Frågor om snok och huggormar samt djurspillning

Kul (eller nåja) med en ormtråd. Hoppas man kan flika in med några frågor jag länge undrat över:

1. När ormen biter, är det bara ett blixtsnabbt hugg och sedan drar dom eller sitter dom kvar någon sekund? Är det samma med snok/huggorm?

2. Är hunden (ca20kg) känsligare eller tåligare än människan för huggormsbett?

3. Är det vanligt att våra svenska ormar slingrar upp i träden? Jag har hört att i synnerhet hasselsnok? ska trivas uppe i träd, stämmer detta?


Som ytterligare frågor, min amatörkunskap säger mig att ormarna är mest aktiva mitt på dagen när det är som varmast, och tycker om att "sola" sig på stenar och kalhyggen. Är det en riktig uppfattning?

:)

En sak som inte tagits upp i tråden, som du kan tänka på, som är värt att lyfta fram och som jag erfarit många gånger efter att ha vistats i klart ormrika områden, är att lyfta upp (förisktigt) och skaka om exakt allt av lite större area som man lämnat och låtit ligga kvar på marken en tid.

Tex liggunderlag, plåtar, skivor, kanske tältbotten osv. Jag har mängder av erfarenheter av att framförallt huggorm gärna slingrar sig under saker på marken och sedan ligger där och trycker.

Själv tar jag alltid en kratta eller lite längre träpinne till hjälp om jag ska flytta någon plåt eller skiva som legat en tid utomhus.
 
Den här figuren träffade jag under en promenad han/hon väste och blåste upp sig för att få större diameter och speciellt rädd var den inte heller

Det där är väl en huggorm, som av den nedre bilden att döma, med stor sannolikhet skulle ha smakat lite på dig om du flyttat kameran kanske 5-10cm närmare :)

Väste den inte också?

Nu är inte jag någon ormexpert men mig veterligen är det svårt att få snokar att posera någon längre tid, på det där sättet, framför kameran.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.