• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Roadtrip till Ryssland

Hallå,

jag sitter (i god tid) och planerar för sommarens äventyr. Jag tänker mig en resa via Finland in i Ryssland under några veckors tid på motorcykel. Utrustningen har jag men jag vill gärna ha någon med mig på cykeln och jag vill gärna planera för en del spännande friluftsäventyr längs vägen. Kanske klättra lite berg, vandra i naturreservat och paddla kanot där tillfälle bjuds (borde ju gå i de tusen sjöarnas land). I Ryssland tänker jag en ordentlig tur i St. Petersburg men även i det omgivande landskapet.

Om det finns någon som vill följa med på detta äventyr så får du gärna höra av dig.
 
Wow det låter hur spännade som helst!! tyvärr är jag ingen motorcykelfantast... hoppas du skriver om reseberättelse när du kommer iväg!
 
När ungefär?

Du det låter ju frestande. Jag har haft liknande tankar, men vill inte riktigt åka själ på nått sånt.
När hade du tänkt att åka, är det som -09? Mitt i högsommaren

Har du varit ute på några långturer förut? Vad kör du för hoj? Hur tänker du med boende, är det bara tält som gäller? Hur länge ungefär?

Hör gärna av dig om du vill berätta mer om dina planer.

Hälsningar // Liv
 
Du det låter ju frestande. Jag har haft liknande tankar, men vill inte riktigt åka själ på nått sånt.
När hade du tänkt att åka, är det som -09? Mitt i högsommaren

Har du varit ute på några långturer förut? Vad kör du för hoj? Hur tänker du med boende, är det bara tält som gäller? Hur länge ungefär?

Hör gärna av dig om du vill berätta mer om dina planer.

Hälsningar // Liv

PM skickat
 
Hej

Motorcykeltripp är inte aktuellt för min del men jag varit väldigt sugen på Ryssland i allmänhet och att vandra i nationalpark/reservat där. Varit lat på att själv leta info, lade ut en tråd här på utsidan för ett tag sedan där jag bl a fick svar om en nationalpark i Karelen som kändes lite lockande. Dock inte helt enkelt att vandra, fanns färdiga rutter som bara var på ca 40 km samt längre med mer eller mindre obligatorisk guide. Känns lite tveksamt att bara ge sig ut på måfå själv, risk att man kommer att tillbringa en vecka längs vägkanter. Blir det något av med motorcykeltripp skulle det vara spännande att höra om erfarenheterna.

Magnus
 
Liv, vet inte om det har funkat att skicka meddelande. Jag har i alla fall svarat men mitt meddelande syns inte i utkorgen så det kanske försvann.
 
Visum?

Se där, det finns flera som ska ta denna tur i sommar ... Jag ska tillsammans med ressällskap ta turen Haparanda-Salla-Kandalaksha-Kem-Petrozavodsk-St Petersburg-Viborg-Helsingfors och sen hem med färja till Sthlm i juli 2009. Vanliga stöket är ju naturligtvis visum. Har du kommit någon vart i din planering i detta avseende får du gärna dela med dig av eventuella tips. Jag skulle gärna vilja komma runt konsulatets "krav" på förbokning av boende för att behålla flexibilitet så långt det nu är möjligt.

Mvh/Johan
 
Oj, vad spännande.

Jag var i Ryssland i somras. St. Petersburg-Petrozavodsk-Kostomuksha-St Peterburg var restrippen. Var bara ut i 6 dagar men hann se rätt mycket olika saker. Naturen runt Kostomuksha (som ligger i norra Karelen) var väldigt lik den svenska. Kan man inte språket är det ganska knöligt att ta sig fram i Ryssland, och dessutom inte helt ofarligt. Ryssarna är jättevänliga privat men lite kärva i sina arbetsroller (tex gränsvakterna, som i Karelen är ganska vanliga). Men det skulle nog kännas bättre om man slapp åka själv (vilket jag gjorde).

Jag skulle tycka att det var spännande att åka, och har inga planer för sommaren. Däremot är jag ingen motorcykelfantast. Men jag kan tänka mig att läsa lite ryska inför resan istället :).

Vad gäller visum. Det är bara om man ska ha ett turistvisum som förbokningskravet gäller (obs nattåg räcker som bokning för en natt, det krävs ingen hotellbokning). Man kan skaffa ett vanligt besöksvisum (eller vad det nu heter). Isf behöver man inbjudan från en organisation eller privatperson i Ryssland, det brukar man kunna köpa via nätet. Det finns tex hostels i St Petersburg som säljer såna här inbjudningsbrev. Jag skaffade mitt visum (iofs turistvisum o förbokade hotellnätter) på knappt 14 dagar, bara man betalar så :). Jag har hört från personer med erfarenhet att det är mycket enklare att få visumet beviljat i Göteborg än Stockholm.
 
ja hänger gärna med om jag e hemma, ska bara bestämma mig vilken cykel ja ska köpa, vad kör du/ni?

funderar på bmw hp2 enduro, 800gs eller ktm adventure 990 R

kan ju då även ta passagerare
 
Sådär! Nu har jag landat efter diverse äventyr i Australien och fjällvärlden. Nu är det dags att ta tag i detta projekt igen.

