Introducera slalom

stavar?
Barnet skall inte ha stavar. Kommer först mycket senare. Våra två barn har vi använt sele när vi tränat. Bra både för barnen och för oss vuxna. Man vågar med lite brantare backar. Jag eller någon annan har aldrig kört in i barnen. Men visst det kräver viss skidvana från de vuxna. Glassstrut är bra. Även att hålla händerna på knäna. Det ger en bättre stans. Det gäller att lära barnen att köra på skrå tills vanan kommit.
mvh
ht
 
Så gick det

Förra helgen var vi i Tolvmannabacken i Kisa. Det fanns mycket skidor att hyra för båda barn och vuxna. Hyrde till sonen och använde själv mina K-märkta skidor. Till min förvåning var jag inte den enda som hade utrustning från 80-talet :)
Nåväl, på förmiddagen drog jag sonen upp en bit i backen och sprang sedan ner bredvid honom. Han hade bra balans och tyckte det var kul, men helst ville han åka lift "till himlen". Vi grillade korv till lunch och skulle börja med glasstrutar efter det. Vi provade glasstrut på platten och sedan gav jag med mig för en lifttur. Den började bra, men sedan tittade han ner på skidorna, såg hur fort det gick och blev vettskrämd. Vi åkte 20 m med liften som vi bestämt, klev av och sedan bröt han ihop och ville åka hem. Vi tog en fika. Ofta brukar han efteråt komma fram till att det är materialfel eller någon annans fel (skön inställning), och sedan vilja försöka igen. Men inte den dagen. Förklaringen till det kom på kvällen när febern och influensan bröt ut.
Han tyckte det var kul och vill åka igen, men i en långsammare lift. Pappan och jag ska hitta en annan backe när vi återhämtat oss från influensan som han smittat oss med :)
/Stina
 
Barnskidskola

Kul att höra att din son gillade åkningen, Stina. Jag är av den uppfattningen att INGEN sele och INGA stavar ska användas! Och inga branta backar förrän barnet själv kan kontrollera sin fart och åkning. Kan kännas trist för mamma och pappa kanske, men är nog det bästa i slutändan. Stavar kan man ta med när barnet börjar åka säkert med parallella skidor, men tidigast vid 10-11 års ålder.

Min erfarenhet efter att ha jobbat med barn i skidskola sedan -92, är att de barn som har åkt vanliga längdskidor med lös häl eller skridskor tidigare, har lättare med balans och position på skidorna. Men det funkar bra även utan tidigare erfarenhet, det kanske tar lite längre tid till att börja med. Det krävs också att man lägger ner tid i början och tar det lugnt - ett steg i taget, men det betalar sig i slutändan! :)

Man börjar alltid med glasstrut i liten lutning RAKT FRAM. Värt att påpeka är att det ALLTID ska vara ett mellanrum mellan skidspetsarna så att "glassen kan droppa ut", detta för att spetsarna inte ska gå ihop och skidorna börjar styra okontrollerbart. Det viktigaste att lära ett barn i början är hur man STANNAR. Kan barnet stanna själv kommer också självförtroendet att öka genom att kontrollen finns där. "Gör glasstruten större, ända till du stannar".

Stor glasstrut = Det går sakta. Liten glasstrut = Det går fort.

För att svänga är det bara att be barnet "styra skidorna". Man behöver inte säga mer, de fattar. Korta, enkla instruktioner, tala gärna i bilder och visa själv hur. Här är det jättebra att - som Pal2 skrev - ploga baklänges framför barnet. Då har du hela tiden koll på barnet, kan ta emot det och även hålla i skidspetsarna om de t.ex vill gå ihop. Kom ihåg bara att se bakåt emellanåt! :)

När svängarna sitter kan man stegra det hela genom att börja tala om "glasspinne", alltså parallella skidor. Enklast då är att ploga genom svängen och låta skidorna glida ihop till "glasspinne" mellan svängarna. Åk före och låt barnet följa efter och härma.

Stegra lutning och hastighet ju större barnets självförtroende blir. Detta var en snabbkurs enligt den skolan jag har lärt mig att jobba efter.

Ha så skoj därute!!
[Ändrat av nettanbabe 2005-02-26 kl 00:16]
 
Re: Barnskidskola

nettanbabe; sa:
Kul att höra att din son gillade åkningen, Stina. Jag är av den uppfattningen att INGEN sele och INGA stavar ska användas! Och inga branta backar förrän barnet själv kan kontrollera sin fart och åkning. Kan kännas trist för mamma och pappa kanske, men är nog det bästa i slutändan. Stavar kan man ta med när barnet börjar åka säkert med parallella skidor, men tidigast vid 10-11 års ålder.

