Sveriges dyraste tältplats: Abisko?

Några fakta:

STF har utvecklats till en förening som har knoppat av och bolagiserat stor del av sin verksamhet och därmed kommersialiserat turismen i stora delar av fjällen där STF faktiskt har monopol och där ingen annan får konkurrerar med de.

När du bor i en STF stuga eller fjällstation, så betalar du inte till STF, men till STF AB, deras kommersiellt drivna bolag.

Ca 37 % av STF ABs omsättning går till löner och lönekostnader, dvs ffa till stabspersoner i Stockholm - inte till fjällstugor eller fjällstationer. Lönekostnader har ökat med ca 11% på två år. Behövs det verkligen så många centrala administratörer, marknadsförare, kommunikatörer, ekonomer?
Stugvärdarna och personalen på fjällstationer däremot jobbar i stor utsträckning ideellt eller för marginella ersättningar.
Man måste skilja mellan eldsjälarna på plats och stora aktiebolaget bakom.

Leder, vindskydd och dylika "faciliteter" bekostas och underhålls i regel av länsstyrelserna, inte av STF.


(Siffrorna tagna ur STF ABs senaste årsredovisning.)

Nja, "några fakta" är väl att tänja på sanningen. Texten ovan innehåller en hel del egna tolkningar och är absolut inte objektiv.

Exempelvis:

"knoppat av och bolagiserat stor del av sin verksamhet och därmed kommersialiserat turismen", STF AB bildades (enligt allabolag) 1991 och är mao inte någon ny verksamhet. Hade det varit möjligt (utifrån gällande skattelagstiftningen) och/eller praktiskt att driva verksamheten i någon annan form? Jag vet inte själv men hoppas att du kan svara.

"STF AB, deras kommersiellt drivna bolag". Ett AB behöver (väl?) inte vara kommersiellt. Vad jag förstått återinvesterar AB:t vinster istället för att som många andra AB ge avkastning till aktieägarna. För egen del betraktar jag det som okommersiellt, eller vad tycker du själv?

"Ca 37 % av STF ABs omsättning går till löner och lönekostnader, dvs ffa till stabspersoner i Stockholm - inte till fjällstugor eller fjällstationer. " . Vad menar du med ffa tilll stabspersonal? Är huvuddelen av den avlönade personalen stabspersonal baserad i Stockholm?

"Lönekostnader har ökat med ca 11% på två år. Behövs det verkligen så många centrala administratörer, marknadsförare, kommunikatörer, ekonomer? " Hur hör detta ihop? Beror ökningen på att man anställt yrkeskategorierna ovan?

Det är OK att tycka saker, men blanda inte ihop tyckande och fakta.
 
Senast ändrad:
Okay, aldrig bra att inte tydligt särskilja fakta och åsikter. Det har du rätt i.

Men visst är följande fakta:
- STF AB är ett eget bolag och det är det bolaget som driver fjällstugor och -stationer
- STF AB drivs efter kommersiella synpunkter (t ex revenue management)
- i stora delen av fjällen har STF monopol att driva stugor och stationer
- löner och relaterade kostnader motsvarar ca 37 % av omsättningen
- lönekostnaderna har stigit rejält de senaste åren
- stugvärdar på fjället erhåller endast en liten ersättning och deras arbete kan nästan betraktas som ideellt arbete; det samma gäller många av de unga medarbetare på fjällstationerna
- leder och vindskydd etc underhålls och bekostas av länsstyrelserna, inte av STF

Men jag medger att jag inte kan bevisa att flertalet anställda arbetar centralt i Stockholm, även om jag antar att stor del av lönekostnaderna finns där.

Och så har jag svårt att få ihop det att boende inkl halvpension med tre rätters i privata vinstdrivna hytter med inomhusvatten i väglöst land i Alperna kostar nästan samma som en enkel säng i en STF stuga, där man även hämtar vatten och huggar ved själv och där personalen jobbar i princip oavlönad.

Sedan må det ju vara så att verksamheten inte går att bedriva på annat sätt än på det nuvarande viset. Men jag vill inte tro det.

PS. Med det här inlägget avslutar jag mina inlägg i diskussioner kring ämnet STF. Jag tror att jag har gjort klart för mina åsikter tillräckligt. ;-)
 
Okay, aldrig bra att inte tydligt särskilja fakta och åsikter. Det har du rätt i.

