slipning och hängning

Jag har investerat i en skidvårdsverkstad, alla funderingar kring vinklar och grejer är avklarade. nu handlar det om periodicitet. Jag har läst att kanter bör slipas ungefär varje hel skidvecka man genomför, dessutom är det svårt att inte lyckas med kantslipning. Hängningen är vad jag förstår en helt annan bollpark, det är lätt att förstöra skidan och det bör göras mindre ofta.. Jag läste till och med att man bara bör köra diamantbryne under hängningen för att inte skada skidan.

1. Hur känslig är hängningen?
2. Hur ofta bör jag hänga skidorna?
 
1. Hur känslig är hängningen?
Beror nog lite på vad slags skida det är och vad den används till (?).

2. Hur ofta bör jag hänga skidorna?
Jag har fattat det som efter varje gång man stenslipat belagen.

Vad är det för typ av skidor?

Jag kan bara uttala mig om mina erfarenheter. Mina stålkanter lever ett tufft liv tyvärr. Vi (kompisarna och jag) åker mest utanför pistade nedfarter, antingen liftburen offpist, skogsåkning eller rena toppturer. Stålkanterna får regelbundet stryk över en och annan sten som ligger under snön. Att hålla kanterna fina utan jack är omöjligt. Ändå putsar jag lite på dom mellan varje tur (och glidvallar belagen). Är det feta grader efter stenskrap tar jag lite lätt med filen på 88 grader, eller den vinkeln som är från fabrik. Därefter bryne omsorgsfullt. Någongång kanske jag häng-bryner lite lätt også, mest bara för att få väck skägg/grader. Underlättar enormt med en riktig skidhållare så man kan jobba med båda händerna.
Att hänga skidorna på riktigt har jag aldrig gjort, eftersom jag inte slipat om belagen på mina skidor. Blir belagen allt för repiga har jag köpt nytt. Lite onödigt kanske men har varit nyfiken på nån ny skida med andra egenskaper. I tillägg använder jag inserts och monterar allt själv så det håller nere kostnaderna.

Läs mer på freeride:

https://www.freeride.se/skidvardsskolan-del-1-slipa-och-hanga-kanter-pa-skidor/
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...