En björn som tältmarodör

tjonsson; sa:
Fick ett svar från författaren. I detta bekräftas att händelsen ägt rum och att han inte redogör för en dröm eller liknande.

En fjällvandrare i Sverige har alltså fått sitt tält sönderrivet av en björn. Är det kanske dags att beväpna alla vandrare - Svalbardstyle?

Är du sann? Varför inte beväpna all befolkning som rör sig i storstäderna med. Helt enligt statistiken så är det farliga att röra sig där än vad det är ute i skogen. Trafik, kriminella ungdomsgäng o.s.v
 
tjonsson; sa:
En fjällvandrare i Sverige har alltså fått sitt tält sönderrivet av en björn. Är det kanske dags att beväpna alla vandrare - Svalbardstyle?

*ASG*
hmmm då tänker vi efter..
Del 1
EN fjällvandrare har fått rivet tält..
går nog under rubriken shit happens..
inte mkt att göra ngt åt. hur många tältnätter har vi i sverige.. en av X antal tusen är en ganska liten chans att det skall hända dig..

Del 2
vi beväpnar alla fjällvandrare...
kan redan nu läsa de sorgliga rubrikerna fjällvandrare/lämmel/ripa/fisk/ren/räv/räddningspersonal sköts ihjäl av livrädd idiot.
kommentar från idioten "jag trodde det var en björn"

du är en kul kille du !!
genomtänkt det där..
vad skulle vi beväpna dem med ??
personligen skulle jag nog helst inte ge gemene man något kraftigare än ärtrör MED ärtor för annars stoppar ngt geni säkert i något vasst..

don efter plats o person..
svalbard är inte sverige..
båda börjar med sv och där slutar likheten...
 
Aardwolf; sa:
Är du sann? Varför inte beväpna all befolkning som rör sig i storstäderna med. Helt enligt statistiken så är det farliga att röra sig där än vad det är ute i skogen. Trafik, kriminella ungdomsgäng o.s.v

Ojdå, ironin gick lite förlorad.

Jag vill bara fästa uppmärksamhet på vad det skulle innebära om denna historia är sann, dvs att vi löper en risk att få våra tält sönderrivna om vi slår läger i ett björnrevir.

En björnhannes revir varierar mellan 25 - 1000 kvadratkilometer. I Sverige finns det upp emot 2000 björnar. Låt oss för att vara försiktiga anta att det finns hälften så många och räkna med att hälften av den delmängden är revirhävdande hannar samt att de i snitt har revir av storleken 500 kvadratkilometer. Det innebär att 250 000 kvadratkilometer svensk mark består av björnrevir. Det motsvarar den totala svenska skogsarealen.

Slutsatsen är att om berättelsen stämmer kan man i stort sett aldrig sova lugnt under en vandring i svensk skogsmark norr om Dalälven.
 
Draga lärdom av

tjonsson; sa:
Fick ett svar från författaren. I detta bekräftas att händelsen ägt rum och att han inte redogör för en dröm eller liknande.

En fjällvandrare i Sverige har alltså fått sitt tält sönderrivet av en björn. Är det kanske dags att beväpna alla vandrare - Svalbardstyle?

Händelsen har tydligen inträffat och den lärdom vi kan dra av detta är att, som andra påpekat, börja anamma de nordamerikanska tältvanorna m.a.o. inte förvara proviant och annat som väcker Ursus nyfikenhet i tältet absid utan på behörigt avstånd från detsamma.

Beväpning är alltid befängt om man inte är ute i akt och mening att jaga.
 
tjonsson; sa:
Aardwolf; sa:
Är du sann? Varför inte beväpna all befolkning som rör sig i storstäderna med. Helt enligt statistiken så är det farliga att röra sig där än vad det är ute i skogen. Trafik, kriminella ungdomsgäng o.s.v

Ojdå, ironin gick lite förlorad.

Jag vill bara fästa uppmärksamhet på vad det skulle innebära om denna historia är sann, dvs att vi löper en risk att få våra tält sönderrivna om vi slår läger i ett björnrevir.