Men visst är följande fakta:
- STF AB är ett eget bolag och det är det bolaget som driver fjällstugor och -stationer
- STF AB drivs efter kommersiella synpunkter (t ex revenue management)
- i stora delen av fjällen har STF monopol att driva stugor och stationer
- löner och relaterade kostnader motsvarar ca 37 % av omsättningen
- lönekostnaderna har stigit rejält de senaste åren
- stugvärdar på fjället erhåller endast en liten ersättning och deras arbete kan nästan betraktas som ideellt arbete; det samma gäller många av de unga medarbetare på fjällstationerna
- leder och vindskydd etc underhålls och bekostas av länsstyrelserna, inte av STF

Men jag medger att jag inte kan bevisa att flertalet anställda arbetar centralt i Stockholm, även om jag antar att stor del av lönekostnaderna finns där.

Och så har jag svårt att få ihop det att boende inkl halvpension med tre rätters i privata vinstdrivna hytter med inomhusvatten i väglöst land i Alperna kostar nästan samma som en enkel säng i en STF stuga, där man även hämtar vatten och huggar ved själv och där personalen jobbar i princip oavlönad.

Sedan må det ju vara så att verksamheten inte går att bedriva på annat sätt än på det nuvarande viset. Men jag vill inte tro det.

PS. Med det här inlägget avslutar jag mina inlägg i diskussioner kring ämnet STF. Jag tror att jag har gjort klart för mina åsikter tillräckligt. ;-)

Tack för förtydligandet. Jag håller med om att ovanstående bör kunna betraktas som fakta
 
Okay, aldrig bra att inte tydligt särskilja fakta och åsikter. Det har du rätt i.

Men visst är följande fakta:
- STF AB är ett eget bolag och det är det bolaget som driver fjällstugor och -stationer
- STF AB drivs efter kommersiella synpunkter (t ex revenue management)
- i stora delen av fjällen har STF monopol att driva stugor och stationer
- löner och relaterade kostnader motsvarar ca 37 % av omsättningen
- lönekostnaderna har stigit rejält de senaste åren
- stugvärdar på fjället erhåller endast en liten ersättning och deras arbete kan nästan betraktas som ideellt arbete; det samma gäller många av de unga medarbetare på fjällstationerna
- leder och vindskydd etc underhålls och bekostas av länsstyrelserna, inte av STF

Men jag medger att jag inte kan bevisa att flertalet anställda arbetar centralt i Stockholm, även om jag antar att stor del av lönekostnaderna finns där.

Och så har jag svårt att få ihop det att boende inkl halvpension med tre rätters i privata vinstdrivna hytter med inomhusvatten i väglöst land i Alperna kostar nästan samma som en enkel säng i en STF stuga, där man även hämtar vatten och huggar ved själv och där personalen jobbar i princip oavlönad.

Sedan må det ju vara så att verksamheten inte går att bedriva på annat sätt än på det nuvarande viset. Men jag vill inte tro det.

PS. Med det här inlägget avslutar jag mina inlägg i diskussioner kring ämnet STF. Jag tror att jag har gjort klart för mina åsikter tillräckligt. ;-)
I Sverige är säsongen kortare. Infrastrukturens kostnader ska betalas på kortare tid. Det är en av huvudanledningarna.
 
- leder och vindskydd etc underhålls och bekostas av länsstyrelserna, inte av STF

Och så har jag svårt att få ihop det att boende inkl halvpension med tre rätters i privata vinstdrivna hytter med inomhusvatten i väglöst land i Alperna kostar nästan samma som en enkel säng i en STF stuga, där man även hämtar vatten och huggar ved själv och där personalen jobbar i princip oavlönad.

OK, jag hade fel på en punkt, det går aldrig en dag utan att man lär sig något nytt. :)

Kan det inte vara så att det är fler betalande i Alperna också? Jag har inte gått några flerdagarsturer i Alperna, men är det inte tätare mellan stugorna och närmre till vägarna på de ställen där lederna är lättillgängliga för vanliga medelvandrare än i Sverige?
 
Kan det inte vara så att det är fler betalande i Alperna också? Jag har inte gått några flerdagarsturer i Alperna, men är det inte tätare mellan stugorna och närmre till vägarna på de ställen där lederna är lättillgängliga för vanliga medelvandrare än i Sverige?

