Lantmäterikartor börjar släppas

Svar angående hur urvalet av data görs av Lantmäteriet.

....

Tack för klargörandet!
det är nämligen inte dokumenterat på något annat ställe - jag har läst igenom dokumentationen.

Min kritik finns ändå kvar och det är att vettiga kartapplikationer är svåra att bygga när dataurvalet är baserat på att det skrivas ut på papper för en viss kartprodukt. Ett bra exempel är om jag vill göra en cykelkarta över Halmstad. Parallellt med riksväg 25 vid Brogård finns en cykelväg som ritas ut om man zoomar in på ert tittskåp. Det känns ju rätt rimligt för en Utsidan-användare att en sådan cykelväg också skall vara med i terräng kartan eftersom den är i rätt skalområde. Med terrängkartan finns inte cykelvägen med - den ansågs störa den visuella kartografin när den går parallellt med riksväg 25. Däremot syns den som ett svart streck där den går längre ifrån väg 25 - så det blir bara snuttar kvar på kartan.

Det går alltså inte att på ett seriöst sätt bygga nya kartor på det nu släppta datat - jag kan ju inte veta vilka logiska luckor som helt godtyckligt byggts in som jag visat i mitt exempel. Detta beroende på att man inte separerar data från presentation som man i alla sammanhang faktiskt brukar sträva efter.

Jag vet att det är en första försöksverksamhet och då vill jag kunna vara med och påverka innehållet för kommande tjänster. För jag ser ju potential i att alla, inte bara de som har resurser att köpa loss data, får tillgång till kartor för att bygga nya tjänster kring kartor.

mvh Andreas Ekfjorden
 

Bilagor

  • Screenshot from 2016-02-26 15:57:35.jpg
    Screenshot from 2016-02-26 15:57:35.jpg
    32.7 KB · Visningar: 1,727
  • Screenshot from 2016-02-26 15:59:05.jpg
    Screenshot from 2016-02-26 15:59:05.jpg
    61.2 KB · Visningar: 1,744
Hej,
Jag vet inte om du har missförstått mitt svar eller om jag har uttryckt mej otydligt. De öppna data som Lantmäteriet har släppt gör inte anspråk på att utgöra en komplett sammanställning av all information utan det vi har släppt, och som vi tydligt har angett, är Terrängkartan i vektorformat. Dvs exakt den information som finns i Terrängkartan, men ingen ytterligare information även om den skulle vara möjlig att använda i olika sammanhang.
För att få tillgång till mer information så får du ge dej till tåls tills Lantmäteriet får en annan finansiering än via användaravgifter för informationen.
 
Hej,
Jag vet inte om du har missförstått mitt svar eller om jag har uttryckt mej otydligt. De öppna data som Lantmäteriet har släppt gör inte anspråk på att utgöra en komplett sammanställning av all information utan det vi har släppt, och som vi tydligt har angett, är Terrängkartan i vektorformat. Dvs exakt den information som finns i Terrängkartan, men ingen ytterligare information även om den skulle vara möjlig att använda i olika sammanhang.
För att få tillgång till mer information så får du ge dej till tåls tills Lantmäteriet får en annan finansiering än via användaravgifter för informationen.

Tack för alla tålmodiga svar! Nu börjar jag förstå hur ni tänker, kanske ni kan förstå lite mer hur vi som användare tänker också - för informationen har varit ganske luddig ibland när en del teknisk information verkligen är på djupet men mer allmän information om datat inte finns med. Tex hur kartdatat kommer från databasen. Nu har jag nog fått svar på det mesta och jag önskar er lycka till med lobbandet mot politikerna. Er vision om öppna data är en bra väg att gå!

/Andreas
 
Något helt annat - QGIS nya version stödjer fler filformat!

QGIS har kommit i en ny version 2.14 med en hel del fixar åt olika håll. Numera kan man lätt läsa in Lantmäteriets data i mapinfo-format också. Tyvärr finns det inte med några stilfiler till detta format heller så man får fortsätta att fixa det själv så någon förbättring blir det nog i praktiken inte. För oss som undrat vad dom där mapinfo-filerna var för något så kan vi i alla fall glutta in!

/Andreas
 
Jag kan inte så mycket om kartgenerering, men tänkte att jag kunde hjälpa till med något ändå. Jag har därför paketerat Örnsätrarns alla kartor i en .torrent. På så sätt tycker jag att det är enklare att välja vilka kartor man vill ladda ner (Något som jag tycker har varit väldigt krångligt när Terrängkartan varit på OneDrive. Dessutom går det att pausa nedladdningen om det skulle behövas.

Mer info här:
https://blogg.gonehiking.se/posts/var-laddar-man-ner-gratis-friluftskartor-har
 
Fasen vilket jobb som gjorts! Suveränt!

Kapar den här tråden lite (Ursäkta!) genom att ställa en fråga kring GPS-mottagare. Det är nämligen så att jag tappat bort min gamla Garmin eTrex Vista som jag hade Friluftskartan i, och funderar nu på att köpa mig en ny GPS för friluftsbruk. Jag tar gärna emot tips på lämpliga enheter som kan använda sig av dessa kartor.

Jag tror jag föredrar Garmin, eftersom jag tidigare använt det märket och har en del waypoints sparade och jag är hyfsat van vid MapSource och BaseCamp.

Om det är möjligt vill jag gärna kunna ladda in rubbet, dvs både terrängkartan och fjällkartan. Om inte... kan man ha olika delar på olika minneskort eller hur funkar det?

Pris är inte utan betydelse, men kanske inte den absolut viktigaste faktorn i detta läge.

Tips på modeller?
 
64 st är väl en bra GPS, om du gillar knappar. Annars är ju Oregon 600t/650t, Etrex 25/35 eller 20X/30X också bra alternativ.
/Niklas
 
Du ska ha klart för dig att gratiskartorna kommer att kännas märkbart långsammare samt att du bara kan ladda in ett begränsat antal i taget. (Min 64s klarar 100 filer. Det har alltså inte med storleken att göra utan antalet.)
 
Du ska ha klart för dig att gratiskartorna kommer att kännas märkbart långsammare samt att du bara kan ladda in ett begränsat antal i taget. (Min 64s klarar 100 filer. Det har alltså inte med storleken att göra utan antalet.)

Märkbart långsammare än friluftskartan, eller?

Det verkar som om vissa modeller kan hantera 500 filer. Nån som vet vilka modeller?

Hela Fjällkartan är tydligen 1170 filer, men jag hittar inget om Terrängkartans filantal.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...