sockerkaka i apelsin

Reflektorugn

Nu pratar jag i egen sak. Det är nämligen jag som tillverkar reflektorugnar. Men reflektorugnen fungerar, det finns många som använder den, bland annat flera förskolor som har mycket uteaktiviteter. Det enklaste att baka är muffins, ofta gjord på färdig sockerkaksmix.

Svante
 
Krabbelurer är smarrigt att göra.
Och så himla enkelt ;)


Krabbelurer

ca 10 st
2 ägg
1,5 dl mjölk
1 dl socker
4,5 dl mjöl
2 tsk bakpulver

Gör så här:
Rör ihop till en jämn smet och stek till små bullar/plättar. Man kan antingen ha sockret i smeten eller bara ha det till att vända krabbelurerna i efter stekningen, vilket vi tycker är mums-filli-babba!
Ett tips är att blanda till det hemma och ta med det ut i tex. en senap/ketchupflaska. Det gör det både lätt att portionera smeten på stekjärnet och enkelt att förbereda och ta med.
 
Strövargodis!

Leder ett gäng frilufsare/skogsströvare. Barnens favorit är strövargodis (havregryn, socker och margarin) steks över elden eller på stormkök. Det blir aldrig en smula kvar ovsett hur mycket vi gör, grytorna rensas med fingrarna på slutet.
 
Tack för alla tips

Det blev "choklad-i-banan-trixet" och väldigt uppskattat. Bara elden i sig räcker för att impa på sex-sjuåringar så vad man än tillverkar i glöden blir succe tror jag.

Appropå vildmarkstrix:
För många år sedan var jag ute å paddlade med Argaladei. En deltagare hade med sig en 12 kg tung ugn. Denna var tillverkade av ett gjutjärnsrör. Ca 30 cm i diameter och kanske 60-70 cm långt. Den ena sidan var igensatt med en ditskruvad plåt och den andra öppningen stängdes med en stekpanna (gjutjärn givetvis eftersom denne man redan från början gjort klart att urborrade tandborstar, aluminium, kolfiber och titan bara var till för stadsmänniskor som försökte leva i naturen :) )
Inne i röret låg en plåt. Denna ugn lades på elden och blev under kvällen vrålvarm. Efter varje middag gräddades fanstastiska kanelbullar (dock blev de lite bleka pga avsaknad från IR strålning i det tjocka röret) Fanstastiskt goda och sannerligen en höjdpunkt, speciellt då vi färdades långt ute i vildmarken.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...