Bara vandrat i alperna en gång. Men iallafall där så var det tätt mellan sängarna i sovsalen. Dvs fler sovande per kvadratmeter,
 
Bara vandrat i alperna en gång. Men iallafall där så var det tätt mellan sängarna i sovsalen. Dvs fler sovande per kvadratmeter,

Det var rätt tätt i Blåhammaren när jag var där också, men det är ju fjällstation med alla moderna bekvämligheter. De två stugor jag har sovit i var det gott om plats i.
 
Det var rätt tätt i Blåhammaren när jag var där också, men det är ju fjällstation med alla moderna bekvämligheter. De två stugor jag har sovit i var det gott om plats i.

en bild från sovsalen i Valmasquee
Man var alltså tvungen att ta sig in i sin säng via fotänden
 

Bilagor

  • ALM_8848.jpg
    ALM_8848.jpg
    48.4 KB · Visningar: 908

avslutad210712

Gäst
Okay, aldrig bra att inte tydligt särskilja fakta och åsikter. Det har du rätt i.

Men visst är följande fakta:
- STF AB är ett eget bolag och det är det bolaget som driver fjällstugor och -stationer
- STF AB drivs efter kommersiella synpunkter (t ex revenue management)
- i stora delen av fjällen har STF monopol att driva stugor och stationer
- löner och relaterade kostnader motsvarar ca 37 % av omsättningen
- lönekostnaderna har stigit rejält de senaste åren
- stugvärdar på fjället erhåller endast en liten ersättning och deras arbete kan nästan betraktas som ideellt arbete; det samma gäller många av de unga medarbetare på fjällstationerna
- leder och vindskydd etc underhålls och bekostas av länsstyrelserna, inte av STF

Men jag medger att jag inte kan bevisa att flertalet anställda arbetar centralt i Stockholm, även om jag antar att stor del av lönekostnaderna finns där.

Och så har jag svårt att få ihop det att boende inkl halvpension med tre rätters i privata vinstdrivna hytter med inomhusvatten i väglöst land i Alperna kostar nästan samma som en enkel säng i en STF stuga, där man även hämtar vatten och huggar ved själv och där personalen jobbar i princip oavlönad.

Sedan må det ju vara så att verksamheten inte går att bedriva på annat sätt än på det nuvarande viset. Men jag vill inte tro det.

PS. Med det här inlägget avslutar jag mina inlägg i diskussioner kring ämnet STF. Jag tror att jag har gjort klart för mina åsikter tillräckligt. ;-)

Jag har själv under ett antal år varit med i styrelsen för en av STFs lokalavdelningar och sanningen är att bestämmandet förskjutits från den idella delen till den kommersiella dvs de som driver vandrarhem etc har fått mer att säga till om. Vilket är en av anledningarna till att jag slutade engagera mig i STF.

Vet inte om jag nämt det men självklart tycker jag att 645:- (om det var det) för två vuxna och två barn i ett tält i Abisko är helt horribelt.

Och håller med föregående talare

Med det här inlägget avslutar jag mina inlägg i diskussioner kring ämnet STF. Jag tror att jag har gjort klart för mina åsikter tillräckligt. ;-)
 
Jag tänker inte ge mig in i några diskussioner om priserna är rimliga eller inte, det får ni övriga diskutera. Vad jag däremot kan säga är att alla som jobbar på STFs fjällstationer (obs fjällstationer, inte fjällstugor) får lön enligt gällande kollektivavtal. Det handlar alltså inte om gratisjobb utan det är som ett vanligt säsongsjobb på vilken turistanläggning som helst. Jag jobbade en vintersäsong i Jämtland för något år sedan så därför vet jag det.
 
En tanke är ju att det kanske inte gick att bemanna stationerna med ideellt arbetande personal, och ska man börja avlöna personalen kan kan troligen inte göra det så enkelt i föreningsform. Alltså var de tvungna att starta ett AB för att kunna bemanna fjällstationerna? Och i och med att det är ett AB så blir ju verksamheten tyvärr väldigt kommersialiserad, för de måste ju kunna erbjuda en tillräckligt bra lön för att locka kompetent personal.
 

avslutad210712

Gäst
En tanke är ju att det kanske inte gick att bemanna stationerna med ideellt arbetande personal, och ska man börja avlöna personalen kan kan troligen inte göra det så enkelt i föreningsform. Alltså var de tvungna att starta ett AB för att kunna bemanna fjällstationerna? Och i och med att det är ett AB så blir ju verksamheten tyvärr väldigt kommersialiserad, för de måste ju kunna erbjuda en tillräckligt bra lön för att locka kompetent personal.

