Hur starka fingrar behöver man ha?

Hur viktigt är fingerstyrka för klättring tycker ni? Givetvis är det inte negativt att ha ordentligt nyp i fingrarna men är det nödvändigt för att bli en bra klättrare?
 
Hinderbanor utomlands brukar ha en 10m stegsektion som är avsedd att gå handgång under med 26kg last, det kräver en del träning. Jägare brukar gå det hindret med fingergrepp, det är betydligt snabbare, när man prövat några gånger. Järnröret i dörrkarmen hemma kan brukas till mycket.
Likaledes draggummislangarna. Tennisbollar är en bra börjanträning. Med fingrarna lyfta bordskivan du sitter på etc, etc.
 
Män har vid nån undersökning jag läste en ganska rak korreslans mellan fingerstyrka och svåraste grad-förmåga. Kvinnor varierar mer.
så börja klättra som en tjej så kan du bli bättre utan att bli starkare! :)
 
Män har vid nån undersökning jag läste en ganska rak korreslans mellan fingerstyrka och svåraste grad-förmåga. Kvinnor varierar mer.
så börja klättra som en tjej så kan du bli bättre utan att bli starkare! :)

Är inte så säker på det? Och även om så är fallet, vad är höna och vad är ägg?

Hur som, så är ju styrka aldrig fel. Men det finns ju stora risker i alltför enkelsidig träning för just fingerstyrka. Jag vill nog mena att teknik nästan alltid är flaskhalsen, utom på vissa specifika leder.
 
Absolut är teknik i klättring väldigt viktigt. Men har du inte en hyfsad grundstyrka och uthållighet i underarmsmuskulaturen blir det svårt att klättra med en bra teknik.
 
Alla svenskar, utom möjligtvis Matilda Söderlund, är för svaga och har för dålig uthållighet i fingrarna.

Kan vara sant! Men Matilda har ju å andra sidan en bredd i sin teknik (vågar jag gissa eftersom hon klättrar rekordhårt i så vitt skilda områden). Jag skulle också kunna spekulera i att hon efter något års karriär utomhus fortfarande har stora luckor i sin teknik, jämfört med många äldre och mer erfarna. (De lär hon väl å andra sidan täppa igen snart!)

Det man måste fråga sig är om man eftersträvar att klättra högsta möjliga grad - då man ju kan optimera sin träning just för en viss led eller område - eller om man vill vara en bred klättrare som klarar av överaskningar av skilda slag på onsajt på leder runtom i hela världen.

Så man får väl känna efter: om jag med bästa möjliga beta, grym bålstyrka och fanatisk teknikträning ändå inte klarar av drömleden för att jag inte orkar hålla pinchen, då är det väl läge att träna fingerstyrka. Om jag vill klättra världens hårdaste sva eller offwidth, då är det kanske annat som krävs.

Själv tror jag definitivt att jag skulle kunna bli stabilare på högre grader genom att bouldra mig till betydligt mer styrka - jag ballar alltid ur när det blir tunn brant väggklättring.
 
Jag kan inte svara på hur viktig fingerstyrka är, men jag kan i alla fall svara på hur viktig jag tycker det är att träna fingerstyrka, och det är inte alls, i alla fall på min nivå... Jag gjorde det några gånger runt 2004 tror jag, och efter ett tag fick jag rätt ont i fingrarna. Nu gjorde jag säkart inte rätt och körde på säkert för hårt, men sen dess har jag inte gjort ett endaste styrkeövning för klättring. Jag har bara klättrat och pysslat med konditionsträning. Nu har jag gjort ett flertal 7a, både lite sva och överhängande, och det är väll knappast ovanligt att man kunnat klättra dessa grader utan att ha behövt köra fingerstyrketräning.

Skulle jag träna mina fingrar så skulle jag behöva vila dem också, och det skulle ta för mycket viktig klättertid i anspråk. Har jag inte kört på så hårt med klättringen? Great, då kan jag klättra en dag till! Dedikerad styrketräning för mig skulle betyda mindre klättring... för min del är det helt enkelt inte värt det...

Hur mycket av det jag klättrat beror på min fingerstyrka och hur mycket beror på teknik? Don't know, don't care...
 
De dagar jag känner att jag har bra nyp i fingrarna är alla rörelser lättare, även de man inte tror har med fingerstyrka att göra. En slump? Kanske. Men jag tror att med starka fingrar kan man låsa av lite högre, sträcka sig lite längre, osv.

Jag tycker också det är lättare att utvecklas då man är stark. När man väl har gjort sitt skutt på utvecklings-stegen så kan man återgå till att vara svag igen och ändå bibehålla sin nya nivå.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Keras2006 Hur tejpa fingrar? Sportklättring 2
ottander Stela fingrar Sportklättring 13
0918 Behöver tips om klättring på Sicilien! Sportklättring 0
Sivert Vad behöver jag? Sportklättring 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...