• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Skottland (Cairngorms National Park) vecka 30-31 (2014)?

Detta borde jag ha skrivit i januari 2012. Eller åtminstone för ett par månader sedan. Nu är det så sent att detta väl måste gälla 2014.

Jag har sedan många år tillbaka tänkt mig att göra en fjällvandring i det område i Skottland som numera är Cairngorms National Park, med anledning av att min far gjorde en sådan vandring som nittonårig roverscout i juli 1957. Jag tog tag i det lite mer 2007. De inlägg i detta forum jag gjorde då, om ryggsäckar och tält, var med anledning av det. Det blev sedan inget av det. Till 2012 gjorde jag ett mer seriöst försök (och köpte bl.a. en ny ryggsäck) men orkade sedan inte fullfölja förberedelserna. Så nu till 2013 avsåg jag att äntligen få detta gjort men våren blev inte som jag tänkt mig och för några veckor sedan beslutade jag att det inte kan bli någon riktig fjällvandring av detta utan jag ska istället inrikta mig på att genomföra resan i år men med inomhusboende och dagsvandringar. (Och det måste jag boka inom några veckor så därmed är jag sent ute även med denna fråga om 2014.)

Men, innan jag definitivt ger upp om en riktig fjällvandring kom jag på att jag kunde kolla här om det kanske finns någon som har tänkt sig till samma område, och att vi då tillsammans skulle kunna få till detta till nästa sommar.

Helst då någon som har mer aktuell erfarenhet av fjällvandring (min senaste var 2003) och gärna erfarenhet av att ta med vandringsutrustning på flyget (jag har aldrig gjort det och tyvärr går det ju inga båtar numera så som det gjorde när jag började planera detta) och kanske t.o.m. har vandrat i Skottland förut (jag har varit där en gång, 2004, men körde då bara runt med bil, dock har jag läst på en hel del när jag har gjort planeringen).

Jag skulle kunna klara mig själv men känner att det med min bristande erfarenhet är lite osäkert att ge sig iväg ensam. Samt framförallt att jag behöver någon som kan ge mig "en spark i baken" att få träning och förberedelser gjorda.

Vad jag kan bidra med är framförallt en i stort sett färdig planering. Kortfattat:
1. Flyg Ryanair Skavsta (jag bor i Linköping, från andra orter finns det kanske andra bättre alternativ) - Edinburgh. Övernattning i Edinburgh.
2. Turistande i Edinburgh. Tåg till Aberdeen. Buss till Braemar. Övernattning i Braemar.
3. Vandring till Linn of Dee och Derry Lodge. Tält.
4. Vandring till toppen av Derry Cairngorm, troligen via dess östra sida och sedan ner på västra sidan. Tält.
5. Vandring till White Bridge och Bynack Lodge. Tält.
6. Vandring i Glen Tilt nästan fram till Blair Atholl. Tält.
7. Vandring fram till Blair Atholl. Tåg till Edinburgh. Övernattning i Edinburgh.
8. Flyg från Edinburgh.

Är det någon som istället är intresserad av att följa med på en resa med dagsvandringar i år så är den förstås också välkommen att höra av sig.
 
Detta blir inte av 2013

Noll svar på detta. Jag är inte förvånad, särskilt med tanke på hur krångligt och omständligt jag formulerade mig.

Hursomhelst: Efter två förkylningar, mycken trötthet och en del annat strul bestämde jag mig idag för att det inte blir någon resa alls på semestern (vecka 29-31).

Men jag fortsätter hålla dörren öppen för att göra detta 2014, antingen som en "riktig" fjällvandring eller med dagsvandringar.

Jag har en semesterdag kvar och komptid motsvarande fyra dagar, så tanken dök upp nu att kanske göra en fjällvandring i t.ex. vecka 36, troligen i Helags-området som jag är bekant med, för att testa min kropp och utrustning.
 
Kul att du planerar att vandra i Cairngorm National Park. Ett lite softare alternativ är att bo i Aviemore och göra dagsvandringar i dom norra delarna av nationalparken som är mycket vackra. Det går flera bussar dagligen från byn till nationalparken ca 10 -12 km från byn. Aviemore är kanske inte den charmigaste byn i Skottland men det finns gått om inkvartering och service men man ska absolut boka boende i förväg. Har varit där i slutet på Maj och början på September och har haft fint väder men sommarmånaderna har större risk för nederbörd plus att man får slåss med "midgets". Om du funderar på en tälttur skulle jag föreslå att ta tåget från Edinburgh till Aviemore där du kommer att se mycket av "the highlands" från tågfönstret. Sen från Aviemore genom Larig Ghru, Skottlands "most remote" glen ner till Linn of Dee. Sen vidare som du själv har planerat. Missa inte Blair Castle i Blair Atholl som är ett mycket vackert slott. Avslutningsvis är Edinburgh en mycket vacker och spännande stad där en dags vistelse nog är ett minimun.

