• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Reskamrat till Nya Zeeland

Hej!
Jag är en 19- årig tjej som just nu studerar naturfoto/friluftsliv på Ålands folkhögskola. Mina studier slutar i maj och efter det planerar jag att jobba hela sommaren och hösten för att få ihop pengar till en resa till Nya Zeeland. Är du en glad tjej/kille natur och fotointresserad som vill/ska resa tveka inte att kontakta mig. Är det någon som redan har planerat en resa som man själv kan få följa med på eller redan har varit där och vill dela med sig av sina uppleverser?
/Johanna
 
Hej!

Nya Zeeland har alltid varit ett av mina drömresemål.
Gillar också att fota, vandra mm, men hittills har det mest blivit svenska och norska fjällen.
Har inte själv särskilt bra kunskaper om landet, men har flera kompisar som varit där och som jag kan kolla med för tips.
Har du nån närmare plan för när du tänkt åka, hur länge du ska vara borta mm?
(Jag är ju inne i ekorrhjulet, så då gäller det att hushålla lite med semesterdagarna...)

/Thomas
 
Hej,

jag funderar på att åka dit för att studera, jobba segla o åka skidor. Allt detta kommer ta ett par år har jag kommit fram till. Avresa sker kanske om två -två och ett halvt år. Jag har inte planerat så mycket än, håller på att göra lite research.
Sällskap vore kul.

Thomas, har någon av de du känner studerat på högskola/universitet på Nya Zeeland? Skulle behöva lite tips och höra lite erfarenheter.

/Rasmus
 
Hej!

Nya Zeeland har alltid varit ett av mina drömresemål.
Gillar också att fota, vandra mm, men hittills har det mest blivit svenska och norska fjällen.
Har inte själv särskilt bra kunskaper om landet, men har flera kompisar som varit där och som jag kan kolla med för tips.
Har du nån närmare plan för när du tänkt åka, hur länge du ska vara borta mm?
(Jag är ju inne i ekorrhjulet, så då gäller det att hushålla lite med semesterdagarna...)

/Thomas

Hej Thomas!
Ja, Nya Zeeland har varit min dröm sedan jag var 14 år gammal och det ska bli roligt att äntligen få uppleva det :)
Jag tänker jobba hela sommaren och delar utav hösten för att kunna resa på vintern. Så får jag se hur mycket pengar jag får ihop. Jag kommer att stanna där så länge som pengarna räcker till. Som det ser ut nu blir det runt två månader.
Tacksam för alla tips de kan ge mig :)
 
Senast ändrad:
Hej Rasmus!
Jag hade också i början planer på att studea på Nya Zeeland och förbättra min engelska men jag tror att om jag åker dit och umgås med befolkningen lär jag mig engelska fortare och garanterat billigare. Vad funderar du på att studare och jobba som?
Segla låter helt underbart. Jag antar att ett utav dina resemål kommer att vara till Fiordland :) Segla kommer jag kanske också att göra men framför allt att paddla kajak.
Jag är också inne på research och såhär långt har jag kommit:

Paddla i Fiordland, vandra i Whirinaki Forest, ta mig upp till Pancake rocks, simma med delfiner i Bay of Islands, klättra i Ruakuri caves, dyka vid Poor knights Islands och ballongflygning över Southern alps. Det känns lite som om jag har fastnat i turistfällan och vill också bara sätta mig på ett vackert ställe (med lite turister) och invänta den rätta tiden för att fotografera de vackra landskapen. När jag är nöjd tar jag min ryggsäck och traskar vidare.


/Johanna
 
Hej Johanna

De studier jag är inne på nu är business/finance, det är mest på skolor och utbildningar som jag nu gör research. Hade tänkt jobba ett år för att sen plugga. I sverige behövs det betyg, i utlandet pengar och till viss del betyg. Jag har väl inte dåliga betyg men studielån måste jag ta i alla fall.

Jobb...har jobbat på North Sails här i Sverige och tänkte med de kontakterna försöka få jobb där nere.

Jag tänkte nog stanna längre än några månader, det är ju så mycket som ska hinnas med...


mvh
Rasmus
 
hoppsan...

