Kebnekaise med 4 åring?

Jag och min dotter samt övriga familj är inga soffliggare , så det ska nog gå bra .Vi tillbringar den största delen av vår lediga tid ute på olika "äventyr i trakterna "
Vi gör detta när det är högsäsong på vädret man vill väl inte att det skall vara onödigt blött eller så........
 
Vem avser du göra det för?
I IRL avgör ju alltid vädret och stunden om det går och är någon ide, men för vem?
Jo jag har burit vår dotter i mången backe, men i låg ålder sparade vi utsiktsbergen till där konditionerna var med oss.

go tur
 

avslutad210712

Gäst
niklas104; sa:
Jag och min dotter samt övriga familj är inga soffliggare , så det ska nog gå bra .Vi tillbringar den största delen av vår lediga tid ute på olika "äventyr i trakterna "
Vi gör detta när det är högsäsong på vädret man vill väl inte att det skall vara onödigt blött eller så........

Fördelen med Kebnekaise är som sagt att det bara är att gå upp.

Nackdelen är att det tar en jäkla tid så vädret kan hinna ändras "under resans gång".

Vi gick Durlings led och vi startade några kilometer utanför Singivagges västra mynning så det tog några timmar för oss. Under vår vandring upp och ner hade vi strålande solsken och gick i kortbyxor och bar överkropp tills vi närmade oss Kaffedalen då det blev kallare och vi drog på lite mer kläder. När vi kom till toppstugorna drog molnen in och uppe på toppen var det ordentligt kallt. På vägen ner kom regnet och innan vi var tillbaka vid packningen i Singivagges mynning var det ordentligt kallt och vi hade för lite kläder med oss även om vi hade tagit med oss en del i ryggan.

Jag tänker varken svara ja eller nej på din fråga men jag skulle aldrig ens fundera på att ta med mitt barnbarn som fyller fyra nästa år till Kebnekaises topp helt enkelt därför att om det blir dåligt väder så blir det ingen rolig grej vare sig för honom eller mig. Blir det bra väder går det säkert bra men det är en sak som är i det närmaste omöjlig att avgöra ens på samma morgon som man tänker gå upp.
 
Jo jag vet att vädret kan skifta rätt snabbt , får se hur vi gör hela familjen åker iallafall upp till björkliden till att börja med för utgångspunkt från stuga där.Tänker göra lite dagsutflykter bla trollsjön ,m m låktastgan .

Har ngn nåt annat tips på en bra tur iområdet ??

Ang keb så funderar vi ännu....
 

avslutad210712

Gäst
Har för mig att det skall finnas grottor på Nuoljas sluttning mot Björkliden.

Om linbanan upp på Nuolja från Abisko är öppen så är det en trevlig åktur upp och kanske en promenad ner tillbaka till Abisko eller till Björkliden. Gjorde det en gång för några år sedsan efter ett spöregn när vi var uppe i toppstugan och blöta vidjesnår utan regnkläder var väl ingen direkt hit :)
 
Katterjåkk

Hej Niklas,

Från Katterjåkk finns en fin tur du kan göra upp till sjön Katterjaure som har små sandstränder. Ca 2 timmar på gammal anläggningsväg dvs lättgånget. Fin utsikt mot de norska fjällen.

Sen finns även Rallarvägen från Katterat ner till Rombaksfjorden eller med start tidigare än Katterat vid Björnfjäll tror jag stationen heter..

/Henrik
 
Det enda vargpasset jag känner till är passet som går mellan glaciärerna Vartasjekna och Mikkajekna intill Sarektjåkka. Annars är det kanske Vargryggen norr om Kebnekaise du tänker på? En led upp till Kebnekaise (via vargryggen) kallas Halspasset.

Äh, jag är kanske ute å cyklar jag också! Finns säkert fler "Vargpass" i vårt avlånga land...
 
I sommarkatalogen från Björkliden står det

Via vargpasset till Låktatjåkko
Efter en kort resa västerut börjar vår vandring. I lugnt tempo tar vi oss, via Vargpasset, upp mot
Låktatjåkko Fjällstation. Vi når vårt mål efter 7 km och kan njuta av en underbar utsikt och av den berömda Låktavåfflan. Efter pausen har vi nedförsbacke
tillbaks till Björkliden.

