• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Resekompis till Kebenekaise

Reskompis till Kebenekaise

Hej!

Hade tänkt att vandra Abisko Nikkaloukta i sommar med en toppberstigning på Kebenekaise. Hade först tänkt göra denna vandring ensam men känner nu att det hade varit kul med lite sällskap och eftersom ingen av mina bekanta delar mitt stora friluftsintresse tänkte jag kolla här om det är någon som är intresserad.
 
Vad sägs om Katterjåkk-Keb?

Jag har oxå Keb på programmet. Kanske i år? Mina planer har varit att starta från Katterjåkk eller ev Riksgränsen (bl.a. i syfte att undvika Kungsleden) och snirkla mig på ett eller annat vis till Keb. Bl.a. förbi Mårmapasset och Jojoleden tänkte jag. Runt 10 dagar räknar jag med. Kan återkomma med detaljer om du tycker det verkar intressant.

Mvh Kalle G
 
Det där låter riktigt kul, anledningen till att jag hade tänkt vandra på kungsleden är jag inte har så stor fjäll vana. Börja vid riksgränsen låter riktigt bra.

Tanken är att vandringen ska genomföras i sommar...
 
Jag har också haft lite tankar på vandring till sommaren. Har haft planer på Abisko-Nikkaloukta tidigare, men det blev inte av...
Är intresserad...
 
Intresserad lärling

Hejsan,
jag har aldrig fjällvandrat tidigare men det vore himmla skoj om någon med lite mer erfarenhet än mig ville visa mig hur det hela ska gå till :eek:)
 
Min sk plan

Jag hade lovat komma med detaljer på mina planer, Johan, men å andra sidan vill jag inte förstöra din tråd genom att få det att se ut som allting/något är bestämt redan (fast det är väl egentligen självklart)...dom planerna är ju ändå inte huggna i sten, och är bara till för att ha något att falla tillbaka på "if everything else fails"...jag menar om man inte kommer på bättre tankar under vandringen. Jag kan återkomma till det i ett senare skede kanske?

Men i stora drag går planen ut på att undvika rösade leder rätt mycket, och kanske två "vilodagar" (dvs övernattning på samma ställe två nätter i rad) där man kan bestiga någon topp i närheten (som förberedelse för Keb).

Jag behöver väl inte påpeka att det är tältning jag tänkt mig? (Kanske bäst att klargöra lite grundfakta redan nu.) Jag har vandrat i Jotumheimen, Feemunden, Härjedals- och Jämtlandsfjällen och Vindelfjällen. 4-5 veckovandringar + några kortare.

Höres/Kalle
 
Intresserad?

Planerna för denna vandring ärlångt ifrån klara, men toppbestigning av Keb är det det stora målet. Vägen dit kommer nog ändras ett flertal ggr innan det är dags. Tanken är att vi ska vara ett gägn på 4-6 pers som ska genomföra denna vandringen.

Om det är någon som är intresserad så maila mig på sajberjohan@home.se om ni vill veta mer. Vore lite kul att få veta lite mer om er och era erfarenheter av vandring.

Hälsningar
Johan
 
Fler som är intresserade

Eftersom intresset var lite svalt förra gången så gör vi ett nytt försök. kanske ska tillägga att vi än så länge är personer och planerna är inte bestämda än utan det är flera olika förslag som divideras.

Om det är någon som är intresserad så är det bara att skicka ett mail =)
 
Känner att fjället drar!!

Har gått i kebtankar jag med, är sugen på att hänga på!! Så jag skickar ett mail angående turen.
 
Läste er tråd och tänkte bara komma med en kommentar... Det behövs inga "vilodagar" innan toppbestigning av keb!!! Jag och min polare gjorde det med 20-25 kg packning som sista del i en 7 dagars vandring på 14 mil... Så om ni lämnar väskorna så är det bara till att knalla på!

Lycka till!

Ett tips är att vandra genom nallodalen (den heter ngt annat...) som går emellan sälka och vistas stugona! Helt klart den vackraste delen!
 
jonsa; sa:
Läste er tråd och tänkte bara komma med en kommentar... Det behövs inga "vilodagar" innan toppbestigning av keb!!! Jag och min polare gjorde det med 20-25 kg packning som sista del i en 7 dagars vandring på 14 mil...

