Sällsynta djur

crazy; sa:
Intressant! Tack för tipset.

Indian Muntjac
(Muntiacus muntjak vaginalis)
Throughout regions of India, Nepal, Malaysia, Sumatra, Borneo, Java, Taiwan, and Southern China live the most primitive member of the deer family, the Indian Muntjac. This nocturnal animal can be found in the hilly areas of the countryside among the outgrowths of dense vegetation. These areas of vegetation contain all of the plants, leaves, shoots, roots, bark, and fungi that make up the their diet. The muntjac's long tongue allows them to strip the leaves and twigs off of bushes, and it is so long they use it to clean their face. Scent glands located below their eyes and on a "V" shape on their forehead are rubbed on grass and twigs, helping the muntjac to mark their territory. They also have a loud warning call that sounds similar to a barking dog. Only the male muntjac have antlers, although, in aggressive situations they tend to use their tusk-like upper canine teeth.


Jag hittade ingen blid med tänder dock. :(

Indisk Muntjak har taender men de syns inte naer munnen aer staengd :) Jag tror inte att det var en muntjak daa saa utan en "Himalayan Musk Deer" Moschus chrysogaster. De ser riktigt tuffa ut.

musk_deer.jpg


Var det raett?

/Stellan
 
Re: Orm?

liam_nord; sa:
Var på Västra gotland nu i helgen och såg en skum orm!
den var brun aktig med 2 gula fläckar på sidan av huvudet! Jag har ingen aning vad det var för en sort iochmed att jag inte e så hemma på ormar så jag vore tacksamm om någon kunde hjälpa mig!"


Förra sommaren kröp en hasselsnok över min gräsmatta, och jag hann ifatt den. Trodde det var en hasselsnok och var lite sugen på att fånga den ett kort tag för att visa sonen en ovanlig orm. Var dock så osäker på om det var en hasselsnok eftersom jag nog aldrig tidigare sett en så jag avstod. Lite smått insåg jag ju att det kunde va nån spännande rymling från nåt terrarie.

Efter lite koll i boken, var jag dock övertygad. Just nu minns jag dock inte att den hade några gula fläckar på kinderna som vanliga snokar.
 
Re: Re: Orm?

Mezzner; sa:
Just nu minns jag dock inte att den hade några gula fläckar på kinderna som vanliga snokar.
Hasselsnoken har ej gula fläckar alls. Var såg du hasselsnoken Mezzner? Den är ovanlig i Stockholmstrakten.

Snoken på Gotland, brun i färgen och små (ibland inga) gula fläckar anses av vissa som en egen art, iallafall är det en distinkt underart.

/Staffan
 
Kungsörnsfamilj

Hel Kungsörnsfamilj på ca 10 meters håll i svenska fjällen.
Dom är större än man tror.
 
Gråmyra

finns tydligen bara på två el tre platser i SE. Är en relik från postglaciala (eller hur det nu stavas) värme perioden....
Fjälräv....och jaktfalk med bo och ungar.
 
Jag såg faktiskt inte mindre än fyra järvar på Tjeuralako förra veckan.

Några vandrare jag mötte som också sett dem sa att de kalasat på ett renkadaver i närheten. Kadavret såg jag dock inte till och järvarna försvann snabbt i väg när jag kom. Det var sent på kvällen (närmare 23.30) vilket gjorde att det inte var läga att med min lilla kamera med 100 ASA-film försöka fånga dem på bild, vilket var synd, när man nu för en gångs skull ser en raritet. Jag har pratat med andra vandrare som gått i fjällen i 40 år och aldrig sett en järv.

Jag tror att det var ungdjur det var frågan om eftersom de var ganska små. Annars är det väl inte så vanligt att de kommer i grupp så där, vad jag förstår.
 
Re: Re: Re: Orm?

Stadan; sa:
Mezzner; sa:
Just nu minns jag dock inte att den hade några gula fläckar på kinderna som vanliga snokar.
Hasselsnoken har ej gula fläckar alls. Var såg du hasselsnoken Mezzner? Den är ovanlig i Stockholmstrakten.

Snoken på Gotland, brun i färgen och små (ibland inga) gula fläckar anses av vissa som en egen art, iallafall är det en distinkt underart.

