• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Bunnerfjällen, 3 nätter, kort anmarsch, 1 läger, 2 dagars toppturande, V.10-11 Sugen?

Hej!
Jag har redan outat planen i en annan tråd men den verkade samla turkompissökande i allmänhet så jag startar en ny tråd som är tänkt att samla turkompisar i synnerhet!. :)

Planen:


En kompakt tur med flera fina toppturer, torsdag till söndag.
Resa dit under torsdagen. Köra så långt man kommer med bil (gissningsvis till bunnerviken på kartan) och gå till punkt A eller B med skidor (och ryggsäck för min del). Bygga ett basläger och sova 3 nätter i tält eller möjligtvis bivack om andan faller på. Och givetvis äta god och värmande mat!
Kanske borra hål i isen för att få vatten om vi hittar en passande sjö, kanske samla ved och göra en brasa? Baka pinnbröd? Ta med en gitarr? Korka upp en flaska vin? Värma hjortronsylt och äta glass? Ta med ett lasso och rida på vilda djur?
Endast fantasin och vetskapen om att vi kommer behöva ta dit grejerna sätter gränserna!

Men förhoppningsvis är vi så slut på kvällarna att ögonen går igen när solen går ner!
För det skall även toppturas, det erbjuds nedfarter på omkring 500 höjdmeter ovan trädgränsen i dom flesta väderstreck så det bör gå att hitta bra snö!
Det kan givetvis bli rejält kallt eller blåsigt eller ännu värre varmt och regn, men det är ju bara att hålla tummarna!

Vi är än så länge 2 stycken i sällskapet, men några fler skulle vara trevligt, dock max 6 pers.

Jag dvs Tomas 23 från Umeå, som åker telis och skrattar åt det mesta, gillar att fota, räds inte dåligt väder. Har några turer dokumenterade på http://aventyrilivet.blogspot.com/
Calle 30 från Alfta, men han får skriva sin egen presentation om han vill det..

Är du sugen?
Vad som krävs av dig är väl egentligen viss vana/vilja att åka offpist, lite prylar och ett glatt humör!
Jag hjälper gärna till om det finns några frågor eller funderingar, men se mig inte som en guide.

/ Tomas
 
Vill börja med att tacka Tomas som är riktigt drivande i det här lilla projektet. Jätte kul.
Jag heter Calle och jag fyller 30 i år . Jag har tidigare erfarenhet från vinterturer. Har erfarenhet från telis, snowboard och har nyligen tagit upp slalom igen. Har inte bestämt mig om jag ska åka bräda med snöskor eller min nya randoneeutrustning(lutar åt randonee). Jag tycker att helheten är det viktigaste, trevliga turkamrater, god mat och dryck, tältning och bra utförsåkning.
Jag kommer att åka ifrån Bollnäs och har tillgång till bil. Det är ca 4 timmars körning från Bollnäs till Östersund. Jag har transceivers och sond att låna ut om någon behöver.
Ser fram emot det här och det skulle vara trevligt om vi blev fler.

Hälsningar

Calle
 
Det har nu kollats upp med vägen dit och det stora hindret är nog inte snöröjning utan snarare en bommad väg ända inne i Handöl. Stort tack till Anders som kollade upp det ordentligt, och han kanske även ska följa med på turen, isf är vi i dagsläget 4 st.

Så anmarschen ser alltså ut att bli ända från Handöl, mina fingrar räknar till 8 km till lägerplats B och det är ju fortfarande överkomligt tycker jag. Att man då antingen går eller åker längst vägen och tar vägen upp mot Lidvallen för att sen vara uppe på kalfjället när man går obanat.
Alternativt om skogen är väldigt gles så spelar det ju mindre roll.
Tyvär blir det väl stighudar även om man har ryggsäck.
Vi kan inte räkna med att vägarna är snöröjda och förhoppningsvis så är det väl 50cm pudersnö att pulsa genom.. ;)
Så alltså ungefär 8 km och 300 höjdmeter anmarsch ser det ut att bli.
På hemvägen kommer man nog kunna glida i stort sett halva vägen dock. :)

Eller är det dags att kolla upp andra alternativ i närheten?

Datumen i första inlägget har ändrats,det är Fredag till Måndag som gäller, alltså 11e till 14e Mars.
(Istället för torsdag till söndag)

Berätta vad ni som är berörda tycker om saken.
 