Hej Johanna!

haha, vilken sjuk slump att hitta dig här! Jag bara googlade efter resekamrat på måfå för jag behöver någon med mig till mitten av Amazonas å så var du tredje träffen.

Hum, du känner inte någon som vill till Brasilien i september..?

Stort lycka till med Nya Zeelandresan iaf!

Kramar Erik
 
Amazonas

Hej Erik!
ja, det var häftigt att du hittade mig här. I januari bär det av till Nya Zeeland. Kommer att resa direkt efter studierna. Jag tänkte också åka till Borneo och Kina när jag ändå är ute och reser. Du känner ingen som ska dit? Amazonas låter också häftigt. Vad ska du göra där? Hur länge ska du vara borta? vem ska du dit med? Är det bara för att uppleva saker eller är det till något speciellt projekt? Hur är allt annars då?
/Johanna
 
Allt väl, ska bli härligt att snart komma iväg på årets stora äventyr! Det är redan i slutet av denna månad. Har gjort en vana att dra iväg på minst en stor grej varje år. Hinner inte mycket mer, med alla lajv, spelningar med bandet, och så...

Jag åker först till Iguacu i sydvästra Brasilien, skall dit på jobbgrejor. Där finns ett av världens största vattenfall, så det blir nog lite forsränning, fotograferande mm. Har några dagar ledigt där. Sedan tänkte jag dra vidare upp till Manaus, en stad som byggdes i mitten av Amazonas under gummirushen. Därifrån med flodbåt flera timmar rakt ut i vildmarken. Skall bo på ett enkelt hotell som flyter på floden, därifrån gör man utflykter med kanot för att se kajmaner om natten eller besöka urinvånare.

Känner folk som varit där, det är tydligen något av det mest paradisiska och o-turistiska man kan ge sig på. Att paddla runt i Amazonas är en gammal barndomsdröm - vill absolut ta chansen när jag ändå är i landet!!! Tyvärr blir det sjukt dyrt om man är ensam, framför allt om man är enda person som kommer/åker specifika dagar, så nu hoppas jag att det är andra grupper som skall dit samtidigt.

Det blir ca 3 veckor i Brasilien, sedan åker jag direkt till Berlin för en jobbgrej till, så får jag en Berlin-weekend också :)

Borneo och Kina också! Det blir ditt livs tur, promise. Tyvärr börjar Borneo bli förstört, de har huggt ner stora delar av skogen för att göra palmoljeplantager och annan skit - men visst finns det fina områden kvar! Man skall nog kolla det noga innan man åker dit. Hur lång blir hela turen egentligen? Hur skall du ta dig runt? Hoppas du hittat ett riktigt bra jobb så du får råd med allt! Eller du kanske räknar med ströjobb där borta också?
 
Hej,

Jag planerar att åka till Nya Zeeland i januari. Ska åka ensam och har inte bestämt mig för hur jag vill att min resa ska se ut, men jag tyckte att dina planer lät spännande!

Jag är naturintresserad, är dock en amatörfotograf men finner inte mindre glädje i det för det :). Jag har precis börjat klättra och kan absolut tänka mig att klättra omkring en del på Nya Zeeland.

Ska du fortfarande åka?

/Ida
 
Hej Ida!
Kul att höra att flera är intresserade av att följa med :) Som det ser ut nu så har jag varje dag inbokat. Det är jättekul med ressällskap. Speciellt av någon som är lika fotointresserad som jag och kan förstå tjusningen i att sitta länge på en sten och vänta in det rätta ljuset för att få en perfekt bild ;) . Jag vet inte hur länge du tänkt du vara där? Men du kan ju också alltid hoppa in i mitt chema i mitten om så önskas och avsluta när du vill. Plock ut de absoluta godbitarna. Men det är självklart också roligt om du hänger med hela vägen.

23/1ankommer till Auckland, hoppar på en Flying Kiwibuss http://www.flyingkiwi.com/
31/1 hoppar av i Wellington och börjar WOOF:a (willing workers on organic farms)
18/2 hoppar på Flying kiwibussen igen. Åker till point 14
Vandrar Milford Track (kameran självklart med hela tiden fortsätter med Routeburn till den 5/3
7/2 WOOF - 12/3
13/3 hoppar på kiwibussen. kommer fram till Auckland den 26/3 och tar flyget vidare till Borneo dagen efter.

