller mots.

Jag pressar alltid ut all luft ur påsen. Jag inbillar mig att det blir mindre bakterier om det inte kommer in så mycket luft. Framförallt skvalpar det inte och man säkerställer vattenflödet.

Enda nackdelen är att man blir lite torr i munnen av allt sugande. Kan motverkas om man packar den överst i ryggsäcken (måste inte stå upp om man tar ut luften) eller har ryggsäcken utanpå så att den trycker. Alternativt kan man luta sig framåt eller trycka på påsen.

Fungerar även utmärkt som brandsläckare, om kompisen trycker ihop påsen med kraft kan man få en bra stråle från munstycket. Släckte min mc så i afrika.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.