Fästing, myt eller inte?

Hm, det här med fästingar har jag inte tänkt på, man får nog var uppmärksam i sommar.. Jag som gillar att röra mig i naturen i sandaler utan strumpor.. :(

Finns det bra metoder att avskräcka de små rackarna annat än heltäckande klädsel?

Tex kan jag tänka mig att insekter skulle ogilla bara ben penslade med eau de cologne..

Vitlök skulle visst också vara bra, man trycker i sig massa klyftor innan och under utevistelsen och slipper allt slags sällskap...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/0008/15/fasting.html
 
jamo; sa:
Hm, det här med fästingar har jag inte tänkt på, man får nog var uppmärksam i sommar.. Jag som gillar att röra mig i naturen i sandaler utan strumpor.. :(

Finns det bra metoder att avskräcka de små rackarna annat än heltäckande klädsel?

Tex kan jag tänka mig att insekter skulle ogilla bara ben penslade med eau de cologne..

Vitlök skulle visst också vara bra, man trycker i sig massa klyftor innan och under utevistelsen och slipper allt slags sällskap...

Det är nog heltäckande som gäller. Jag gillar också att gå lite luftigare klädd med bara ben och armar på sommaren. Strumpor brukar jag dock använda. Gjorde en gång misstaget att gå så när jag var i ett naturreservat med urskog i Blekinge för två/tre år sedan. Hemkommen fick jag plocka ett tjugotal fästingar som satt sej överallt, till och med på det allra heligaste. Hur många som som bara kröp omkring gick inte att räkna.

Eau de cologne och all annan parafymdoft biter nog inte på fästingarna, men gör nog bara att du håller övriga djur på avstånd. Och det är väl synd.

/g
 
jamo; sa:
Finns det bra metoder att avskräcka de små rackarna annat än heltäckande klädsel?

Vad har du för kläder som skräms? :)

Det är väl bara att plocka bort dom små rackarna och bränna,f*n man kan ju inte springa runt i en heltäckande sparkdräkt.Måste ju se snygg ut när man utövar friluftsliv,shorts och ett tight linne som ger en antydan till hur muskulös bringa + mage man besitter. Har säkert tagit ihjäl ett par tusen under mina fiske-eskapader i den stockholmska skärgår´n, rekordet för en dag ligger nånstans på 30+.


peter
The Ticslayer
 
Inga naturliga fiender,livsuppgift att sprida sjukdom och föra sina gener vidare.

jamo; sa:
Jo, med det är väl risken för Borrelia och TBE som gör att folk oroar sig, inte risken att få blodbrist eller klåda.. Även man man ska ha väldig otur:

Vad ska man göra för att få återuppstå som en fästing?

Självklart ska man hålla koll på eventuella bettmärken,om de har hunnit bita sig fast.Det finns ju områden dom är speciellt förtjusta i som ljumskar, linning,armhålor etc...ställen som brukar vara mörka och fuktiga.Att klä sig heltäckande i ljusa kläder gör att man kan se och plocka bort en hel del,men de lömskaste är de knappnåls-stora som knappt :) syns och kan ta sig igenom minsta lilla glipa.En grundlig genomgång av kroppen på kvällen och ännu grundligare morgonen efter behövs.Att undvika en vistelse i naturen på grund av risken för att drabbas av TBE eller Borrelia är inte skäl nog,risken finns men är ändå väldigt liten för att man ska bli infekterad.

Blodbristen uppstår troligare av hjärnsläpp i kastögonblicket.Klådan låter jag bli att uttala mig om på ett öppet forum.


peter





[Ändrat av ping 2005-05-25 kl 15:57]
 
Re: Inga naturliga fiender,livsuppgift att sprida sjukdom och föra sina gener vidare.

ping; sa:
Att undvika en vistelse i naturen på grund av risken för att drabbas av TBC eller Borrelia är inte skäl nog,risken finns men är ändå väldigt liten för att man ska bli infekterad.
Risken att få TBC är nog extremt liten... ;) >;->
 
Personligen så när jag en (lätt paranoid?) misstanke om att de många artiklar i stil med "Nu är fästingsäsongen igång igen!" fyllda med gruvliga beskrivningar av hjärnhinneinflammation och långsam, utdragen plåga (för människan, inte för fästingen), har ett gemensamt ursprung: Nämligen tillverkarna av vaccin och mediciner mot fästingburna sjukdomar. Det är klart lukrativt att övertyga folk om farligheten i att få fästingar, om man sitter på patentet för vaccinet.