Tycker att det är ganska kaxigt sagt....
Alla som vill besöka keb är inte 100 % vältränade.
Jag gick upp västra leden efter 5 dagars vandring och var väldigt nöjd med att jag tog en vilodag innan. Turen tog ungefär 11 timmar. Vilodag eller inte är beroende på gruppens kondition, vana och väder.
Men det finns gott om folk som vill framhävda hur stora och starka de är.......

Ta en vilodag om ni känner att det behövs.

Hälsningar
Masa
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erika79 Resekompis till Kuba Reskompis 0
Resekompis till Kilimanjaro Reskompis 0
Tellus8 Till fots 8 månader i öknen, söker resekompis Reskompis 0
böris Resekompis till himalaya i indien och nepal! Reskompis 0
Adventure-Cilla Resekompis Till Chamonix sökes!! Reskompis 10
pikehunter81 Resekompis till NZ Reskompis 0
tibloc Resekompis till Nepal hösten 2002 Reskompis 0
tibloc Resekompis till Nepal hösten 2002 Reskompis 0
lavinfaran Resekompis till Alagna sökes Reskompis 0
Svartsmeden Resekompis/MC polare Reskompis 2
gabriella_gall RESEKOMPIS SÖKES santiago de chile 08/09 Reskompis 0
vän Resekompis i höst. Reskompis 1
keerik Vandrings/resekompis i Norge 12/7 -- 27/7 Reskompis 1
a.harding resekompis i mexico Reskompis 1
fjoppas Resekompis för skidbestigningar Reskompis 0
fiskpinnar Resekompis(ar) sommaren 2005 Reskompis 0
Pigge84 Resekompis Ausralien mm. hösten 2004 Reskompis 3
ronnie Frilufts och resekompis ? Reskompis 1
loisen frilufts-och resekompis Reskompis 5
Öjvind Resekompis Kuala Lumpur trekking natio national parks Reskompis 0
Öjvind Resekompis-Kuala Lumpur National Parks Okt/nov 2001 Reskompis 0
Barfota Barfota-resekompis jul nyår Reskompis 0
Resekompis för fjällvandring i Jämtland/Sylarna. Reskompis 0
Tewertson Följ med mig till Matterhorn? Reskompis 2
Fartdåren2014 Skidresa till österrikiska Stubaital i påsk Reskompis 0
Lundberg83 Samåkning till Strövtåg Fjällfestival Reskompis 0
Pumba Sällskap till sommarens Norge resa sökes. Reskompis 0
LUKA Vandringkompis sökes till Rago NP/Norge V. 38! Reskompis 0
erikgar Sällskap i Falun/Dalarna till alla möjliga friluftsaktiviteter Reskompis 0
StorSkon Liftar/Resesällskap till Europa Reskompis 0
Engblom Åka till Alaska Reskompis 40
MartinPaddlr Frivilliga till Packraftingtur - Kroatien vecka 44? Reskompis 0
Linus_G Enkebiljett till Färöarna Reskompis 8
rookieo Samåkning till Lofoten Reskompis 4
Mad-Man Abisko till Nikkaluokta mitten av Aug Reskompis 2
Sote Cykeltur till Italien Reskompis 0
saraabeiramar Grövelsjön/Idre 05:e till 11:e December Reskompis 0
Riwih Vandringssällskap till Trolltunga i Bergen (v.28) Reskompis 0
JRX Abisko till Kvikkjokk vecka 32 - 35 (6-30/8) Reskompis 0
trvlr Resa till Georgien och Armenien - vandra i Svanetien Reskompis 2
fosvald Transport Nikkaluokta till Kiruna Reskompis 1
fosvald Transport Kiruna till Abisko Reskompis 0
Terese1984 Resesällskap till Nord norsk Klatreskole v.29 Reskompis 0
nilles Resesällskap med UCPA V7 till Serre Chervalier Reskompis 0
mkinnunen Sällskap till (foto)vandringar och (foto)utflykter? Reskompis 8
musse592 Reskompis till Mt. Everest base camp. Reskompis 0
nilles Söker Resesällskap till skidresa i Österrike v.16 Reskompis 0
fosvald Sällskap till Løbetur v. 36 2014 ? Reskompis 0
Anjan Resesällskap till Skidtur v 5-6 2014. Reskompis 1
Småtärna Vandringskompis till sommarfjällen? Reskompis 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...