Min erfarenhet efter att ha jobbat med barn i skidskola sedan -92, är att de barn som har åkt vanliga längdskidor med lös häl eller skridskor tidigare, har lättare med balans och position på skidorna. Men det funkar bra även utan tidigare erfarenhet, det kanske tar lite längre tid till att börja med. Det krävs också att man lägger ner tid i början och tar det lugnt - ett steg i taget, men det betalar sig i slutändan! :)

Man börjar alltid med glasstrut i liten lutning RAKT FRAM. Värt att påpeka är att det ALLTID ska vara ett mellanrum mellan skidspetsarna så att "glassen kan droppa ut", detta för att spetsarna inte ska gå ihop och skidorna börjar styra okontrollerbart. Det viktigaste att lära ett barn i början är hur man STANNAR. Kan barnet stanna själv kommer också självförtroendet att öka genom att kontrollen finns där. "Gör glasstruten större, ända till du stannar".

Stor glasstrut = Det går sakta. Liten glasstrut = Det går fort.

För att svänga är det bara att be barnet "styra skidorna". Man behöver inte säga mer, de fattar. Korta, enkla instruktioner, tala gärna i bilder och visa själv hur. Här är det jättebra att - som Pal2 skrev - ploga baklänges framför barnet. Då har du hela tiden koll på barnet, kan ta emot det och även hålla i skidspetsarna om de t.ex vill gå ihop. Kom ihåg bara att se bakåt emellanåt! :)

När svängarna sitter kan man stegra det hela genom att börja tala om "glasspinne", alltså parallella skidor. Enklast då är att ploga genom svängen och låta skidorna glida ihop till "glasspinne" mellan svängarna. Åk före och låt barnet följa efter och härma.

Stegra lutning och hastighet ju större barnets självförtroende blir. Detta var en snabbkurs enligt den skolan jag har lärt mig att jobba efter.

Ha så skoj därute!!
[Ändrat av nettanbabe 2005-02-26 kl 00:16]

Inga stavar innan 10-11 års ålder?? Det hade för mig inneburit att jag hade åkt 6-7 år utan stavar. Jag vet inte, men det känns inte särskilt lyckat. Med vilket argument hävdar du detta? Själv började jag använda stavar i princip när jag hade lärt mig svänga och inte minst under slalomträningen när jag var 6-7 år. Att använda stavar anser jag är viktigt för en korrekt åkställning och att utelämna dessa under så många år i början har jag svårt att se nyttan av. Felaktig stavisättning (eller snarare avsaknad av) är dessutom ett av de vanligare "felen" folk gör.

/David
 
Re: Barnskidskola

nettanbabe; sa:
Kul att höra att din son gillade åkningen, Stina. Jag är av den uppfattningen att INGEN sele och INGA stavar ska användas! Och inga branta backar förrän barnet själv kan kontrollera sin fart och åkning. Kan kännas trist för mamma och pappa kanske, men är nog det bästa i slutändan. Stavar kan man ta med när barnet börjar åka säkert med parallella skidor, men tidigast vid 10-11 års ålder.
Inga stavar, och igen sele, lagom backe är kanske riktigt om man tittar på skidåkniongen isolerat. Däremot svårt i praktiken, barnen kan ha en mycket egen uppfattning om användandet av stavar. Ibland måste man transportera barnet från en plats till en annan i liftsystemet. Inte heller alla backar är lineärt branta. Barnet vill kanske följa med större syskon. Kanske vill hela familjen fika på en speciell plats. Skidsemester ska vara skoj och semester, man ska åka skidor, vara ute svettas frysa.

Knappast gör jag semester bara för att barnet ska lära sig skidåkning på ett perfekt sätt. Jag försöker naturligtvis att välja område så att det passar alla.

- Vi försöker övertala barnen att det är bättre utan stavar till en början. Det har gått någorlunda bra hittils.

- För transport i backen är nog selen att föredra framför att ha barnet mellan bena. För att lära ut skidåkning är det enligt min mening tveksamt, men kanske kan användas som komplement.

- Vi har inte alltid lyckats hitta backar med perfekt vinkel.

En snabbenkät balnd barnen visar att 2 av 3 tyckte as förra skidvackan var bran. Den äldsta tyckte inte om att vi tvingade honom att gå upp så tidigt på morgonen.

MW
 
Re: Re: Barnskidskola

[/QUOTE]Att använda stavar anser jag är viktigt för en korrekt åkställning och att utelämna dessa under så många år i början har jag svårt att se nyttan av. Felaktig stavisättning (eller snarare avsaknad av) är dessutom ett av de vanligare "felen" folk gör.

/David [/QUOTE]

OK, kanske lite väl generaliserande från min sida, iaf ang åldern, det har mer med åknivå att göra. Att du, David började åka med stavar redan som 4-åring vad jag förstår, och tydligen behärskade det är bara att gratulera, men jag tror ändå inte att det är rätt att sätta stavar i händerna på ett barn från början. Stavar är oftast i vägen för ett barn innan det kommer upp i "fräsarnivå". Hur många gånger har man inte sett ungar komma nerfarande i backen som kanonkulor med armarna upplyfta för att inte stavarna ska släpa i backen. Dessutom med armarna i en vinkel snett framåt som innebär att om de faller riskerar att staven hamnar någonstans där det gör ont...