En björnhannes revir varierar mellan 25 - 1000 kvadratkilometer. I Sverige finns det upp emot 2000 björnar. Låt oss för att vara försiktiga anta att det finns hälften så många och räkna med att hälften av den delmängden är revirhävdande hannar samt att de i snitt har revir av storleken 500 kvadratkilometer. Det innebär att 250 000 kvadratkilometer svensk mark består av björnrevir. Det motsvarar den totala svenska skogsarealen.

Slutsatsen är att om berättelsen stämmer kan man i stort sett aldrig sova lugnt under en vandring i svensk skogsmark norr om Dalälven.

Finns björn söder om Dalälven med. Och det är en ytterst dum idé att beväpna vandrare. Använd sunt förnuft när du är ute så ska du se att björnarma struntar i dig och ditt tält
 
Björnen lommade ju iväg när den fick klart för sig att det var en människa där i tältet. Som författaren skriver :"Björnen är ett skyggt djur som vänder när den får vittring av människa".

Svenska brunbjörnen skiljer sig åt jämfört med den nordamerikanska brunbjörnen, dvs. grizzlyn. Den nordamerikanska är mycket mer aggressiv och den svenska mycket mer skygg. Dessutom har brunbjörnen, och svartbjörnen, i nordamerika på många håll lärt sig att förknippa människor med mat, efter att björnan har rotat i lokala soptippar runtom nordamerikanska byar.

Raskesven
 
tjonsson; sa:
Slutsatsen är att om berättelsen stämmer kan man i stort sett aldrig sova lugnt under en vandring i svensk skogsmark norr om Dalälven.

Å andra sidan kan man se det så att norr om dalälven är befolkningstätheten betydligt lägre varför man då borde kunna sova lugnare eftersom det hot människor utgör mot varandra måste anses vara många gånger större än hotet från björnar.

/ Morgan
 
Björnträff

Kan berätta att jag låg ute i helgen, lite norr om Kindla naturreservat (vilket i sin tur ligger lite norr om Örebro, i närheten av Kopparberg). Det var invigning av min hemsydda tarp för övrigt. På morgonen hittade jag spår cirka 6-7 meter från mitt läger. Det kan inte varit något annat än björn (den gulliga, mjuka, bruna varianten). För den intresserade kan jag återkomma med foto.

Jag snarkar.

Mvh
Peter P.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
Millimy Fota björn Vilda djur 5
NIB Björn eller älg? Vilda djur 7
Thomas04 Björn oh lodjur i öst småland ? Vilda djur 12
Bulingen Onykter vid möte med björn! Vilda djur 12
erito Björn river ur stubbar o träd? Vilda djur 2
Almgren Media löper amok då en björn är morgontrött Vilda djur 34
ryssen Skydd mot större djur (främst björn) Vilda djur 52
tbergman Björn attackerade hus! Vilda djur 31
SLUGGA Farlig björn? Vilda djur 5
liquidmonkey svart björn???????? Vilda djur 20
grodanbolle Björn jagar älg. Vilda djur 12
pack Djurplågeri i Arjeplogsfjällen (Björn) Vilda djur 2
Karpaterna.se Björn på Sånfjället Vilda djur 2
novas husse Crossåkare mötte björn Vilda djur 3
KebneKajsa Unika bilder: Björn simmar! Vilda djur 1
KebneKajsa Unika bilder: Björn slår älg Vilda djur 8
Staffan Andersson På hur lösa grunder kan man egentligen besluta om skyddsjakt på björn? Vilda djur 20
Bulingen Ofta om björn....... Vilda djur 12
Staffan Andersson Skenattack av björn Vilda djur 30
Toffs. Grym tjuvjakt på björn.. Vilda djur 44
kristofer_wallmark Är detta fram- eller bakram? (Björn) Vilda djur 0
sfrge Europas största björn? Vilda djur 10
Peifen Björn på Åland Vilda djur 0
sachsaren Härligt: Björn i Tyskland!! Vilda djur 72
Toffs. Storlek på björn? Vilda djur 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.