Underskattade delikatesser

Apropå kaveldun:
Äter du den rå då? Eller tillagar den på något sätt? Vilken årstid är bäst och var brukar du plocka dom? Verkar ju växa mest i diken längs åkermarker där dom kanske innehåller en hel del besprutningsgifter.
Jag är inte så sofistikerad som KLAGER och det handlar inte om något systematiskt ätande utan snarare något som ibland händer när jag till exempel är ute och fiskar. Jag bara rycker upp ett par rötter, sköljer av den västa dyn, klyver dem och börjar tugga på innanmätet. Det smakar sött.
Det gäller dock att se upp, det finns en liten, liten risk för förväxling med sprängört. Men rot av sprängört är knubbigare och knöligare, den är dessutom ihålig och flyter i vatten. Det är delvis därför jag klyver rötterna innan jag stoppar dem i munnen, för att se efter så att de inte är ihåliga. Att dö av sprängörtsförgiftning lär vara mycket smärtsamt.


Gråsuggor ska tydligen vara goda om man rostar dem, med en räkliknande smak. De tillhör ju samma klass (Malacostraca, storkräftor) och äter ungefär samma saker så det är väl inte omöjligt. Jag har inte provat än.
Viket osökt får mig att tänka på ett gammalt nummer av Svenska MAD där man varnade för boktitlar av typen "Gråsuggor är också mat".
Men du har säkert bätter koll på suggornas ätlighet än saligt hädangångne Lasse O.
Återkom gärna med en rapport.
 
Gråsuggor ska tydligen vara goda om man rostar dem, med en räkliknande smak. De tillhör ju samma klass (Malacostraca, storkräftor) och äter ungefär samma saker så det är väl inte omöjligt. Jag har inte provat än.

Frågan är om de räknas som ett bär eller en växt? Med tanke på frågeställningen ;) Det kanske beror på tillagningen?
 
Viket osökt får mig att tänka på ett gammalt nummer av Svenska MAD där man varnade för boktitlar av typen "Gråsuggor är också mat".
Men du har säkert bätter koll på suggornas ätlighet än saligt hädangångne Lasse O.
Återkom gärna med en rapport.
Jag har ingen rapport än, men ett läckert recept:

I know that wireworms are an excellent substitute for shrimps. There are, also, thousands of members of the same family as the shrimp (Crustaceans) in every garden, namely, the common Wood-lice (Oniscus muriarius). I have eaten these, and found that, when chewed, a flavour is developed remarkably akin to that so much appreciated in their sea cousins. Wood-louse sauce is equal, if not distinctly superior to, shrimp.

The following is the recipe: Collect a quantity of the finest wood-lice to be found (no difficult task, as they swarm under the bark of every rotten tree), and drop them into boiling water, which will kill them instantly, but not turn them red, as might be expected. At the same time put into a saucepan a quarter of a pound of fresh butter, a teaspoonful of flour, a small glass of water, a little milk, some pepper and salt, and place it on the stove. As soon as the sauce is thick, take it off and put in the wood-lice. This is an excellent sauce for fish. Try it.

Vincent M Holt, Why Not Eat Insects? (1885)

Jag tror att jag ska ge mig ut på jakt när snön har försvunnit.
 
Bräken och ormbunke!

När vi hade besök av släkt ifrån Canada en vår för ett 20-tal år sedan, så kom de plötsligt invältande med andan i halsen och berättade att vi hade mängder av delikatesser som växte i stenröset bakom huset! Varför hade vi inte sagt något?!? o_O

Nu var det vanlig ormbunke vi hade hemma, medan de hade hoppats på 'Strutbräken' - i Canada är visst Strutbräken väldigt vanlig men sällsynt i Sverige. Kanske vi åt något giftigt men det var ändock ca 20 år sen och vi lever alla idag. ;)

Oavsett:
Denna länk var väldigt givande!
http://www.naturochtradgard.se/atbart_i_rabatten_fiddleheads.html

I artikeln hävdar de att det smakar någonstans mellan sparris, gröna bönor och kronärtskocka, min mening är någonstans mellan gröna bönor och spenat. Kanske det är 'potejto/potato'.

Smaklig måltid!
(",)
 
Som man vanligtvis inte äter..? Då blir det reninnerfile med gräddstuvade murklor. Stående förstakvällenrätt på våra höstvandringar. Ett glas rött till..:).

...murklor måste torkas/förvällas och äts på egen risk. Undertecknad äter en ggn/år...

//J
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...