Radions P1 (nyss och ikväll;

Kanske är något intresserad. Jag har inte lyssnat... Men gör kanske det ikväll. Eller när det passar, det går väl via internet...
Frid!
Patric

---------------klippt från sr.se--------------------
P1 tisdag 24 januari kl 11.03-11.33, repris 23.07
http://sr.se/cgi-bin/P1/program/index.asp?programID=1253

Vargen – kramad och hatad

- Vi vågar inte släppa ut barnen i skidspåret längre, jag vet inte om vargen kan skilja på ett barn och en hund, säger en mamma från Nusnäs i Dalarna.
- Kom och protestera mot närgångna och aggressiva vargar… en uppmaning som blev ett fackeltåg, som samlade över 3000 personer från byarna runt Siljansbygden.

Möt vargkramare och varghatare i Tendens, som frågar hur farlig är egentligen dagens varg? Är den så hotfull att det är dags för skyddsjakt?

Ett program av Christer Söderqvist
---------------------------------------------------
 
Har lyssnat, det var intressant även om den inte medförde något nytt. Förutom de som berättar hur det är att leva i byarna under dessa förhållanden där osämja, grupptryck förtrycker människor. Små orter där anonyma medborgargarden tar lagen i egna händer, ger sig på folks egendom och hotar människor. Jag möter hellre en vargflock i skogen.

Det hjälper inte med information.
- År 2004 rapporterades att 30 hundar angripits av rovdjur och var döda, skadade eller saknade.

Antal dödade, skadade eller saknade tamdjur, 2004
- Björn 37
- Kungsörn 9
- Lodjur 133
- Varg 110
- Okänt rovdjur 2
= Totalt 291

Vargarna lever knappast på tamdjur och hundar.

Hur många renar som dödas är ett 'mörkat tal' eftersom regelsystmet baseras på regelbunden och tillfällig förekomst, föryngring och massdödade.

Summorna är i alla fall "år 2005 nära 87,5 miljoner kronor till ersättning för rovdjursskador. Merparten, 48,5 miljoner kronor, fördelas till landets 51 samebyar av Sametinget." Källa: naturvårdverket
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Fågelskådning på Tvärsnytt ikväll Vilda djur 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.