Innan ett barn behärskar skidåkningen, med betoning på skidor, ser jag ingen anledning att blanda in ytterligare ett moment de måste tänka på. Att lära sig rätt position på skidor fungerar även utan stavar, stavisättning kan man börja med när positionen på skidorna börjar fungera. En normalbegåvad person, oavsett ålder, har nog med att lära sig en ny grej och få den att sitta, blanda in ytterligare en grej och det blir genast svårt.

Att så många människor åker med felaktig stavisättning eller, som du skriver, helt avsaknad av, beror nog snarare på att man aldrig fått lära sig en korrekt stavisättning än någonting annat. Eftersom du började träna slalom som 6-7 åring fick du ju den kunskapen med dig genom träningen, men fråga vilken Svensson som helst ute i backen om de kan demonstrera en korrekt stavisättning, både bildligt och verbalt. Jag har mycket svårt att tro att du får ett bra svar.

/ Nettan
 
Hittade denna gamla tråd när jag var ute och letade synpunkter om när barn bör få egna stavar. Vår sexåring lärde sig åka i slalombacken förra veckan i en rasande fart, och jag törs nu släppa henne i samtliga backar som jag själv kan tänka mig att åka i. (Vilket i och för sig är en lite nedslående tanke...) Hon plogar, svänger, bromsar, stannar kontrollerat och har till och med fått rätt bra koll på att skejta för att få upp farten och att saxa sig uppför. Men jag tycker synd om det lilla livet när farten tar slut och man vill ha hjälp av stavarna för att komma vidare. Då får mamma eller pappa komma till undsättning när hon står och stakar i luften med sina låtsasstavar.

Jag ska ärligen säga att jag inte vet någonting alls om "korrekt stavisättning", eftersom jag själv åker hellre än bra. För mig, och förmodligen också för många andra mesåkare utan tävlingsinstinkt, är stavarna något som man stakar sig fram med i uppförsbackar, och som man har lite stöd av när man tar på sig skidorna. När jag åker nedför använder jag dem på sin höjd för att bromsa farten lite med i svängarna.

Så jag lutar åt att det kan bli tal om stavar kanske redan i år. Så länge hon själv tycker att det går bra utan tänker jag inte tvinga på henne några, men jag vill inte hålla henne tillbaka om hon börjar komma med bra argument om varför hon vill ha dem. Men det har väl också med att göra att man själv är uppvuxen med stavar i händerna.
 
Nu när tråden fått en ny livsande: När kan man egentligen börja åka utförsåkning med barnen? Är det någon som vet om det finns någon begränsning i utveckling av skelett, leder odyl som gör att man bör vänta till en viss ålder?
 
Nu när tråden fått en ny livsande: När kan man egentligen börja åka utförsåkning med barnen? Är det någon som vet om det finns någon begränsning i utveckling av skelett, leder odyl som gör att man bör vänta till en viss ålder?

Om du åker till en anläggning i fjällen så har de skidskola från ca 3 års ålder. Själv "jobbar" jag i Friluftsfrämjandets skidskola och vi har 5 år som gräns. Det är nog så inviduellt att det inte går att säga vad som är eller inte är för tidigt. Det hänger mycket på motorik balans och allmän fysik. Sen får man inte glömma barnets egen inställning.

Åker man med mamma/pappa kan man börja tidigare. Ska man gå i skidskola så kommer lite mer "krav" än bara åkningen. Även om det inte rör sig om några teoriutläggningar för 8 st 5 åringar så krävs det ändå lite anpassning till gruppen för varje barn.

Min erfarenhet är att de flesta 5 åringar lär sig ganska snabbt i skidskolan och de flesta kan börja tidigare med föräldrarna. Däremot om det blir svårt, med humör, fysik, kompisarna eller vad som helst är det bättre att vänta.

För att knyta an till stavarna så håller jag med vad som sagts ovan att det är åkmognaden som avgör. när man börjar få koll på skidor och kroppen kan man lägga till stavarna. För de flesta blir det bara en störning/olycksrisk i början.

Hur man lär ett barn åka?
Som part i målet tycker jag skidskola är överlägset.
Ur barnets synvinkel är det bästa att börja i en lite backe med svag lutnig. Gå/dras upp åka ner få koll på att stanna och svänga innan man överhuvudtaget funderar på lift.
Ur förälderns/familjen synvikel så får man kanske kompromissa lite ( man orkar kanske inte nöta i barnbacken hela semestern) då tycker jag att sele verkar bäst även om jag inte har provat det själv.

Ibasto
 
Tack, mycket bra info, precis vad jag var ute efter. Nästa vinter får det bära iväg. En annan fråga: Någon som har erfarenhet av skidskola för barnen utomlands, t ex Österrike? Hur fungerar det med språkbarriär m.m?
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mallemalin Slalom med bebis -går det? Barn och friluftsliv 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.