Har för mig men kan missminna mig att det var så att för att vara stugvärd (funderade nämligen på det) så skulle du

Gå en stugvärdskurs som kostade ett antal tusenlappar men inte garanterade dig att få bli stugvärd

Kunna vara borta 4 veckor dvs en normal semesterperiod för en vanlig anställd

Ersättning utifrån försäljningen på din stuga vilket innebar att Alesjaure och Sälka var eftertraktade och Kårsavagge och Vistasstugan var mindre eftertraktade.

Att man sen som stugvärd förväntas såga/klyva ved vilket egentligen de boende skall göra gjorde att mitt intresse svalnade betydligt.

Förhoppningsvis har det blivit bättre på senare år och i så fall förstår jag de höga avgifterna.

Jämfört med norska sidan där man får "köpa" en nyckel. Kommer fram till obemannade stugor med färdig ved och mycket fina stugor. Ingen försäljning såklart. Utan inristade meningar på dasset som "Kilroy was here", "Peller älskar Lisa" etc etc

Kanske det är dags att fundera på STFs roll utanför fjällstationerna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
trvlr Sveriges minst besökta fjällområde Fjällvandring 23
mrbambocha Sveriges fem mest spektakulära fjällvandringar? Fjällvandring 4
Gustav Cronhamn Hänga med på Sveriges största glaciär? Fjällvandring 0
Dania Sveriges 10 farligaste vandringar? Fjällvandring 19
tassemark Sveriges högsta orösade fjäll - förslag? Fjällvandring 18
Weranda Sveriges vackraste glaciär! Fjällvandring 0
Weranda Sveriges högsta vattenfall?? Fjällvandring 4
sfrge Sveriges största glaciärer... Fjällvandring 3
majjen Sveriges mest avlägsna plats Fjällvandring 1
Lövsula Utmaning: Sveriges 2k+ toppar Fjällvandring 16
T-obben Sveriges svåraste fjälltoppar Fjällvandring 13
Bootsektorn Guide till Sveriges vandringsleder Fjällvandring 0
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
annasi Tältplats nära Kaitum Fjällvandring 10
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Mpetts Tältplats i närheten av Västra Helagsskalet? Fjällvandring 4
Sillamackan Tältplats mellan Storulvån och Blåhammaren Fjällvandring 7
Wishmazter Skarsfjället, tältplats? Fjällvandring 2
Lindamariaerika Tältplats Enafors/Snasarna/ulvåtjärn Fjällvandring 10
Coachmike Mysig tältplats mellan Sthlm och Åre Fjällvandring 0
drdrain Tältplats Helags Fjällvandring 1
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
seasteel Bra tältplats? Finntjärnen-Långbrottstugan Fjällvandring 2
jetoma Tältplats norr om Nallostugan Fjällvandring 4
Karolina P Städjan & Nipfjället - vatten och tältplats? Fjällvandring 20
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
JPE Tältplats nära Kläppen/Ljungdalen? Fjällvandring 7
fjallenv34 Tarfala - Singistugorna - tältplats? Fjällvandring 4
Lisa A Tältplats mellan Storulvån och Gåsen Fjällvandring 5
majjen Tältplats på Ahkka? Fjällvandring 25
resomaja Tältplats på Ruotesmassivet? Fjällvandring 12
summe Tältplats i Kvikkjokk Fjällvandring 4
krustofski_gmx.com Tältplats mellan Abiskojaure och Vistasstugan Fjällvandring 5
Dania att välja säker tältplats Fjällvandring 24
Tauer Tältplats efter Kebnekaise fjällstation? Fjällvandring 4
Daddy Tältplats i eller i närheten av Nikkaluokta? Fjällvandring 7
shalin topptur sälka och tältplats Fjällvandring 15
dako Tältplats nära Pielajåkka? Fjällvandring 3
femma Tältplats mellan Nikkaluokta och Tarfala via Cievrrajavri? Fjällvandring 5
millimeter Tältplats i Tarfala Fjällvandring 7
sussilo Tältplats för dagsturer i Dalafjällen Fjällvandring 2
coolmanq Fråga ang tältplats vid dörrsjön i lunndörrsfjällen Fjällvandring 6
Per Edvardsson Tältplats kebnekaise Fjällvandring 3
mspn Bra tältplats nära Storulvån? Fjällvandring 2
Netclown Tältplats vid Singijavrrit? Fjällvandring 5
emmis135 Tältplats nära Abisko? Fjällvandring 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.