Nästan som vargar

Ursäkta?! Om du tänker försöka misskreditera värdet utav mina inlägg bör du väll åtminstone försöka ta reda på om det du vräker ur dig stämmer eller inte? Hur vet du huruvida jag har "jaktliga aspekter" eller ej?!

Jag har ännu inga indikationer på att det finns älgjägare på tråden här.

Eller.....vem jagar älg av er?
 
Det där är ju en aning anmärkningsvärt. På vilket vis skulle dom göra ett bättre urval.
Det har ju ägnats 50 år i tänkande hur vi skulle förbättra älgstammen, men vargen kan alltså
tänka ut ett bättre sätt?
Är det nåt vi kan ta efter?

Man slutar aldrig att förvånas...

Menar du att den älgstam vi idag har i Sverige är den bästa tänkbara? Brist på kapitala tjurar, mycket låg medelålder, på många håll tjurbrist med påföljd att många kor föder små kalvar osv, osv.

Utan att ha siffror på det hela är jag fullständigt övertygad om att älgstammens sammansättning i t ex Yellowstone ser väldigt annorlunda ut än vår älgstam. Tror du jag har fel? Det finns säkert siffror på det nånstans, men jag orkar inte leta.

Bättre än vår? Ja, jag tycker det.
 
vem har rätt att ge sig tolkningsföreträde?

Ett självupplevt älgjaktsproblem från både småland och bergslagen är "småmarksjagande" jägare
som beskattar viltet hårdare än dess bärkraft.dvs dålig viltvård

Jag bor,tränar(draghundar)och jagar i ett vargtät område(gränsen dalarna-värmland-västmanland)
Har ingen egen konfikt i mitt förhållande till detta vackra djur (vargen).
skulle jag i en jaktsituation få bevittna ett vargangrepp på hund,skulle jag självklart försvara hunden.

Rädsla för vargen känner jag inte...snarare respekt..
Rädsla har jag bara än så länge känt inför en del människor i världen.:(..

mvh älgjägare på tråden:)..
 
Det där är ju en aning anmärkningsvärt. På vilket vis skulle dom göra ett bättre urval.
Det har ju ägnats 50 år i tänkande hur vi skulle förbättra älgstammen, men vargen kan alltså
tänka ut ett bättre sätt?
Är det nåt vi kan ta efter?

En hypotes som hundförarna har, är att älgar som har som varit i kontakt med varg, brukar
ha en tendens att råka i panik och skena flera kilometer när den får se älghunden.
-Effekten brukar då bli att den ganska snappt springer på ett älgpass och blir skjuten.
Men det är inte så lyckat heller att skjuta på löpande älg.

Ifall ni tänker svara med att dom tar sjuka djur -så glöm det !!!
Älgarna är mycket friska och starka överlag.
Vi har även sett här att dom lyckas ta stora fina älgtjurar.
"50 års tänkande" , Tror du det kan ersätta naturens funktionssätt, selektering?

Enligt forskare vid Grimsö är det precis tvärtom.

Kombinationen av jakt och frånvaron av varg har selekterat fram en älgstam som hellre flyr än stannar för att möta upp fienden. Att stanna har varit en dålig strategi när det gäller att mota kulor. De älgarna har systematiskt dödats i högre utsträckning än de som flyr. Sverige har fått en flyende älgstam, vilket passar vargen bra. Farligare med älgar som inte viker sig. Lite komiskt beror vargens lyckosamhet under älgjakt alltså på jaktens selektion, dina "50 år av tänkande". Fler vargar och vargen tillbaks under längre tid är vad som behövs för at få ordning på älgstammen.

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/farre-vargar-gor-algen-dum-1.666204

Raskesven
 
Jag har skjutit 5 älgar dom senaste 4 åren.
År 1 Tjur som vandrade på mig pga ljud av hund i närheten.
År 2 Tjur som flydde för hunden.
Tjur som flydde för hundföraren
År 3 Kalv (med ko) som flydde för hunden
År 4 Tjur som flydde för hunden.

( det är inte direkt ofarligt för älgen att fly)

Av en tillfällighet har det blivit mycket tjurar. Själv sitter jag på pass och några har jag släppt
förbi eftersom jag inte har hunnit komma till skott. Sen har ju vissa varit "olovliga" som jag måste släppa förbi.

Dom som skjuts på "stånd" för hunden brukar oftast skjutas av hundföraren. Det är defenitivt en mindre del av antalet.
( dock den mest spännande jakten)

-Det bästa älgen kan göra för att överleva är att först springa ca 2 km och därefter stanna i risig ungskog.
Då hamnar den utanför jaktområdet och är oåtkomlig för hundföraren. (hunden lägger av till slut
eller åkså blir den hämtad)

-Men så länge den springer så är den sårbar. Det brukar komma en serie rapporter på radion om att dom sett eller hört älgen men inte hunnit skjuta. Som regel skjuts den inom några minuter och ofta av grannlaget.
Alternativ kan den stå still i snårskogen. En älg som aldrig går ur snåren är nära nog oåtkomlig. Klumpar sig hundföraren så flyr älgen.

Förutsättningarna för efterjakten då hundföraren nästan är ensam i skogen är förtåss annorlunda. Men å andra sidan brukar det handla väldigt få älgar.

Sammanfattningsvis kan man väl säga att det är ingen bra strategi för älgen att fly för vargen
men ej heller för jakthunden.
 
Senast ändrad:
Eller.....vem jagar älg av er?

jo, nog jagar jag, både älg och annat.. har jagat mer eller mindre i dryga 20 år, mer när jag varit med i bra jaktlag mindre när dom varit dåliga.. älgjakt nästa vecka

jag vet hur mycket dårar med vapen det finns i skogarna.. hur många dåliga skyttar och hur genant dåliga många hundförare är, ännu värre hur pinsamt obefintlig eftersökskunskapen är.. men samtidigt så vet jag också hur många skickliga skyttar, ansvarstagande viltvårdare, duktiga hundförare och duktiga kompetenta eftersöksekipage det finns.. det är precis som i resten av samhället, det finns båda sorterna..
 
jo, nog jagar jag, både älg och annat.. har jagat mer eller mindre i dryga 20 år, mer när jag varit med i bra jaktlag mindre när dom varit dåliga.. älgjakt nästa vecka

jag vet hur mycket dårar med vapen det finns i skogarna.. hur många dåliga skyttar och hur genant dåliga många hundförare är, ännu värre hur pinsamt obefintlig eftersökskunskapen är.. men samtidigt så vet jag också hur många skickliga skyttar, ansvarstagande viltvårdare, duktiga hundförare och duktiga kompetenta eftersöksekipage det finns.. det är precis som i resten av samhället, det finns båda sorterna..

Ja skickligheten varierar, helt klart. Vi har brons-märket som skjutkrav och det har bidragit med att några äldre jägarna lagt av.
Om dom inte lyckas med skjutningen så beror det ibland på dålig vapenutrustning.
Men...vill dom inte investera i nya grejor så får dom ta konsekvenserna.
(alt lämna bössan in till en vapentekniker)

Skickligheten på banan hänger inte nödvändigtsvis ihop med resultatet i skogen. Omdömet är det som avgör.

Min skjutstatistik är inte normalt här, snudd på klubbrekord. Mest normalt är 5-6 år mellan varje älg.

-men nu är det det dags att packa grejorna för älgjakten på måndag.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.