Naturreservatsdiskussion Göteborg

Hej på er!

Tänkte kolla med er andra när det gäller exemplvis Risveden och Svartedalen, där i alla fall vissa delar har tältningsförbud.

Är ni så laglydiga att ni låter bli, och bara använder för ändamålet utplacerade vindskydd, eller är ni rebelliska och tar med tältet ändå?

P
 
Hej på er!

Tänkte kolla med er andra när det gäller exemplvis Risveden och Svartedalen, där i alla fall vissa delar har tältningsförbud.

Är ni så laglydiga att ni låter bli, och bara använder för ändamålet utplacerade vindskydd, eller är ni rebelliska och tar med tältet ändå?
Om det finns vindskydd så försöker jag utnyttja möjligheten att inte ta med.nå't tält.
 
Naturreservat i närheten av storstäder, besöks av väldigt många människor, därför bör man verkligen försöka minska på slitaget där. Om det i stället är ett naturreservat långt bort från bebyggda trakter, med få besökare, så kan ju knappast någon enstaka övernattning orsaka så mycket slitage.
 
Jag har skrivit om det här förr, men jag kan väl dra det igen.

Naturreservat som instiftats med skydd av natur i första hand har ofta campings/tältningsförbud. Detta är inte nåt som är påhittat bara för att jävlas med besökarna, utan för att det är just naturen som ska skyddas. En populär övernattningsplats blir sliten och naturen runt omkring skadas, så fungerar det tyvärr i praktiken. Efter ett tag så finns det en eldstad där, och sen eldas det sopor, det huggs ner lite träd, risken för skogsbrand ökar etc etc.

Med jämna mellanrum kommer det upp diskussioner här på Utsidan om hur man ska kunna kringgå tältförbud - fultälta, sätta upp en tarp, sova under en gran osv osv. Jag anser att det är dumt att bryta mot de befintliga och oftast inte orimliga reservatsföreskrifterna som finns. De flesta reservat (åtminstone i södra sverige) är inte större än att man kan vandra utanför reservatsgränsen över natten och slå läger, eller begränsa sig till de eventuella tillåtna lägerplatserna. Om utvecklingen går åt det hållet så kommer vi snart att få se både en skärpning av bestämmelserna och en ännu mer minskad frihet i hur man får röra sig i reservaten. En utveckling åt Yellowstone-hållet, så att säga. Det tror jag vore en olycklig utveckling.

Däremot är det delvis en annan sak i reservat som instiftats "för det rörliga friluftslivets behov". Men de har ofta inte tältförbud. Ett exempel är reservatet Byrums sandfält på Öland, som tillåter tältning i en natt - egentligen bara ett fastställande av allemansrätten. Många andra reservat utmed kusten på Öland har totalt tältningsförbud, vilket är förståeligt dels med tanke på det höga besökstrycket sommartid och dels med tanke på att det ofta är känsliga betesmarker som är reservat.
 
Tex i Svartedalen så går jag ut ur förbudsområdet innan jag slår upp tältet.
Det är ju inga större avstånd att tala om, så varför fultälta?
 
Respektera regler

Hej på er!

Tänkte kolla med er andra när det gäller exemplvis Risveden och Svartedalen, där i alla fall vissa delar har tältningsförbud.

Är ni så laglydiga att ni låter bli, och bara använder för ändamålet utplacerade vindskydd, eller är ni rebelliska och tar med tältet ändå?

P
Att respektera regler är också att respektera sina medmänniskor! Personligen tycker jag absolut att man ska respektera gällande regler.
Som avskräckande exempel kan man ju titta hur det ser ut i området kring upplåtna tältplatser, skräpigt, skadade träd, övergivna eldstäder med metallsopor i m.m.

God tur!
 
Jag har skrivit om det här förr, men jag kan väl dra det igen.

Naturreservat som instiftats med skydd av natur i första hand har ofta campings/tältningsförbud. Detta är inte nåt som är påhittat bara för att jävlas med besökarna, utan för att det är just naturen som ska skyddas. En populär övernattningsplats blir sliten och naturen runt omkring skadas, så fungerar det tyvärr i praktiken. Efter ett tag så finns det en eldstad där, och sen eldas det sopor, det huggs ner lite träd, risken för skogsbrand ökar etc etc.

Med jämna mellanrum kommer det upp diskussioner här på Utsidan om hur man ska kunna kringgå tältförbud - fultälta, sätta upp en tarp, sova under en gran osv osv. Jag anser att det är dumt att bryta mot de befintliga och oftast inte orimliga reservatsföreskrifterna som finns. De flesta reservat (åtminstone i södra sverige) är inte större än att man kan vandra utanför reservatsgränsen över natten och slå läger, eller begränsa sig till de eventuella tillåtna lägerplatserna. Om utvecklingen går åt det hållet så kommer vi snart att få se både en skärpning av bestämmelserna och en ännu mer minskad frihet i hur man får röra sig i reservaten. En utveckling åt Yellowstone-hållet, så att säga. Det tror jag vore en olycklig utveckling.

Däremot är det delvis en annan sak i reservat som instiftats "för det rörliga friluftslivets behov". Men de har ofta inte tältförbud. Ett exempel är reservatet Byrums sandfält på Öland, som tillåter tältning i en natt - egentligen bara ett fastställande av allemansrätten. Många andra reservat utmed kusten på Öland har totalt tältningsförbud, vilket är förståeligt dels med tanke på det höga besökstrycket sommartid och dels med tanke på att det ofta är känsliga betesmarker som är reservat.


Jag är väl medveten både om vad bestämmelserna säger, varför de kommit till, och framförallt att de inte kommit till för att jävlas med folk.
Att elda sopor, förstöra miljöer, inte återställa efter sig, osv, är väl lika självklart för de flesta här inne vare sig man är i reservat eller inte? Den diskussionen är en helt annan.

Nu blev det så, att vi som någon här ovanför skrev - vi tog oss sträcka utanför reservatgränsen och slog oss ned där.

Blöt och skitig, men rätt trevlig helg trots allt. Lite för blåsig för ett dopp i sjön dock.

P
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kajakkarin Föräldralediga i Göteborg! Andra regioner 0
Nicke Nyfiken Göteborg Andra regioner 2
ljentr Lokalt forum Göteborg Andra regioner 26

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...