Varför jagar inte jägarna möss?

Jag minns en bekant till min farfar dit jag och min far ofta åkte när jag var barn, och gubbarna skulle dricka kaffe och snusa i hans gamla illaluktande hus. Det fanns mkt kul ute på gården och bakom vedboden fanns det ett gammalt cementrör nedstucket i marken, vertikalt med en innerdiametern på ca 5 cm. Jag undrade alltid vad det var till för.

...En dag fick jag bevittna vad det användes till. Möss (och råttor) fångade i burfälla trycktes ned i röret och fick en stör stött med hög kraft ner mott botten. Såvitt jag vet flyttades bara røret en bit när det blev för fullt i det...
 
Frågan är väl om Jan kan skjuta så väl som han kräver av andra, en mus på 100m är ju som 10ettan.
Få gevär skjuter så väl till att börja med.
Vatten i botten på oljefatet brukade fungera väl det med.

BAH! Jag har skjutit ihäl en mus på det avståndet med luftgevär. Det handlar om att ha rätt ammunition. AMMUNITION! Sen är jag ju Finne. Finnarna kunde ensamma döda en miljon ryssar det var bara det att ryssarna aldrig vågade släppa på så många på en gång för då skulle de få slut på soldater och förlora kriget. Vi hade bara igenrostade vapen och basturis som försvar så vi fick kasta kulorna på ryssarna. Men en Finne kastar hårt. Min farfar tog ut pansarvagnar iklädd bara långkalsonger och kniv. Ja, så vi är ett starkt folk. Glöm inte det!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Björn jagar älg. Vilda djur 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.