Järv

Under juli månads vandring i Arjeplogsfjällen höll vi på att slå upp kåtan bakom en liten kulle. Plötsligt står en järv på kullen, fem meter bort, och bara glor på oss. När jag fått fram kameran har järven skuttat iväg på andra sidan kullen, jag runt kullen och hinner ta kortet nedan. Sedan ser vi på håll två järvar dra iväg över fjället. En av vandringens höjdpunkter.

cpic410c557331ed8.jpg


Raskesven
 
Raskesven; sa:
Under juli månads vandring i Arjeplogsfjällen höll vi på att slå upp kåtan bakom en liten kulle. Plötsligt står en järv på kullen, fem meter bort, och bara glor på oss. När jag fått fram kameran har järven skuttat iväg på andra sidan kullen, jag runt kullen och hinner ta kortet nedan. Sedan ser vi på håll två järvar dra iväg över fjället. En av vandringens höjdpunkter.

Raskesven

Äh! Det där är ju ett fotomontage det ser väl alla! ;)

Nä, allvarligt. Skoj att få se en Järv på så nära håll!

/D
 
För två veckor sen vandrade jag och damen ned mot Sarvesvagge, Sarek. Väl ute ur den trånga Gaskasvagge slog vi upp tältet och hade fin utsikt över det område som kallas rovdjurstorget.
-Nå, var är rovdjuren då? Det är ju inte så man snubblar över dem direkt, sa damen.
-Nä, man har väl riktig tur om man ser spåren efter en satans järv på vintern, sa jag.
Någon minut senare skriker hon JÄRV! så det ekar mellan dalsidorna (istället för att peka, dra i armen eller annat diskret!) och vi har ett imponerande rovdjur 15 meter bakom tältet. Djuret är nog lika chockat som jag och har antagligen samma ringande ljud i öronen efter det gälla skriket, ty vi står båda blickstilla. Sen rotar jag fram kameran i tältet för att finna en prick i sökaren som rör sig mot björkskogen.
/ola
 
Tre dagar efter vi hade korsat Lapporten var det några om observerade några (2-3 st) Järvar....Typiskt men så är väl livet...som en choklad ask du vet aldrig vad du får......
 
Jaha du fick den bild och inte jag (avundsjuk)!
Själv fick jag aldrig upp kameran innan dramat var över.
Hade ni vinden emot er? Järven ser ju inte så bra utan förlitar sig till luktsinnet och därför kan vädra korn ett tag innan den inser att det är tvåbeningar. Så var det för mig själv i Sarek förra året.
Nåja, järv får väl räknas som ett av de djur som man absolut inte kan räkna med att se under en tur, få förunnat.

Vilken kalasgubbe...grattis!

Mvh Hasse
 
Röksvamp; sa:
.....
Hade ni vinden emot er? Järven ser ju inte så bra utan förlitar sig till luktsinnet och därför kan vädra korn ett tag innan den inser att det är tvåbeningar. Så var det för mig själv i Sarek förra året.
.....
Mvh Hasse
Stämmer. Kullen användes som vindbrytare för kåtan och järven dök upp från vindsidan. Dessutom hade vi en dånande jock i närheten, så hörselsinnet hjälpte inte heller järven att undvika oss. Annars blev jag förvånad över tidpunkten, dvs. just när lägret höll på att slås och vi fört visst liv. Något som slog mig var dels hur fräscht glänsande järven var i pälsen, dels hur obehindrat järven lubbade iväg genom den blockiga terrängen. Såg ut att vara i toppform.

Raskesven
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.