Med andra ord, antagligen vägen upp från Låkktatjåkka hållplats till stugan.
[Ändrat av Almgren 2007-05-14 kl 15:08]
 
Precis, det är där jag läst om det. Är det där du skriver så har vi vart där för ett år sedan,så då skippar vi det i år och utforskar nya platser istället...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
anna o bella Nikkalukta - Kebnekaise med en två-åring Barn och friluftsliv 6
Cenwyn Upp på Kebnekaise med barn! (Lyxvarianten) Barn och friluftsliv 6
Cenwyn Jag och mina döttrar upp på Kebnekaise... Gulp. Barn och friluftsliv 17
camillabacher Bra basecamp - barn på sommer fjällen Barn och friluftsliv 10
rajkon Abisko- Kebnekaise Barn och friluftsliv 10
BengtW Ryggsäck med frontöppning till 11-åring? Barn och friluftsliv 7
Nadjapadja Ryggsäck till lång 11-åring - vad är lagom? Barn och friluftsliv 6
niklaz Sovsäckar till 4 och 6-åring Barn och friluftsliv 16
undvall Varma pjäxor NNN till 6-åring? Barn och friluftsliv 4
magrod76 Bära 6-åring på rygg vid längre vandring Barn och friluftsliv 20
pal2 Hjälm på 2-åring i skidbacken? Barn och friluftsliv 5
maskon Letar ryggsäck till 11-åring Barn och friluftsliv 14
Antromama Utflykt /vandring - grotta- 11 och 13 åring Barn och friluftsliv 7
Muvo84 Vandring med 13 åring Kungsleden Barn och friluftsliv 19
Annette Seldén Lämplig ryggsäck för långvandring till 10-12 åring? Barn och friluftsliv 14
Skidgalen Behöver tips för vandring med 1,5 åring på Kanarieöarna. Barn och friluftsliv 4
Micke_k_d Premiär tur med 3 och 5 åring i Grövelsjön. Barn och friluftsliv 1
josohl Smidig flytväst för 1,5 åring? Barn och friluftsliv 8
Tord Hoppe Vandra Sörmlandsleden, etapp 3 med 6,5-åring? Barn och friluftsliv 2
jsandberg Vandra i alperna med 1 åring Barn och friluftsliv 4
Louise Ö Vilken fjällstation med 3-åring? Barn och friluftsliv 20
enrasmus storulvån-blåhmmaren med 10-åring? Barn och friluftsliv 5
padth Endagsvandring med 3- och 7-åring, någonstans mellan Göteborg och Stockholm Barn och friluftsliv 4
Stiffmeistern Pappa med 4 åring i Nordvästskåne Barn och friluftsliv 0
Karolina P Grövelsjön med 3-åring och gravidmage Barn och friluftsliv 12
xet Roadtrip med 1,5 åring- tips Barn och friluftsliv 4
Kroppefjäll Tips på fjälltur (skidor) med 7-åring Barn och friluftsliv 5
pilina Tips - längskidor med 2 åring Barn och friluftsliv 8
Mikaela Löfgren Hösttur med 1 åring? Barn och friluftsliv 9
KoDoE Sovsäck till 1-åring Barn och friluftsliv 3
Linelle Förslag på tur med 8 åring Barn och friluftsliv 2
skogenlight Vinterresa till Alperna med 5-åring Barn och friluftsliv 7
gusbo Till fjälls med 3- och 5-åring - Packlistor, turförslag Barn och friluftsliv 8
skogenlight Sommar i fjällen med 4-åring Barn och friluftsliv 27
lahja Längdskidor till 2 åring..... Barn och friluftsliv 10
lackerbiten Sova i Vindskydd med en 4 åring? Barn och friluftsliv 12
A Lo Fjällräven Classic med 11 åring Barn och friluftsliv 8
Sofia Svensson Tips på fjällvandring med 6-åring? Barn och friluftsliv 8
Ringblom Förslag till ryggsäck till 5 åring Barn och friluftsliv 15
Martin Fjäderlätt Dagisryggsäck till 1½-åring? Barn och friluftsliv 19
Helilly Sälja in fjällen för 1-åring och förstagångsvandrare Barn och friluftsliv 6
041102 Aktivitet med 9-åring Barn och friluftsliv 23
kajhaj Tips på ryggsäck till 7-åring Barn och friluftsliv 15
BILLY_L Att göra vid tältning med 4-åring Barn och friluftsliv 9
salgo60 Tips önskas att göra med 14 åring Barn och friluftsliv 16
umevargen 6-åring i fjällen Barn och friluftsliv 10
ehn Ute efter cykelrunda med tältning för 11-åring Barn och friluftsliv 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.