Rovfågel med fisk - art?

Plåtade denna rovfågel idag, från ett berg i Skuleskogens nationalpark. Maxade zoomen på kameran (10x optisk zoom). Blev väl ingen lysande bild och så, men det är ju en hyfsat stor fågel med en hyfsat stor fisk. Två stora rovfåglar, stack iväg från berget en bit nedanför mig. När jag såg fågel med fisken tänkte jag att det var en av dem, men det borde det ju inte ha varit, eftersom den hade en fisk i klorna och borde ha varit på väg tillbaks till nästet, som jag antar var där fåglarna kom ifrån. Men vad kan det vara för art? För mörk för att vara fiskgjuse, kanske?

http://www.secretcreeks.com/lx/rovfagel1.jpg
http://www.secretcreeks.com/lx/rovfagel2.jpg
 
z5v2erik; sa:
Men vad kan det vara för art? För mörk för att vara fiskgjuse, kanske?
[/url]

Mina kulor ligger nog på fiskgjuse också. Den ser ju ljus ut på kroppen och på undersidan av vingarna.

EDIT: Kroppen i alla fall...
 
Om jag inte missminner mig från TV så borde det FÖRST dyka upp en björn och ta fisken och SEDAN kommer fågeln in i bilden, var du på en provinspelning??

Båten är ju naturligtvis en Örnvik nånting, men vad heter den lilla holmen?

:)

/BAX
 
Tack för alla svar. Har kollat upp bilder på fiskgjuse och det verkar stämma in rätt bra.

Vad gäller fisken så skulle jag gissa på regnbåge, eftersom det en liten bit därifrån finns put-and-take-fiske efter regnbåge (i Näske).

Den stora ön på bild 1 är Norra Ulvön. Ön närmast båten på bild 2 är Hälsingen och ön bortanför är Hönholmen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Vilken rovfågel i flock? Vilda djur 4
karl-petter Vilken rovfågel? Vilda djur 6
JanneoAnn Vilken rovfågel? Vilda djur 2
natie Vilken rovfågel? Vilda djur 3
FrippeF vilken rovfågel? Vilda djur 2
tango Nafsande fisk i Medelhavet Vilda djur 0
hansemansen vacker skalbagge men vilken art/sort? Vilda djur 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.