• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Turskidåkning i Jämtland över nyår

Nån som vill åka med till Jämtland över nyår och åka lite turskidor, ev till Funäsdalen där vi skulle kunna kombinera turskidåkning med lite nedförsåkning (kanske lära oss en och annan telemarksväng).

Jag kan vara ledig dagen innan och halva dagen efter nyårhelgen. Hade tänkt mig en lugn resa med vackra fjällvidder, god mat, mkt skidåkande. Vill vara ute så mkt som möjligt, men det blir ju mörkt fort. Kan tänka mig både stugtur och tälttur, men stugtur känns enklast.

Om nån redan planerat att åka och kan tänka sig att möta upp mig nånstans vore ja tacksam om jag fick hänga med, det viktigaste är att jag kommer ut och slipper göra det helt själv.
 
Japp vill iväg för lite skidåkning. Funäsdalen är nytt område för mig, kan bli roligt. Har mest gått på tur innan mellan stugor och ibland tält, någon gång har jag gått själv andra gånger med folk från utsidan. Försökt lite telemark men det blir inte så ofta här i skåne därför kan jag behöva jag lite träning i backarna. Alternativet kan även vara dagsutflykter i området. Är ledig över hela helgen + lite till.
 
jämtlandsfjällen

Jag tänkte skida upp till lundörrsstugan över nyår (upp nyårsafton, hem nyårsdagen). Du kanske hade tänkt dig en längre tur men om du är intresserad så är det bara att höra av sig :)
 
Jag tänkte skida upp till lundörrsstugan över nyår (upp nyårsafton, hem nyårsdagen). Du kanske hade tänkt dig en längre tur men om du är intresserad så är det bara att höra av sig :)

Då kanske vi ses, för jag umgås med liknande tankar. :)
(Dock lär jag nog isåfall utnyttja hela helgen på något sätt -- kanske fortsätta "varvet runt"...)
 
Då kanske vi ses, för jag umgås med liknande tankar. :)
(Dock lär jag nog isåfall utnyttja hela helgen på något sätt -- kanske fortsätta "varvet runt"...)

Jo, funderar kanske också på att ta någon dag till...Det beror lite på väder och vind. Det gäller att passa på de dagar som de har öppet :)
 
Vi har blivit några som åker upp dagen innan nyårsafton, tåget kommer in vid 8-9 tiden på morgonen den 30/1. Har inte bestämt vilka stuga vi skidar till först. Kanske ska vi låta oss inspireras av nån här.
 
Kul att fler tänkte fira in det nya året på fjället! Om ni börjar att gå den 30/12 och planerar att gå mellan alla tre stugor så betyder det att ni kommer att spendera nyårsnatten i Vålåstugorna oavsett vilket "håll" ni går, om ni inte har tänkt att övernatta i Vålådalen en natt? I sånna fall tycker jag att ni ska gå så att ni är i Lunndörren på nyårsnatten, där kommer nämligen jag att vara och ju fler desto trevligare :)
 
Vi har inte tänkt nåt alls. Eftersom vi inte är så vana turskidare är vi lite osäkra på om vi hinner åka till nån stuga överhuvudtaget första dagen, det kommer ju ta ett tag att ta sig från tåget och så vidare (hur lång tid, det har jag ingen aning om). Men jag håller med dig, ju fler desto roligare, jag ska hålla dina planer i huvudet när vi bestämmer oss på vägen upp så ses vi troligtvis i Lunndörren på nyårsafton.
 
Kul att fler tänkte fira in det nya året på fjället! Om ni börjar att gå den 30/12 och planerar att gå mellan alla tre stugor så betyder det att ni kommer att spendera nyårsnatten i Vålåstugorna oavsett vilket "håll" ni går, om ni inte har tänkt att övernatta i Vålådalen en natt? I sånna fall tycker jag att ni ska gå så att ni är i Lunndörren på nyårsnatten, där kommer nämligen jag att vara och ju fler desto trevligare :)

Det sistnämnda kan kanske behöva tillägget "inom rimliga gränser", då just denna aktivitet brukar vara rätt så populär. Att behöva bli ensam i Lunndörren över nyår är -- när det som nu finns snö -- ingen risk. ;)

Jag har nyårsfirat i Vålådalsområdet två gånger hittills (Lunndörren och Vålåstugorna) och bägge gångerna var det ordentligt överbelagt i Stensdalen, som verkar dra mest folk, så vill man undvika alltför stor trängsel kan det vara idé att satsa på en annan stuga. I Lunndörren brukar det i allmänhet vara "bara nästan fullt", medan risken för överbeläggning i Vålåstugorna är obefintlig -- förra gången var vi fyra gäster plus stugvärd. Därför blir det nog Lunndörren igen för mig i (ny)år, eftersom jag var i Vålåstugorna senast.

Vad gäller dagarna efter nyår brukar jag göra som så att jag tar en natt till på samma ställe, för att kunna sova ut ordentligt på nyårsdagen efter att ha varit uppe halva natten, utan att riskera att hinnas upp av mörkret; dagarna är korta så här års och beroende på väder, vind och framförallt snö kan det ta sin lilla tid att bana väg. En eventuell avstickare till Vålåstugorna skulle därför inte bli av förrän under lördagen, med återkomst till Vålådalen på söndagen.

Vi har inte tänkt nåt alls. Eftersom vi inte är så vana turskidare är vi lite osäkra på om vi hinner åka till nån stuga överhuvudtaget första dagen, det kommer ju ta ett tag att ta sig från tåget och så vidare (hur lång tid, det har jag ingen aning om). Men jag håller med dig, ju fler desto roligare, jag ska hålla dina planer i huvudet när vi bestämmer oss på vägen upp så ses vi troligtvis i Lunndörren på nyårsafton.

Anslutningen mellan Undersåker och Enafors sköts via Länstrafikens busslinje 562, som körs av ett taxibolag och kräver förbokning (står på tågbiljetten). Den tar en dryg halvtimme, så man kan vara iväg vid 10-tiden eller så.
 
jag vill oxå med!

Om den skidresa jag först hade planerat inte blir av, eller flyttas på, hänger jag gärna med. Jag är van turskidåkare men har inte gått mellan stugor eller med tält förut. Bor i Stockholm. Vilka datum gällde det?

/Rasmus
 
Någon som vet om det är mobiltäckning (telia) från alla stugplatser i området så att man kan ringa och boka bussen?

Fungerar bra i Lunndörren (man ser t.o.m. masten på Middagsvalen), men på de andra två stugplatserna måste man ta sig några hundra meter uppåt/bortåt för att komma ur radioskuggan. Dock har alla tre stugor en egen telefon med stor antenn som stugvärden kan sälja samtalstid på om det kniper (dyrt).

Tänk också på att man brukar måsta göra bokningen närmaste vardag innan avresa, så dra inte på det för länge.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.