• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Boktips

Hej!

Jag skulle vilja rekomendera David Breashears High Exposure, hans självbiografi mkt bra :) Trevlig läsning.
 
senaste bok om alpinism jag läst är "Annapurna, Premier 8000" av Maurice Herzog. Den beskriver hur ett gäng fransmän blir de första att klättra en topp på över 8000 meter(den första bestignen av ett berg över 8000 överhuvudtaget), nämligen Annapurna i Nepal. Långt före goretexen och plastkängornas tid då isyxorna vägde kilon och vadmalsbyxor var deluxe. Rekommenderas varmt.
"Nanga Parbat Pilgrimage : The Lonely Challenge" av Hermann Buhl beskriver författarens solobestigning av Nanga Parbat. Tokbedrift-rekommenderas varmt.

Uppskattas berättelser om bedrifter av kända alpinister kolla http://www.jerberyd.com/ under climbing/climbing heroes och kolla vad hjältarna skrivit. /ola
 
Kanonbok

Hej

En bok som jag kan rekomendera är Joe Simpsons Snudda vid avgrunden. Den är dock svår att få tag i på svenska men Akademibokhandeln har den på originalspråket. Då heter den Touching the void. Kolla in på http://www.akademibokhandeln.se, ISBN: 0099771012.
Läs boken! Den är suverän och gastkramande.
Boken handlar om två kompisar som bestiger ett berg i Anderna. På nedklättringen går allt fel och den ena killen skadar sig så att han behöver firas ned. Under nedfirningen tvingas den oskadade killen att kapa repet. Mot alla odds så dör inte den skadade killen som för övrigt är författaren till boken. Resten av boken handlar om hans vedermödor att klara livhanken.
Om ni får chansen så skall ni läsa denna bok. Att det är en sann historia gör ju inte saken sämre direkt.

Mvh Henrik Davidsson
 
Det här var ett ämne som jag brinner för...

Jag har läst över hundra reseskildringar och har verkligen fastnat för den genren. Började med seglingsskildringar och gick sedan över till andra sorts skildringar. Jag tipsar gärna om litteratur om någon är intresserad. Här kommer några favoriter:

-Bris av Sven Lundin (Yrvind). Självbiografi av en udda seglare av små båtar.

-Pärlfiskaren av Victor Berge. Levnadsöde i slutet på 1800-talet. Mycket facsinerande människa.

-En farlig seglats av Per Tangvald. Ett liv som lånfärdsseglare.

-Mikael strandbergs böcker om långa cykelturer.

-Jag har sett världen börja(?) och Jag har hört ett stjärnskott av Carsten Jensen. Om en mans jordenruntresa. Fantastisk närvarokänsla.

Hmmm...kom just på att det har skulle kunna bli ett mycket långt inlägg. Får nog sluta nu...
 
En okänd om Everest

Fann för nån dag sedan boken "Son av Mount Everest" orginal amerikanska utgivning "Tiger of the snow" skriven av Tenzing Norgay/James Ramsey Ullman och sedan översatt till svenska.
Boken är en självbiografi av Tenzing skriven året efter erövringen av Everest. Har inte hunnit igenom den än men det känns som en pärm till pärm bok. Priset var endast 25kr från 1955.
 
Tågresa

Mitt tips:
Den stora järnvägsbasaren : med tåg genom Asien / Paul Theroux

Theraux åker med tåg från London via bla Turkiet, Indien, Vietnamn, Japan, Transibiriska järnvägen och avslutar där han börjar.

Mer en reseskildring än en äventyrsbok men mycket läsvärd. Varning dock för en emellanåt överlägsen attityd gentemot lokalbefolkningen, amerikan som han är (tror jag!). Ändå mkt bra och den eggar definitivt reslustan.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.