/Staffan
Jag såg snoken på min gräsmatta i Enhörna. Var som sagt först inte hundra på att det var en hasselsnok, men efter koll i boken var det rätt. Ormen var nog en dryg halvmeter som jag minns det (det var säkert två år sen).


Nu i förra veckan såg jag en (kungs)örn som kom svepande i Kärkevagge där den kom för nära en fjällvråks domäner. Vråken skrek och gjorde approacher men örnen brydde sig inte nämnvärt utan fortsatte i sin rikning upp mot Rissajaure.

Kunde konstatera att storleksskillnaden var enorm, trots att jag inte tyckt att fjällvråken är direkt liten förr.

Örnarna verkar ha klarat sig bra de senaste åren. Var i sörmländska skärgården, Lacka, för ett par veckor sen och kunde se flera havsörnar (samt säl). Ett par skådare hade räknat till 10 havsörnar på ett par skär på kikaravstånd (60x) från Lackas sydspets. De konstaterade dock att det var påtagligt ont om vitfågel...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skärgårdsbo Vilket djur är detta ? Vilda djur 3
avslutad_210913 Vilket djur? Vilda djur 7
mstenl Vilken djur? Vilda djur 1
Promenerik Vilket djur? Vilda djur 10
Kilsbergarn Ett okänt djur som pratade utanför tältet Vilda djur 36
Fawkes Spår i snö - vilket djur? Vilda djur 3
Karolina P Spår efter vilket djur? Vilda djur 7
emmalini Spår i sand - vilka djur? Norrtälje Vilda djur 5
Karpaterna.se Vilket djur är detta? Vad har det ätit? Vilda djur 11
Anette Johannes Vilt djur inomhus Vilda djur 7
ugglefunderingar Skadad uggla? Vilda djur 10
majjen Webbkameror Vilda djur Vilda djur 5
Kierkai Vilket djur är detta? Vilda djur 5
hd1 Ljudinspelning - vilket djur? Vilda djur 10
hebybosse Spillning – Vad för djur? Vilda djur 4
Åsa-Nietzsche Vilda djur far illa över människans framfart Vilda djur 21
Mad-Man Vad är detta för djur? Vilda djur 4
pal2 Spillning: vad för djur Vilda djur 6
UteMats Vilket djur? (spårstämplar på kalfjäll) Vilda djur 3
Noogie Vilket djur är det? Vilda djur 8
brigas Kan djur uppskatta naturens skönhet? Vilda djur 1
Kallebalik Vilket djur kommer detta ifrån? (bild) Vilda djur 0
lieselotte.bostrom Vilka djur? Vilda djur 4
SkogCarro Skällande, klättrande djur Vilda djur 13
Skipjack Skällande djur Vilda djur 9
treepath Vet NÅGON vad det här är för udda djur/insekt? Vilda djur 0
wikling Vilket djur har bajsat? Hjäp!! Vilda djur 3
egh01 Vilket djur är detta? Kronhjort? Vilda djur 1
Karpaterna.se Vilket djur har varit här? Vilda djur 2
Calle G Spillning från vilket djur? Vilda djur 13
apw1975 Vilket djur? Vilda djur 14
knotobert Vilket djur? Vilda djur 1
thegedd Vad för djur ? Vilda djur 9
seobserver Ofarliga djur? Vilda djur 15
Karpaterna.se Vilket djur tillhör dessa spår? Vilda djur 3
sofiami Spår av vilket djur? Vilda djur 6
Tullinge 60 Vilket Djur ? Vilda djur 0
ryssen Skydd mot större djur (främst björn) Vilda djur 52
leiasp Vad för djur? Vilda djur 2
Brune Vad är detta för djur? Vilda djur 10
Utteriflix Konstigt djur Vilda djur 2
Excess Vilket djur är det här? Vilda djur 4
quid Vilket djur har gått här? Vilda djur 13
Karpaterna.se Vad är detta för djur? Vilda djur 2
peter1959 Vilda djur ?, njaa Vilda djur 0
j_stellan Älgar är farliga Vilda djur 102
KLAGER I Finland har man mera exotiska djur Vilda djur 0
berggren_91a Konstigt djur angrepp på en björk! Någon som vet va de kan vara för djur? Vilda djur 9
Kulamannen Ny kul filmsite om djur. Vilda djur 3
Staffan Andersson Hur gör djur? Vilda djur 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.