Senast ändrad:
Hej!
8 km anmarch är helt ok för mig. Det är nästan väl lyxigt med 5 km i svenska fjällvärden.
Jag kan komma iväg redan på torsdagkväll så vi kan börja gå in redan på fredagmorgon. Men det kan de som har längst att resa bestämma.

Hälsningar

Calle
 
Låter som en bra plan. Tältade en vecka på Svalbard i april/maj förra året. Toppturade hela dagarna (midnattssol) och fick mersmak på finessen med att tälta där det finns bra åkning istället för att göra långa dagsturer med mycket anmarsh och lite åkning. Hänger gärna med. Någon fler som kör kite?
 
Åh va härligt det lät på Svalbard Mats!
Jag har inte hört nämnas om något kiteande, så jag antar att du är ensam om det än så länge.
Och hur skulle det funka på nått sånt här? Utför eller plattför eller båda?

Skriv gärna ett par rader om dig själv så blir det lättare att överblicka för alla, och kanske även går att samordna några transporter om det behövs. :)
Äre några frågor så fråga bara här i tråden eller i ett meddelande!

Men du är så välkommen ombord!
 
Svalbard var nice, tänkte skriva ihop något om det men det har inte blivit av än.

Kite nedför behärskar jag inte riktigt eftersom det går sjukt fort och blir för mycket att hålla koll på. På platten på en sjö kan man med god vind lätt dra 50 km/h i knähögt puder eller 70 blås om det är hårdare. Finns de som kört över 100 men det är överkurs för mig.
Uppför och platt på fjället går bra. Har kiteat till topps på t ex Åreskutan, Getryggen, Stor och Lillulvåfjället samt åkt Jämtlandtriangeln (fick gå en del pga dålig vind på triangeln). Har inte testat med att dra pulka men det ska tydligen gå alldeles utmärkt. Ingen bra idé i snårskog dock.

Blir väl ålderman med mina 48. Har "problem" att få iväg mina skidkompisar eftersom de gubbat till sig och inte vill bo i tält. Ölen fryser... Klarar mig själv på en slatt malt istället.:)

Är ingen guormetkock direkt men en hejare på att fixa och dona med praktiska saker och gillar att vara utomhus med lite strapatser. Bor både i Åre och Stockholm, vet ej exakt var jag kommer vara inför de planerade datumen ännu så resekoordinerandet får vänta.
 
Det skulle vara jätte roligt om Mats körde kite och kunde inspirera oss andra. Kite är något som står högt på min önskelista. Kanske blir det köp till nästa år. Går det riktigt fort för Mats ser vi andra fram emot en brakmiddag när vi kommer fram.:)

Hälsningar

Calle
 
Javisst då spikar vi det!
Mats åker i förväg och gräver bivack med 4 rum och kök, han tar vår packning också så gör vi västra bunnerstöten påväg till lägerplatsen, gud så smidigt! ;)

Men även jag är väldigt nyfiken på kitandet, hade tänkt testa på vatten i sommar, skulle vara väldigt inspirerande att se det på nära håll :)
 
Det skulle vara jätte roligt om Mats körde kite och kunde inspirera oss andra. Kite är något som står högt på min önskelista. Kanske blir det köp till nästa år. Går det riktigt fort för Mats ser vi andra fram emot en brakmiddag när vi kommer fram.:)

Hälsningar

Calle

Visst, men du noterade kanske inte ordet "ingen" framför gourmetkock... :)

Tänkte jag kunde kita i förväg till lägerplatsen, dumpa packningen och kita uppför nån topp och åka ned ett par tre ggr innan ni dyker upp.
 
Senast ändrad:
Jag har en topptursbok men tyvärr inte inom räckhåll just nu. Där finns dock ett antal repor i området beskrivna. Någon som har samma bok, tror den heter "Svenska toppturer"?

Antar att lägerpositionen bara är ungefärlig och att väderprognoser och ev. rapporter om vilka åk som har bäst förhållanden just då kan påverka exakt var vi campar?
 
Antar att lägerpositionen bara är ungefärlig och att väderprognoser och ev. rapporter om vilka åk som har bäst förhållanden just då kan påverka exakt var vi campar?

Ja precis! Det är ju fint att ha lägret så pass till att man kan åka dit utan ett enda stavtag och framför allt utan stighudar, vi får se var vi hamnar helt enkelt men det är väl dalgång B som är tanken iaf.
En sjö man kan borra genom isen på för att få flytande vatten utan att smälta snö skulle ju vara ultimat men får se hur det blir med det. :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.