Späckhuggare

Jag skall upp till Tysfjorden om en vecka. Åker tåg från Göteborg på torsdag och kommer hem följande måndag. Pga avstånden blir det svårt att hinna med så mycket mer än att just bada med späckhuggarna. Hade egentligen tänkt dyka i Narviks hamn, men får spara det till en annan gång.

Vet någon hur långt det är från Narvik till aktuellt plats i Tysfjorden. Hyra bil lät intressant, vi hade tänkt åka buss (om det går någon). Var hyr man bil? Narviks flygplats?
 
Sträckan..

Narvik-Skarberget är ca 10mil.Från Skarberget tar du färja över till Bognes.Det kostar 67nkr för en person med bil och tar 25 minuter.Sen är det ca 1km. att köra till Tysfjord Turistcenter.

Det går även bussar mellan Narvik-Tysfjord. Kontakta turistcentret så vet dom säkert när-var-hur.Länken här under.

Var beredd på att det är ett högre kostnadsläge i Norge än i Sverige!

//Göran

http://www.tysfjord-turistsenter.no/
 
Fritjof; sa:
Vet någon hur långt det är från Narvik till aktuellt plats i Tysfjorden. Hyra bil lät intressant, vi hade tänkt åka buss (om det går någon). Var hyr man bil? Narviks flygplats?

Hej Fredrik!
Vet inte om det var mitt inlägg där det stod om hyrbil i som du syftar på, men jag skriver lite i alla fall... Vi kom dit med tåg och hyrde bil vid Narviks järnvägsstation. Om inte jag minns fel så var det förbokat på något vis (åkte med familjen för sex år sedan). Sen är det 86 km från Narvik till Tysfjord där de flesta späckhuggarsafaris utgår från. Som sagt så såg vi späckhuggare från bilen efter bara en liten stund. Men det ska även gå att ta buss mellan Narvik och Tysfjord enligt Tysfjords Turistcenter. För buss och tågtider kan du kika här. Sen finns det en utmärkt reseberättelse här på Utsidan också.
Hoppas du får det gott!

/ En lite avis Nicke

PS. Attans, nån hann före mig under tiden som jag satt och skrev och redigerade, fast lite nytta får du kanske i alla fall... ;) DS.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.