• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Kebnekaise-Mårma-Abisko

Hej! Jag funderar på att gå mellan Kebnekaise och Abisko via Mårma och Lapporten första veckan i augusti. Jag tänkte höra mig för om det finns någon som har gått den vägen innan och har några bra tips eller kanske funderar på att ta samma tur.
 
Jag gick där för ganska många år sedan. Kan inte annat än rekommendera turen. Vi såg inte en människa mellan Abisko och Vistas trots att det var slutet av juli. Vet inte hur det är nu men det är väl även idag ganska få som vandrar där. Rautasjaure är en av vackraste sjöar jag sett i svenska fjällen. Leden norr om sjön var då inte helt lätt att gå. Täta videsnår och många renstigar som ledde en fel. Upp till Mårma och över mot Vistas är det ju många höjdmeter men det är bara sista biten som det blir brant. Vi hade toppenväder och jag vi satt i minst en timme och bara njöt av utsikten från högsta punkten innan vi gick ner mot Vistas.

/Olle
 
suschi; sa:
Hej! Jag funderar på att gå mellan Kebnekaise och Abisko via Mårma och Lapporten första veckan i augusti. Jag tänkte höra mig för om det finns någon som har gått den vägen innan och har några bra tips eller kanske funderar på att ta samma tur.

Hallå!!

Jag ska gå den vägen månadsskiftet Juli/Aug. Tänkte gå Nikka-Tjeurolako-Vistas-Bessisvagge och sen har jag inte riktigt bestämt mig men jag tror inte det blir Lapporten utan antingen Siellavagge/Pallinvagge eller Nissunvagge eller Nissunvagge/Pallinvagge. Tänkte lägga in några toppturer på vägen. Det mesta utom Mårma har jag gått där.

Peter
 
Turen du beskriver var en av de första jag gick, dock gick vi rekomenderad färdväg och inte Kungsleden. En trevlig sträcka, om du varit i KEB området förut rekomenderar jag att du tar helikotern direkt till KEB turist station ist för att gå ifrån Nikaluokta.

Johnny
 
Vandringskompis?

Hejsan? Funderar på vandring(ca 1 v.) någon gång i början av augusti. Hur många är ni? Hade ni tänkt stugvandring eller tält? Anna
 
Re: Vandringskompis?

glims; sa:
Hejsan? Funderar på vandring(ca 1 v.) någon gång i början av augusti. Hur många är ni? Hade ni tänkt stugvandring eller tält? Anna

Jag är inriktad på vecka 30-31 och cirka 10 dagars vandring med enbart tält. Passerar för all del Vistasstugan. Jag är ensam än så länge får jag väl tillägga. Ska du med? Min tur beskrev jag här ovan.

Peter
 
Fjällguide!

Hej!Susanne!Läste en bok av Claes Gundsten som heter "Vandra Kungsleden" den innehåller utförliga ledbeskrivningar just över det området du tänker vandra.Den kan vara nog så intressant om du inte redan har ögnat igenom den.....ska själv knata i samma trakter straxt efter midsommar,hade stort nöje av hans naturbeskrivningar och berättelser från området,finns att låna på biblioteket.Det finns även en pocket variant som man kan ta med sig på fjället "På fjälltur" heter den och har samma turbeskrivningar som i den större boken.Ha det bra...och god tur!!Mvh.Timo.
 
Re: Fjällguide!

europa12; sa:
Hej!Susanne!Läste en bok av Claes Gundsten som heter "Vandra Kungsleden" den innehåller utförliga

text borttagen

Grundsten är bra på att ge bpde idéer och inspiration till vandringar. Hans tider på hur långt det tar mellan olika ställen tycker jag det är lite sämre med. Han verkar gå på i ett väldans högt tempo vad jag kan minnas från då jag ögnade igenom nån av hans böcker. Skriver han inte t.ex. Vistas-Alesjaure 6 timmar. Det är ju cirka 18-20 km. Inberäknat fika, fota, luncha, sola, bada blir det cirka 9-10 timmar för mig

Mvh
Peter P.
 
Samma väg - fast tvärtom

Har gått samma väg fast åt andra hållet. Mycket fin vandring och "lagom" svårt om man vill ha något mer att bita i än Kungsleden. Helikopter mellan Nikkaluokta och Kebnekaise fjällstation tycker jag inte är nödvändigt, även om stigen är ganska tråkig. Då är det bättre att svänga av cirka 3 kilometer från Nikkaluokta direkt efter hängbron över Tjeurajokka (stig finns). Om man du inte vill upp på Keb förståss, fast då blir det å andra sidan en omväg om du siktar på Mårmapasset.

http://www.folder.nu/abisko/index.shtml

Håller för övrigt med om att Grundsten travar på rätt raskt och att de tider han uppger är effektiv tid, utan pauser. Med betoning på effektiv... :)
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Fjällguide!

pal2; sa:
Grundsten är bra på att ge bpde idéer och inspiration till vandringar. Hans tider på hur långt det tar mellan olika ställen tycker jag det är lite sämre med. Han verkar gå på i ett väldans högt tempo vad jag kan minnas från då jag ögnade igenom nån av hans böcker. Skriver han inte t.ex. Vistas-Alesjaure 6 timmar. Det är ju cirka 18-20 km. Inberäknat fika, fota, luncha, sola, bada blir det cirka 9-10 timmar för mig

Mvh
Peter P.

