Undvika snö som klabbar under slalompjäxor?

Upplevde en ny sak på sportlovet - grabbens pjäxor samlade stor mängd fastsmält snö (som snabbt blev is) under då de kom från stugvärmen ut i nyfallen snö. Men bara under del av sulan - det är två olika sorters plast under sulan och den ena samlade nästan direkt rejält med snö som snabbt frös fast (tå och häl) och gjorde det omöjligt att knäppa fast pjäxan i skidbindningen. Det räckte oftast inte med att sparka försiktigt mot frambindningen (som räcker för oss andra med lite snö under pjäxan men inte för sonen). Det satt så fast på hans pjäxor att man fick hjälpa honom med slå bort det med en stavspets - tänk kratsa hovarna på en häst.

Kan man behandla sulan med något hydrofobt/vattenavstötande för att undvika snöplatåskor?
Eller något annat trix som löser problemet?

Att förvara skorna kallt är inte ett alternativ för de behöver torka efter förra halvdagens åkning. Inte heller ta in innerskorna varmt och låta hårda ytterskalet stå kallt blir något bra alternativ.

Tror ni silikonspray eller liststift för bilar skulle funka eller slits det bort direkt?


/Patrik
 
Jag skulle använda silikonoljespray, det borde vara hydrofobt nog. Och inte påverka plasten negativt...
Möjligen att du får förnya varje morgon före påtagningen.
/Odd
 
Vet vad du menar men för oss aldrig värre än skrapa bort mot bindning som du beskriver. Eller ja någon gång har jag väl hjälpt barnen men det var nog för att de var små :)

Jag tänkte direkt på stighudsvalla. Värt att testa?

https://www.tindeberg.se/asnes-skin-ski-wax-oc-oz.html

Finns vax (fast form) och flytande som man duttar på med en svamp. Jag gillar vax-varianten bättre men den med svamp är iof lättare att applicera på skidans belag så den kanske skulle funka bättre på en pjäxa.
 
Vet vad du menar men för oss aldrig värre än skrapa bort mot bindning som du beskriver. Eller ja någon gång har jag väl hjälpt barnen men det var nog för att de var små :)

Jag tänkte direkt på stighudsvalla. Värt att testa?

https://www.tindeberg.se/asnes-skin-ski-wax-oc-oz.html

Finns vax (fast form) och flytande som man duttar på med en svamp. Jag gillar vax-varianten bättre men den med svamp är iof lättare att applicera på skidans belag så den kanske skulle funka bättre på en pjäxa.

Ja, att jag inte tänkte på att valla pjäxorna också - en riktigt kall valla borde ju inte klabba. Kanske till och med ska värma på den försiktigt med ett vallajärn. Borde inte klibba och kleta igen när man tar in pjäxorna, vilket väl skulle bli en tråkig bi-effekt av silikonolja

Fler tips, gärna som inte kladdar ner inomhus?

/Patrik
 
Prova att gnida in pjäxan med ett stearinljus. Det borde funka om du bara kommer åt i mönstret. Billigt och fläckfritt är det iallafall.
 
Oj. Jag undrar vad ni har varit ute i för väder tidigare, eller vad ni har haft för superdundermaterial i pjäxorna för att se detta som en ny företeelse. För mig hör det till den normala rutinen att lyfta på fötterna och slå bort snön under pjäxorna med hjälp av staven innan jag tar på mig skidorna när jag kommit ut från värmen. Resten av familjen gör likadant. Så jag följer denna tråd med spänning för att se om det finns någon enkel lösning. (Annars funkar ju det mekaniska sättet med milt våld helt okej...)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...