Ändring i jaktförordning

Tillbaka i ämnet för tråden

Tanken är som Patric skriver att man genom att skjuta vargar som är tillräckligt fräcka för att jaga inpå människoboningar på sikt skall kunna få en skyggare vargpopulation.

Problemet är kanske att vargarna är så inavlade att detta inte ändrar de skandinaviska vargarnas beteende till följd av att det inte finns tillräcklig genetisk varation kvar att utnyttja.

Att fårägare skjuter vargar i sina hägn respektive att renskötare gör motsvarande i närheten av sina renflockar verkar någotsånär rimligt.

Det stora varghatet i Sverige är för mig lite främmande.

Skall vi ha rovdjur kommer de att jaga bland annat klövvilt och tamdjur och det medför olägenheter och avbräck för jordbrukare, renskötare och jägare. Men kanske också mindre skogskador skador på grödor och trädgårdar av älg och rådjur? Mindre viltolyckor i trafiken?

Jag tror att vi är på väg mot en rimligare situation än den som rått de senaste 30 åren.

Thure
 
Här finns en studie där man provade att öka vargens skygghet för människor m.h.a. knallskott:

http://www.viltskadecenter.com/publikationer/SkramselrapportOlan.pdf

Den stora skillnaden innan och efter försöket var att vargen lade större avstånd mellan sig och människor efter än innan försöket.

Det finns en mer omfattande studie här, under rubriken "Hur rädda är vargar för människor?"
http://www.viltskadecenter.com/publikationer/publikationer.htm

Den studien kunde jag inte öppna nu. Men jag kommer ihåg att resultatet var en ökad skygghet från vargar son jagats, jämfört med vargar som inte jagats.

Intressant är att det förefaller vara vargens hörsel som har störst betydelse när det gäller att upptäcka människor. Syn hjälper inte mycket i tät skog och vinden kan ställa till det för luktsinnet. Det har också visat sig att flockar på fler djur än två, är mer skygga vid legan, dvs. sticker snabbare, än när det är en ensam eller två vargar. Anledningen tros vara att med fler vargar är det alltid någon som upptäcker att människor nalkas. Det fanns inga skillnader i avstånd till människor som närmade sig när vargen låg vid legan eller vid ett kadaver, innan de stack. Ojagade vargar kunde vänta till människan var i snitt 85 meter bort innan de lommade iväg, men de uppvisade inte vid något tillfälle aggresssivt bevakningsbeteende vid ett kadaver, som björnen kan göra.

Det verkar som om vargens skygghet för människan ökas när vargen fått obehahagliga associatioen till människan, så vargens beteende kan nog påverkas av såväl arv som miljö.

Raskesven

[Ändrat av Raskesven 2006-01-27 kl 00:10]
 
en annan aspekt är ju stängsel, hunddjur är känsliga för el. tät uppsatta trådar av hög kvalitet och med ett "muskel" aggregat kommer att få vargen att välja annat byte.. jag vet hur rädda våra hundar är för vårt stängsel, dom springer in i det 1 gång.. bönnerna e så jävla snåla när det kommer till stängsel, helst en eller två trådar och ett lite skit aggregat.. Man måste ju faktiskt göra allt man kan själv innan man gnäller.
 
Re: Re: Varför rovdjur?

öringen; sa:
Det är precis såna argument som konstigt nog avfärdas som otillräckliga av Tiger...

tigertamjaren; sa:
@Staffan - Om ingen i den här tråden hade tagit upp argumentet att rovdjur är en nödvändighet för fjällrävens fortlevnad förrän Thure gjorde det, varför påstår du då att jag skulle avfärda det? Lägg av med såna larviga provokationer Staffan.
[Ändrat av tigertamjaren 2006-01-26 kl 16:55]

Låt mig revidera mitt ovanstående till: Det är precis den typen av argument som konstigt nog avfärdas som otillräckliga av Tiger...
 
Vem vet?

Tjuvjakten kanske minskar och stammen blir större när frustrationen minskar?

Nu tror jag inte frustrationen kommer att minska då den beror på andra orsaker än vargen.

Vargen är ju bara något som stockholmshatare kan avreagera sig på.

Men dessa personer är inte direkt rationella så acceptansen för vargen kanske ökar i och med detta lagförslag.

Hoppas det medför något gott för våra stackars rovdjur.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.