Bärstol eller bärsele typ Ergo

Ergon tycker jag är bra som reserv, just för att den tar liten plats. Får följa med på turer där man inte vet om det behöver bäras. För längre turer blir det alltid bärryggan för vår del.

/F
 
Vi är två bergsälskande föräldrar. Vi har vandrat i alperna med våra 3 pojkar. Första gången var i Dolomiterna när de hade vara i åldern 3, 5 och 7 år. Efter första dagen insåg vi att även om minstingen kunde gå så orkade han inte så länge varför vi köpte en Deuters Kid Comfort -1. Den har vi sen haft den som back-up när minstingen blev trött. I dessa lägen funkar den otroligt bra och var väldigt skön att bära i även den vägde uppemot 20 kg med barn, regnkläder och matsäck.
 
Vi har använt oss av elastisk sjal, babybjörn, meitai (hemmasydd sjalvariant) och bärstol (ingen aning vad den heter).
I böran ville vår dotter inte vara i sjalen utan bara i babybjörnen. Upp till 9-10 månader gick båda sen bra. Efter det var hon för tung (10kg kanske) för att kunna bäras bekvämt. Jag sydde en meitai och vi fick en bärstol billigt, vi använde båda och trivs med båda. nu med 2,5år är meitaien inte mer så optimal men bärstolen funkar bra. som nån redan sagt, det är optimalt med lite plats för matsäck eller annat i bärstolen!
smaksak - vad man själv gillar och vad barnet gillar. för många bärsaker kan man inte ha ;)
 
Vet att jag sagt detta förut, i annan tråd. Vi har tre barn. Vi bar den första i Baby Björn, det var inte kul. Senare i Haglöfs, det gick bra för pappa, sämre för mig. Till tvåan skaffade vi en lång, vävd sjal. I den har jag burit två barn upp till året, sonen valde då att flytta över till ryggsäckens lock (med ett band runt ramförlängare/barn). Dottern valde sjalen till tre års ålder, men vid det laget gick hon mestadels själv. Behövde vi mycket packutrymme placerades hon tidigt i ryggsäcken, gränsle över matförpackningar och regnkläder. Detta fungerade från ca 8 mån. Vi har bara packat barn i ramsäckar. Prova och välj!
 
Har själv använt en Deuter Kid Comfort III under ett års tid för min dotter. Har funkat mycket bra. Vi hade även en babybjörn men övervägde ens aldrig att ta och använda den i skog och mark för att bära henne. Dels för att jag tyckte det var jobbigt att gå och bära henne på magen, dels för att jag inte såg var jag satte mina fötter...

Har även svårt att se hur man skyddar barnet för väder och vind lämpligt i en bärsele. Deutern har använts i ur och skur. Regnskydd finns och hon sitter där varmt och vindlä vilket har varit ett krav. Dessutom om man ska ut på en längre tur vill jag gärna ha med mig lite fika och blöjbyte som får plats i ryggan.

/ Stefan
 
BärstolVaude

Jag har nyligen köpt en bärstol av märket vaude - butterfly comfort. Den funkar perfekt! Min son är 6 månader. 71cm lång 9,2kg. Just denna har ett kanon stöd för barnet!!! rekommenderas starkt!

Det är för tungt att gå i skogen med en selen nu (har även babybjörn).
 
Tillägg..

Jag har även provat en gammal bärstol från team sportia, den fungerade INTE för oss. När min son somnade hängde han snett ut över kanten på stolen. I den nya från vaude kan han sova rakt! Ville bara tillägga det... för de somnar oftast =)
 
Har prövat bärstolar, sjal, ergo mm. Jag och min man är dock övertygade om att en Mei Tai från Kozy är det som fungerat bäst för oss.
 

Bilagor

  • IMG_1131.jpg
    IMG_1131.jpg
    64.5 KB · Visningar: 2,610
Jag har använt BabyBjörns active- bärsele, men den funkade inte riktigt för våra barn. De trivdes inte i den.

