Lundhags eller Bergans barnryggsäck?

Intressant med ett förslag till. Vad väger den?
Vi jagar vidare efter en säck ca 35 lit som rymmer sovsäck och extrakläder för vandring och hajk där man kan spänna fast liggunderlaget ovanpå.
Vi har provat många mindre vuxensäckar men de brukar alla sitta för hårt mot halsen eftersom man får dra in remmarna så mycket. Skam den som ger sig! Just nu använder min dotter 136 cm en Troll ryggsäck 20 liter tror jag kompletterat med en midjeväska som avbärarbälte. Lätt men lite struligt...

Om du avser den 18-litraren som jag skrev om så ska den väga runt 0.7 kg enligt spec. Det är trots allt en liten cykelsäck för vuxna vi talar om.

Självklart går det att hitta lättare säckar, men då ryker stabiliteten all världens väg. Om lilltjejen skulle bära på böcker i en extremt lätt ryggsäck skulle det inte finnas mycket böcker kvar efter en dag. Säcken åker nerför trappor, agerar pulka i backar när hon halkar, etc, etc.

Vad jag kan se kan hon ha säcken tills hon är 150 cm lång, men jag hyser inga illusioner om att den kommer att överleva slitaget tills dess. Vid det laget bör hon ändå ha olika säckar för skola och uteliv.
 
Om du avser den 18-litraren som jag skrev om så ska den väga runt 0.7 kg enligt spec. Det är trots allt en liten cykelsäck för vuxna vi talar om.

Självklart går det att hitta lättare säckar, men då ryker stabiliteten all världens väg. Om lilltjejen skulle bära på böcker i en extremt lätt ryggsäck skulle det inte finnas mycket böcker kvar efter en dag. Säcken åker nerför trappor, agerar pulka i backar när hon halkar, etc, etc.

Vad jag kan se kan hon ha säcken tills hon är 150 cm lång, men jag hyser inga illusioner om att den kommer att överleva slitaget tills dess. Vid det laget bör hon ändå ha olika säckar för skola och uteliv.

Många vandringsryggsäckar som rymmer mer än småbarnsäckarna väger närmare 1,5 kg (fast de är gjorda för barn t.ex Ospreys Jib). Det blir ju väldigt mycket om barnet totalt ska bära 5 kg. Det var därför jag frågade. Jag missade dock att din säck inte var avsedd för att få med hela barnets packning...
Många lagom stora och lätta ryggor saknar avbärarbälte vilket iaf mina barn vill ha. Min dotters skolryggsäck uppfyller många av kraven (25lit med regnskydd, väger lite och lätt att packa) men saknar just bältet. Vi har som jag skrivit tidigare löst det med hjälp av en midjeväska under (som avbärare) men det är verkligen inte optimalt.
Hoppas din flickas ryggsäck funkar bra för er!
 
Många vandringsryggsäckar som rymmer mer än småbarnsäckarna väger närmare 1,5 kg (fast de är gjorda för barn t.ex Ospreys Jib). Det blir ju väldigt mycket om barnet totalt ska bära 5 kg. Det var därför jag frågade. Jag missade dock att din säck inte var avsedd för att få med hela barnets packning...
Många lagom stora och lätta ryggor saknar avbärarbälte vilket iaf mina barn vill ha. Min dotters skolryggsäck uppfyller många av kraven (25lit med regnskydd, väger lite och lätt att packa) men saknar just bältet. Vi har som jag skrivit tidigare löst det med hjälp av en midjeväska under (som avbärare) men det är verkligen inte optimalt.
Hoppas din flickas ryggsäck funkar bra för er!

Hon älskar den -- på det brutala sätt bara ett barn kan älska något ;)

Som sagt, säcken har ett anständigt avbärarbälte (för dess storlek) och regnskydd ingår fastmonterat i egen ficka "under" säcken.

Jag misstänker att hon behöver bli runt 140 cm lång innan jag ens teoretiskt kan jaga ihop någon säck som är lämpligare för vandringar. Det ser ganska mörkt ut när det gäller 30-liters och korta ryggar. En 30-litrare borde täcka behoven förutsatt att hon inte behöver bära kök och tält, men när hon väl vill ut på egen hand antar jag att vi pratar om 40 - 50 liter, och då behöver hon nog ha en i princip färdigväxt rygg.
 
Har köpt Deuter 30 och 40 till våra barn och de har använt dessa när vi fjällvandrat, gått på skidturer och den stora säcken har varit med på en hel del hajker i scouterna. Skön rygg och bra avbärarstöd. Vi är jättenöjda med dem och de har varit hållbara och slitstarka (vi har köpt dem via vänner i USA, lite billigare!)
30-säcken fick de när de var 9-10 år och 40-säcken när de var 12 år (mina tjejer är kanske lite längre än "normalt" för åldern. Min äldsta tjej är snart 14 och använder 40-säcken på hajker och vandringar.
 
Vi beställde hem Deuter Fox säckarna men tjejerna tyckte att det kändes som de hade hårda kanter och var lite bylsiga. Annars såg de bra ut. Tycker dina barn att de är sköna?
 
Efter fjällvandringen i somras så tycker jag nog att fox 30-ryggan kunde varit både lättare och lite mjukare i axelbanden. Tycker fortfarande att det borde finnas något skönare för favvokillen att bära sina saker i.. kort sagt, den är väl okay, typ.
 
Vi beställde hem Deuter Fox säckarna men tjejerna tyckte att det kändes som de hade hårda kanter och var lite bylsiga. Annars såg de bra ut. Tycker dina barn att de är sköna?

Ja, de använder dem både på vinter och sommaren när vi är ute på tur. Den stora tjejen har haft sin ganska mycket på scouterna och hajker. Hon ska upp och fjällvandra med scouterna och vi funderar på att köpa en större variant till henne. Mina tjejer är ganska smala och långa, kanske kan bero på kroppsformen om de sitter skönt
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andersw84 Pappaledig söker råd om bärsele eller bärryggsäck/stol Barn och friluftsliv 10
Ingle Ryggsäck till tvååring eller femåring för dagsutflykter Barn och friluftsliv 5
josohl Vandrarhem eller stugboende nära vandring och med lekplats? Barn och friluftsliv 6
girlupnorth Friluftssällskap med eller utan barn sökes i Norrköping Barn och friluftsliv 3
Ingle Ull/bomull - bra eller värdelöst? Barn och friluftsliv 14
c lotten Friluftssällskap med eller utan barn sökes i Göteborg? Barn och friluftsliv 9
jamen Tälta med barn i Grövelsjön eller liknande familjefriluftsäventyr Barn och friluftsliv 13
serenade Kvikkjokk eller liknande med barn! Barn och friluftsliv 7
vixol Tält eller vindskydd? Barn och friluftsliv 5
friluftsmamma Skidor med Nordic Cab eller Chariot Barn och friluftsliv 9
Ingle Bärstol eller bärsele typ Ergo Barn och friluftsliv 20
Forz Tips på äventyr i Jämtland eller Skåne med 10-månadersbäbis? Barn och friluftsliv 6
malaurin Rätt eller fel kläder - Barn Barn och friluftsliv 16
mattiase Hängmatta för Chariot-vagn...Bra eller dålig? Barn och friluftsliv 18
Jessica J Deuter Kid Comfort II eller III? Barn och friluftsliv 5
lenajo mc kinley manitu eller annat familjetält Barn och friluftsliv 1
ehn Kurs för barn - vattenskidor eller segling? Barn och friluftsliv 2
Hs Bobbo Hur ändra höjden på Bergans bärstol? Barn och friluftsliv 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.