Tror att det är så att Grundstens tider är en rent teoretisk konstruktion där han utgår från avståndet och att man skall kunna hålla en viss hastighet. Sedan korrigerar han lite beroende på om det lutar uppför eller nerför och/eller om det är allmänt besvärlig terräng.

Gick från 6 km innan Alesjaure till ungefär 3 km före Vistas och det var en lagom dagsetapp för oss snarare än ett förmiddagspass *L*.
 
suschi; sa:
Hej! Jag funderar på att gå mellan Kebnekaise och Abisko via Mårma och Lapporten första veckan i augusti. Jag tänkte höra mig för om det finns någon som har gått den vägen innan och har några bra tips eller kanske funderar på att ta samma tur.

Gick den turen för något år sedan. Se till att få fint väder när ni paserar Mårmapasset och tar er ner mot Vistas...:) Man vill inte har regn i den blockterrängen.

/mattias
 
Vandringskompis

Hejsan!
Jag hör av mig när jag vet mer om när det blir klart med datum för min din del. Anna
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
faggeby Kebnekaise Reskompis 0
Overland Kebnekaise v35 Reskompis 1
Ormrot Kebnekaise Syd/Nordtopp nu på lördag Reskompis 0
mattis179 Kebnekaise från 7e aug 2017 Reskompis 0
10728 Kebnekaise aug 2017 Reskompis 4
annettejn17_gmail.com Bestiga kebnekaise med nybörjare fr skåne Reskompis 0
andyyy Kebnekaise 27-30 Aug Reskompis 1
bredviken Kebnekaise i juni Reskompis 0
toviss Kebnekaise sommar 2015 Reskompis 9
Robson76 Bestiga Kebnekaise ensam i helgen Reskompis 7
Robson76 Bestiga Kebnekaise vecka 29 Reskompis 1
mBengtson Kebnekaise sista veckan juli alt 1a aug Reskompis 0
Pumba Kebnekaise via östra leden. V14 Reskompis 2
majkiiz Kebnekaise, någon? Reskompis 0
Firax Nikkaluokta-Kebnekaise Reskompis 3
Gustav Cronhamn Kebnekaise i sommar Reskompis 0
Jens-emil Kebnekaise kanske? Reskompis 0
topbaby11 Bestiga Kebne i aug/sep? Reskompis 9
Joakim Ambrosson Padjelanta och Kebnekaise - sommar 2009 Reskompis 7
ulraxe Nikkaluokta - Kebnekaise - Abisko v 33 Reskompis 3
Overland Kebnekaise vecka 37! Reskompis 2
Firedance Sällskap till Kebnekaise i sommar? Reskompis 1
baseman Kebnekaise Augusti 2009 Reskompis 5
madir Nybörjar-offpist i Kebnekaise!! Reskompis 0
ekonom Kebnekaise i början av juli Reskompis 1
Segment Tälttur i Kebnekaise-området V.16 Reskompis 2
jpa Skitouring in Kebnekaise Reskompis 0
skogenskonung Kebnekaise! Reskompis 0
Fjällis Skidtur Abisko-Kebnekaise Reskompis 0
jonsa Kebnekaise i mars! Reskompis 0
bobshund Kebnekaise Reskompis 0
Kristian24 Kebnekaise Reskompis 1
skogsmulle68 Transportation Kiruna Airport - Abisko 16/8 Reskompis 4
beatrice. Abisko v. 35 Reskompis 0
Mad-Man Abisko till Nikkaluokta mitten av Aug Reskompis 2
JRX Abisko till Kvikkjokk vecka 32 - 35 (6-30/8) Reskompis 0
fosvald Transport Kiruna till Abisko Reskompis 0
Fjellbokken Skitur fra Abisko i mars Reskompis 0
Majsen10 Abisko V.29-30 Reskompis 1
erik.wesslan.1 Vandring i Abisko augusti Reskompis 0
Loijzan Abisko - Nikka v.29-30. Reskompis 2
jocke5 Ritsem-Abisko Reskompis 2
Michael Jönsson Abisko - Nikkaluokta (vill du vandra med) Reskompis 0
Mikael_E Kungsleden vecka 31, Abisko - Kvikkjokk Reskompis 0
ghost-shark Resande till abisko. Reskompis 0
avslutad180423 Vinter i Abisko 2010 Reskompis 5
Tripping Abisko - Nikkaluokta början på sep Reskompis 1
Durden Dela Taxi Kiruna-Abisko 18 augusti? Reskompis 0
Ashish Abisko-Kebnakaise week 37 Reskompis 0
markus_t Kungsleden Hemavan --> Abisko Reskompis 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.