När de blev tillräckligt stora (kunde sitta själva, osv) inhandlades en bärstol från Norröna och den satt som en smäck på mig. Barnen var lyriska och det har till och med hänt att jag flippat pannkakor vid spisen med barn på ryggen i bärstolen i köket.
Det var inte långt till en tår i ögat när barnen var för stora för den. Jag var mer än helnöjd med bärstolen !

Sitter som en bättre ryggsäck, stabil och bra och rymmer en liten skvätt packning. Har vid tillfällen även hängt på en extra ryggsäck (ca 30 liter) bakpå bärstolen. Det blir lite baktungt men funkar som nödlösning och det skulle behövas.

Det jag gillar med Norrönas stol är att det inte är något extra "lull-lull". Den känns rejäl och det är inget onödigt som kan gå sönder eller trassla till sig.

Rekommenderas varmt !
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Magnoliamountain Köpte bärstol utan säkerhetssele farligt? Barn och friluftsliv 9
Listigaräven Bärstol Minimeis - åsikter? Barn och friluftsliv 0
c2h5oh Kläder bärstol vinter Barn och friluftsliv 8
Blaise Bärstol? Barn och friluftsliv 4
jenny_maria Jag blir tokig, hjälp mig med tips på bra bärstol!!! Barn och friluftsliv 46
Joswap Bärstol Osprey vs. Vaude Barn och friluftsliv 6
En_man Finns kombinerad bärstol och ryggsäck? Barn och friluftsliv 8
myrddraal Bärstol Barn och friluftsliv 7
gavagai Behöver snabb hjälp ang. bärstol/sele! Barn och friluftsliv 4
Karolina P Myggskydda barn i bärstol? Barn och friluftsliv 2
Crilloan Sörmlandsled med med barn i bärstol Barn och friluftsliv 0
Hs Bobbo Hur ändra höjden på Bergans bärstol? Barn och friluftsliv 0
Knyttet och K Bärstol från Axel & Ida Barn och friluftsliv 9
Boots Bärstol Haglöfs Barn och friluftsliv 13
JacobS Bärstol med bra stöd Barn och friluftsliv 9
Ollebolle Sova i bärstol...? Barn och friluftsliv 11
lassesjogren Bärstol Barn och friluftsliv 24
fiddeliten Hjälp med vaudes bärstol!!! Barn och friluftsliv 5
Jessica J Sol-/regnskydd till Norröna bärstol? Barn och friluftsliv 3
Louise Ö Bärstol vs. Bärsele Barn och friluftsliv 43
dr_ljungberg Bärstol för barn. Vad regerar? Barn och friluftsliv 26
andersw84 Pappaledig söker råd om bärsele eller bärryggsäck/stol Barn och friluftsliv 10
Ingle Ryggsäck till tvååring eller femåring för dagsutflykter Barn och friluftsliv 5
josohl Vandrarhem eller stugboende nära vandring och med lekplats? Barn och friluftsliv 6
girlupnorth Friluftssällskap med eller utan barn sökes i Norrköping Barn och friluftsliv 3
Ingle Ull/bomull - bra eller värdelöst? Barn och friluftsliv 14
c lotten Friluftssällskap med eller utan barn sökes i Göteborg? Barn och friluftsliv 9
jamen Tälta med barn i Grövelsjön eller liknande familjefriluftsäventyr Barn och friluftsliv 13
serenade Kvikkjokk eller liknande med barn! Barn och friluftsliv 7
Picea Lundhags eller Bergans barnryggsäck? Barn och friluftsliv 66
vixol Tält eller vindskydd? Barn och friluftsliv 5
friluftsmamma Skidor med Nordic Cab eller Chariot Barn och friluftsliv 9
Forz Tips på äventyr i Jämtland eller Skåne med 10-månadersbäbis? Barn och friluftsliv 6
malaurin Rätt eller fel kläder - Barn Barn och friluftsliv 16
mattiase Hängmatta för Chariot-vagn...Bra eller dålig? Barn och friluftsliv 18
Jessica J Deuter Kid Comfort II eller III? Barn och friluftsliv 5
lenajo mc kinley manitu eller annat familjetält Barn och friluftsliv 1
ehn Kurs för barn - vattenskidor eller segling? Barn och friluftsliv 2
MAW Pogane bärsele? Barn och friluftsliv 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.