Stugor med riktiga toaletter Abisko-Nikka?

Tänkte vandra Abisko-Nikka snart och funderar lite om tillgång till riktiga toaletter.

Finns ju "riktiga" toaletter vid Keb. Men är det enkom utedass vid övriga stugor längs rutten?
 
Ja det är utedass vid stugorna. Torde vara bästa lösningen för miljön. Intressant att det stora utbrottet av vinterkräksjuka skedde just vid Kebnekaise, i mars 2010.

Sedan dess finns handsprit vid toaletterna/torrdassen. Bra förebyggande åtgärd.

(Lite svårt att svara på ett inlägg med två motsatta frågor.)

Thure
 
Trevligare att baja på riktig toalett än att droppa bajs på en hög med bajs. I det sistnämnda fallet föredrar jag naturen.
 
Låg evidensnivå men effekt verkar finnas.

"Handtvätt med tvål och vatten och/eller alkoholbaserade
handdesinfektionsmedel skyddar både patienter och personal samt medverkar
till att bryta smittkedjan vid utbrott [1]." Skrivning på folkhälsmyndighetens råd vid utbrott inom sjukvården. Det hänvisas till "
Hall AJ, Vinjé J, Lopman B, Park GW, Yen C, Grecoricus N, et al. Updated norovirus outbreak
management and disease prevention guidelines. MMWR 2011;60:1–15."

Thure
 
Ett dass är en riktig toalett :)

Jag vill inte vara otrevligt, och frågan kanske är intressant för många, men: Du kan inte på allvar vilja uppleva fjällens vildmarker och samtidigt kräva civilisationens bekvämligheter. Dessa två saker går helt enkelt inte ihop!

En personlig reflektion:
Har man uträttat sina behov flera dagar i sträck i vind, blåst, kyla och regn hukande ute i naturen, så känns ett utedass som rena lyx! Varm, vindstill och du kan sitta ner. Härligt! Ingen tvekan då att ett dass är en riktig toalett.
 
Kan inte ens föreställa mig att urbaniseringen skall gå så långt, med vattenklosetter i fjällstugorna och utsläpp av orenat vatten i de känsliga vattendragen som vi sedan som vandrare tar dricksvatten ifrån eller den känsliga biotop de utgår. Eller skall vi även gräva avlopprör från stugorna till närmaste reningsverk i storstaden...?
 
Trevligare att baja på riktig toalett än att droppa bajs på en hög med bajs. I det sistnämnda fallet föredrar jag naturen.

Alldeles oavsett är det viktigt att försöka gå på utedassen i så stor omfattning det går, många går längs denna del av leden och det är dels inte så kul att träffa på bajs och dasspapper överallt och dels ännu mindre kul att bli magsjuk pga att någon råkat bajja för nära ett vattendrag.
 
Kan inte ens föreställa mig att urbaniseringen skall gå så långt, med vattenklosetter i fjällstugorna och utsläpp av orenat vatten i de känsliga vattendragen som vi sedan som vandrare tar dricksvatten ifrån eller den känsliga biotop de utgår. Eller skall vi även gräva avlopprör från stugorna till närmaste reningsverk i storstaden...?


Hur löser dom det på kebstationen?
 
Alldeles oavsett är det viktigt att försöka gå på utedassen i så stor omfattning det går, många går längs denna del av leden och det är dels inte så kul att träffa på bajs och dasspapper överallt och dels ännu mindre kul att bli magsjuk pga att någon råkat bajja för nära ett vattendrag.

Intressant och viktigt påpekande
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
dibblah Padjelantaledens BLT stugor Fjällvandring 4
Neae Tips gällande stugor Fjällvandring 4
sofiasahlen Stugor mellan Katterjokk – Abisko? Fjällvandring 5
Angelicat Stugor i Töfsingdalen/Hävlingen Fjällvandring 1
nicko_ Gasol i STF-stugor med butik Fjällvandring 3
diwic Obemannade stugor med låsta rum (Vouggatjålme) Fjällvandring 2
rimn Stugor längs Padjelantaled inte i STF:s regi? Fjällvandring 10
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Vonsan Betalning i STF stugor Fjällvandring 44
Ainon Stugor, Kvikkjock-Ammarnäs Fjällvandring 8
Adrian_Dahlquist Tips på vandring mellan stugor i höst Fjällvandring 2
GustavOh Rondane, stugor, tåg... Fjällvandring 6
KebneKajsa Stugor Fjällvandring 37
virab Vart vandra i Funäsdalen med barn mellan stugor? Fjällvandring 1
niben Stugor i jutenheim? Fjällvandring 2
JoW Stugor i fjällkedjan? Fjällvandring 1
svartöra Brända stugor tåga vi förbi Fjällvandring 1
highlandpark Utrustning när man sover i stugor? Fjällvandring 6
P.D Handla i stugor Fjällvandring 8
pfjell Fulla Stugor? Fjällvandring 2
linaliljedahl stugor vid Kebenekaise Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.