Chansen att bli smittad av en fästing måste ju vara rätt små, om man efter varje skogsdag kollar av sig själv eller ber någon närstående göra det.Smittrisken ökar ju desto längre fästingen sitter. Jag menar, man blir ju inte per automatik smittad bara för att en fästing råkar sätta sig, i så fall skulle jag vara en enda stor smitthärd vid det här laget, så många fästingar som jag har fått plocka loss från min bleka lekamen.

...hm, jag känner mig lite febrig förresten. :eek: ;)
 
Får väl säga hur det är i norra Skåne

Om du ens nämner ordet skog kommer en fästing som gömmer sig under en bok/sten/kapsåg eller vad för miljö du vistas i för tillfället att hoppa fram och bita dig. Under säsongen får man fästingar, punkt. Springa tre meter in i blåbärsriset, plocka tre blåbär och ut igen, bingo, du har en fästing. Minst. Frågan är inte om du får fästingar, utan hur många. Självklart är jag vaccinerad mot TBE.

Att norlänningar får färre fästingar skyller jag på att de har färre fästingar i Norrland, och var bor de flesta norrlänningar?
 
Re: Re: Får väl säga hur det är i norra Skåne

alven; sa:
bananmannen; sa:
Att norlänningar får färre fästingar skyller jag på att de har färre fästingar i Norrland, och var bor de flesta norrlänningar?

Stockholm?

Hehe! Det stämmer nog.
Det vore rätt kul om det fanns någon substans i påståendet. Då kunde man nämligen köra upp busslaster med östermalmare till norrlandsmyrarna där de kunde bli impregnerade för evigt mot ohyran.....kul o se dom slåss om de bästa solstolsplatserna vid myrkanten!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutmedlemskap0904 Fästing Vilda djur 27
Skipjack Aftonbladets fästing Vilda djur 1
mipert ”Hur länge lever en fästing” eller ”det kliar på...” Vilda djur 2
dabac Fågelholk- äggtjuv eller inneboende? Vilda djur 0
tango Är det Gustav Grävling som bökat i min gräsmatta, eller? Vilda djur 3
ImJustHere Guldögonslända/Stinkslända eller annat? Vilda djur 0
Noruas Kryp, lus eller dyl.? Vilda djur 3
jffoto Vildsvin, bör jag oroa mig eller stå över? Vilda djur 16
Thomas04 Ormvråk eller fjällvråk ? Vilda djur 2
andyyy Vargjägare eller IS-krigare... Vilda djur 3
NIB Björn eller älg? Vilda djur 7
anjoua 1 April eller vad är detta för något Vilda djur 3
MsBex Älg- eller björnspillning? Vilda djur 14
pilfink Bäver eller utter? Vilda djur 4
plaskdaja Släppa ut minkar. Rätt eller fel? Vilda djur 86
Brune Gruppsex eller vad gör dom? Vilda djur 6
andy69 Havs eller Kungsörn?? Vilda djur 22
sadie Taltrast eller Björktrast??? Vilda djur 2
lekarn störst chans att se? hare eller räv Vilda djur 10
KebneKajsa World of... eller tänk vad man lär sig på level 30! Vilda djur 18
Smaila Skratta eller gråta Vilda djur 16
kristofer_wallmark Är detta fram- eller bakram? (Björn) Vilda djur 0
JohnnyL Sover ni eller ? Vilda djur 8
frarol självmord eller bara ledsnat på vargdebatten Vilda djur 6
softcanoe Ormvråk eller bivråk? Vilda djur 5
The Trooper Guding eller Ejder. Vilda djur 5
avslutat medlemskap1105 Järvspår, eller? Vilda djur 16
bash Fästingens vara eller inte vara Vilda djur 89
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.