Roligaste djurminnet

Älg, varg eller val

Alla har de gett mig otroliga upplevelser.
Närmast i minnet ligger två vargar vi stötte på vid en dagsvandring i klippiga bergen för 2 veckor sedan. Först upptäckte vi en av dem som irrade runt lite oroligt men nyfiket. Den var rätt liten så jag antar att det var en ungvarg. Kom som närmast ca 5 m. Lite längre bort såg vi en till som var större. Vi stod blickstilla och iaktog ett tag, tog några bilder, tills de sprang sin väg. Vi satt kvar helt stumma i flera minuter.

Älgmöten har jag haft många men det bästa minnet är nog ett från brunstperioden för många år sedan. Var uppe på Komosse i västra götaland då jag fick se en tjur på ca 200m håll. Började locka försiktigt och fick svar. Tjuren började röra sig mot mig. Han försvann in i ett buskage, jag fortsatte locka. Väntade 5 minuter och sen dyker han upp på ca 50m, slickar sig kring mulen och tittar åt mitt håll. Jag sitter och kurar bakom en vindpinad 2m hög tallruska. Fortsätter locka tills tjuren står ca 15m från mig. Fina skovelhorn med kanske 6 taggar. Nu är det nervöst! Knäpper ett par bilder men han störs av slutarljudet.
Han springer tillbaks samma väg som han kom och då följer även ett hondjur med honom. Killen var alltså inne på att vara otrogen..... dessa Don Juan älgar...
 
Älgar

Det var en tidig morgon under min första säsong som älgjägare. Jag satt på pass och hade suttit ett tag så vaksamheten började avta något. Plötsligt stod de bara där 30 meter ifrån mig, en ko och en kalv. Jag höjde vapnet och siktade på kalven när jag hörde ett ljud. I kölvattnet på familjen kom stora pappa älg. Jag vred kikaren mot honom istället, han stod stilla med sidan vänd mot mig, perfekt skottläge... jag sköt inte. Jag satt länge och tittade på dem istället.
Det är otroligt hur ljudlöst så stora djur kan röra sig.
Låt mig tillägga att min karriär som jägare var över på två säsonger, det var inget för mig, älgarna är finast i skogen.

A
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.