Hör gärna av dig och berätta mer vad du tänkt göra och uppleva under din resa :)
/Johanna
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johanna Törnquist Reskamrat till Nya Zeeland i januari Reskompis 0
Pott Reskamrat till Åre Äventyrsfestival Reskompis 0
såg söker en kvinnlig reskamrat Reskompis 0
ErikPihl Reskamrat Amazonas Sept 09 Reskompis 0
md7dani Söker reskamrat i Chamonix, 17juli-> Reskompis 1
grawin Reskamrat Galdhöpiggen. Reskompis 0
Tewertson Följ med mig till Matterhorn? Reskompis 2
Fartdåren2014 Skidresa till österrikiska Stubaital i påsk Reskompis 0
Lundberg83 Samåkning till Strövtåg Fjällfestival Reskompis 0
Pumba Sällskap till sommarens Norge resa sökes. Reskompis 0
LUKA Vandringkompis sökes till Rago NP/Norge V. 38! Reskompis 0
erikgar Sällskap i Falun/Dalarna till alla möjliga friluftsaktiviteter Reskompis 0
StorSkon Liftar/Resesällskap till Europa Reskompis 0
Engblom Åka till Alaska Reskompis 40
MartinPaddlr Frivilliga till Packraftingtur - Kroatien vecka 44? Reskompis 0
Linus_G Enkebiljett till Färöarna Reskompis 8
rookieo Samåkning till Lofoten Reskompis 4
Mad-Man Abisko till Nikkaluokta mitten av Aug Reskompis 2
Sote Cykeltur till Italien Reskompis 0
saraabeiramar Grövelsjön/Idre 05:e till 11:e December Reskompis 0
Riwih Vandringssällskap till Trolltunga i Bergen (v.28) Reskompis 0
JRX Abisko till Kvikkjokk vecka 32 - 35 (6-30/8) Reskompis 0
trvlr Resa till Georgien och Armenien - vandra i Svanetien Reskompis 2
fosvald Transport Nikkaluokta till Kiruna Reskompis 1
fosvald Transport Kiruna till Abisko Reskompis 0
Terese1984 Resesällskap till Nord norsk Klatreskole v.29 Reskompis 0
nilles Resesällskap med UCPA V7 till Serre Chervalier Reskompis 0
mkinnunen Sällskap till (foto)vandringar och (foto)utflykter? Reskompis 8
musse592 Reskompis till Mt. Everest base camp. Reskompis 0
nilles Söker Resesällskap till skidresa i Österrike v.16 Reskompis 0
fosvald Sällskap till Løbetur v. 36 2014 ? Reskompis 0
Anjan Resesällskap till Skidtur v 5-6 2014. Reskompis 1
Småtärna Vandringskompis till sommarfjällen? Reskompis 1
nilles Söker Resesällskap till skidresa i Alperna v.14 Reskompis 0
78395 Ska du från Sthlm till Karlstad 2/11. Dela på bensin? Reskompis 0
robinhaag Replagskamrat till Sylarna Augusti 2012 Reskompis 11
Lokesnoke Cykla genom Sverige till sommaren - häng med? Reskompis 0
cgj71 Snälla, följ med till Island Peak 1 maj! Reskompis 1
Jonasjonasjonas Bilresa till klätterklipps Reskompis 0
Linn Vernersson Hej någon som är sugen på en liten vandring från södra sverige till spanien? Reskompis 2
chala Två platser i bil och biltåg ner till Schweiz! Reskompis 0
washaa Från Göteborg till Österrike - imorgon! Reskompis 0
Petri Niemelä Tre platser i bil finnes till nikkaluokta 5/6 aug Reskompis 0
bjaerven Till Sylarna med kort förvarning Reskompis 0
SiKth Resa till norra Sverige! Reskompis 8
erika79 Resekompis till Kuba Reskompis 0
UffeB Natur/vandringsresa till Uganda, 4-5v i vinter Reskompis 1
UffeB Natur/vandrings/paddlings/fotoresa till Afrika eller Sydamerika vintern 2011 Reskompis 2
Ahkká Dela bil Ösd-Björkis till BAMM? Reskompis 0
Sobril Chamonix till midsommar. Reskompis 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.