Jag har nu inhandlat min drömhoj. En BMW R 1200 GS som jag hoppas skall ta med mig på många äventyr framöver. Jag gjorde en fältstudie i Australien med en 1150 GS och den funkade utmärkt att köra långt och länge med. Dock så vet jag inte om jag tror på idéen att ha med någon där bak, det är helt enkelt inte så smidigt och bekvämt över långa sträckor.

Några personer har anmält sitt intresse för att delta i en sådan här expedition och det är kanske dags att börja fastställa rutter, datum och deltagande, så att planeringen fram till Juli flyter på så bra som möjligt.

Jag tänker mig att ge mig iväg från Göteborg den 11:e Juli och ta mig via Vansbrosimningen till Stockholm, kanske anlända där den 13:e Juli. Därifrån kan allt diskuteras. Vart skall det bära hän? Runt Ladoga eller "bara" till St. Petersburg? Långa vägen hem via bottenviken?

Hör av er med ett PM!

//Jesper
 
Jag kan mycket väl tänka mig att åka med. Så jag anmäler mitt intresse här, och fortsätter bevaka vad som händer här i tråden
Jag kör en Yamaha bulldog, men skulle eventuellt kunna tänka mig att byta om en sådan här resa blir av, beroende på övriga sällskapets cyklar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Albertsson Roadtrip, Sverige (Göteborg) - Spanien (omgående) Reskompis 1
andyyy Alaska - Roadtrip - i sommar Reskompis 6
Albin_25 Roadtrip i Italien, schweiz, Österike, Frankrike med berg i fokus. Reskompis 0
The_searcher Roadtrip Chile Feb. 2009 Reskompis 0
stoffe2k Roadtrip i USA? Reskompis 1
Tewertson Följ med mig till Matterhorn? Reskompis 2
Fartdåren2014 Skidresa till österrikiska Stubaital i påsk Reskompis 0
Lundberg83 Samåkning till Strövtåg Fjällfestival Reskompis 0
Pumba Sällskap till sommarens Norge resa sökes. Reskompis 0
LUKA Vandringkompis sökes till Rago NP/Norge V. 38! Reskompis 0
erikgar Sällskap i Falun/Dalarna till alla möjliga friluftsaktiviteter Reskompis 0
StorSkon Liftar/Resesällskap till Europa Reskompis 0
Engblom Åka till Alaska Reskompis 40
MartinPaddlr Frivilliga till Packraftingtur - Kroatien vecka 44? Reskompis 0
Linus_G Enkebiljett till Färöarna Reskompis 8
rookieo Samåkning till Lofoten Reskompis 4
Mad-Man Abisko till Nikkaluokta mitten av Aug Reskompis 2
Sote Cykeltur till Italien Reskompis 0
saraabeiramar Grövelsjön/Idre 05:e till 11:e December Reskompis 0
Riwih Vandringssällskap till Trolltunga i Bergen (v.28) Reskompis 0
JRX Abisko till Kvikkjokk vecka 32 - 35 (6-30/8) Reskompis 0
trvlr Resa till Georgien och Armenien - vandra i Svanetien Reskompis 2
fosvald Transport Nikkaluokta till Kiruna Reskompis 1
fosvald Transport Kiruna till Abisko Reskompis 0
Terese1984 Resesällskap till Nord norsk Klatreskole v.29 Reskompis 0
nilles Resesällskap med UCPA V7 till Serre Chervalier Reskompis 0
mkinnunen Sällskap till (foto)vandringar och (foto)utflykter? Reskompis 8
musse592 Reskompis till Mt. Everest base camp. Reskompis 0
nilles Söker Resesällskap till skidresa i Österrike v.16 Reskompis 0
fosvald Sällskap till Løbetur v. 36 2014 ? Reskompis 0
Anjan Resesällskap till Skidtur v 5-6 2014. Reskompis 1
Småtärna Vandringskompis till sommarfjällen? Reskompis 1
nilles Söker Resesällskap till skidresa i Alperna v.14 Reskompis 0
78395 Ska du från Sthlm till Karlstad 2/11. Dela på bensin? Reskompis 0
robinhaag Replagskamrat till Sylarna Augusti 2012 Reskompis 11
Lokesnoke Cykla genom Sverige till sommaren - häng med? Reskompis 0
cgj71 Snälla, följ med till Island Peak 1 maj! Reskompis 1
Jonasjonasjonas Bilresa till klätterklipps Reskompis 0
Linn Vernersson Hej någon som är sugen på en liten vandring från södra sverige till spanien? Reskompis 2
chala Två platser i bil och biltåg ner till Schweiz! Reskompis 0
washaa Från Göteborg till Österrike - imorgon! Reskompis 0
Petri Niemelä Tre platser i bil finnes till nikkaluokta 5/6 aug Reskompis 0
bjaerven Till Sylarna med kort förvarning Reskompis 0
SiKth Resa till norra Sverige! Reskompis 8
erika79 Resekompis till Kuba Reskompis 0
UffeB Natur/vandringsresa till Uganda, 4-5v i vinter Reskompis 1
UffeB Natur/vandrings/paddlings/fotoresa till Afrika eller Sydamerika vintern 2011 Reskompis 2
Ahkká Dela bil Ösd-Björkis till BAMM? Reskompis 0
Sobril Chamonix till midsommar. Reskompis 0
ghost-shark Resande till abisko. Reskompis 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.