Hoppas du kommer i väg 2014 och får en trevlig tur.
Janne
 
Ben Nevis

Vi vandrade i Skottland för några år sedan. Det var mycket vackert och vi hade tur med vädret. Vi var uppe på Ben Nevis och på vägen ner hamnade vi på ett whisky destilleri.
Jag skulle gärna göra om det igen. Näste höst planerar jag en resa för att gå upp på Kilimanjaro och efteråt en vecka s safari. Det kanske du är sugen att hänga med på? //Göran
 
Vi vandrade i Skottland för några år sedan. Det var mycket vackert och vi hade tur med vädret. Vi var uppe på Ben Nevis och på vägen ner hamnade vi på ett whisky destilleri.
Jag skulle gärna göra om det igen. Näste höst planerar jag en resa för att gå upp på Kilimanjaro och efteråt en vecka s safari. Det kanske du är sugen att hänga med på? //Göran

Tack för frågan men nej, det är för avancerat för mig.
 
Noll svar på detta. Jag är inte förvånad, särskilt med tanke på hur krångligt och omständligt jag formulerade mig.

Hursomhelst: Efter två förkylningar, mycken trötthet och en del annat strul bestämde jag mig idag för att det inte blir någon resa alls på semestern (vecka 29-31).

Men jag fortsätter hålla dörren öppen för att göra detta 2014, antingen som en "riktig" fjällvandring eller med dagsvandringar.

Jag har en semesterdag kvar och komptid motsvarande fyra dagar, så tanken dök upp nu att kanske göra en fjällvandring i t.ex. vecka 36, troligen i Helags-området som jag är bekant med, för att testa min kropp och utrustning.

Idag bestämde jag att det inte blir någon fjällvandring men förhoppningsvis blir det två 2-dagarsvandringar i närområdet under september.
 
Idag bestämde jag att det inte blir någon fjällvandring men förhoppningsvis blir det två 2-dagarsvandringar i närområdet under september.

Nej, det blev inga vandringar med tältövernattning (och därmed inget sådant i år), men en kajaktur på Stångån / Kinda kanal (25 km) i lördags 14/9 (med Friskis&Svettis friluftsgrupp).
 
2/5 till 4/5 kom jag nu ut på en "träningsvandring" (för att testa mig själv och utrustningen mot denna idé om en fjällvandring i Skottland i juli): Östgötaleden från Rimforsa till Kisa, cirka 4 mil. Och orutinerad är jag: Jag klarade det tack vare det vackra vädret. Hade det (som i Skottland...) varit regn eller tjockt med mygg, hade det inte funkat. Och jag har fortfarande flera frågetecken kring utrustningen. Ska detta bli av, åtminstone i år och ensam, måste jag nog inrikta mig på att göra som skottarna själva: Dagsvandringar med lättare packning och övernattningar inomhus. Men det kräver ju en del förberedelser det också, att gå 25-30 km (det finns inga stugor på fjället utan man måste gå fram och tillbaka till civilisationen) på en dag i fjällterräng är ju inte "en promenad i parken" även om det är lätt packning. Men helst vill jag göra det som en "riktig" fjällvandring med tält. Så igen ställer jag frågan om det finns någon här som vill hänga med och bidra med kunskap och erfarenhet mot att jag har en (i stort sett) färdig plan? Lutar nu åt att ta bort turistandet i Edinburgh och fokusera enbart på fjällvandringen. Hade tänkt mig "träningsvandringar" även 30/5-1/6 och 6-7/6.
 
Rimforsa-Kisa är inte precis den behagligaste turen man kan göra på Östgötaladen. Den är dåligt underhållen och markeringarna är dåliga precis där kartan avviker från verkligheten (leden är omdragen). Hyggen, brännässlor och annat skit. Gick där för två år sen. Efter Pinnarp tog jag landsvägen till Kisa, jag var så less på leden. Så då har du väl de psykiska förutsättningarna!

Vwet inte vad du menar med inga stugor - det är gott om bothies, som dock kan vara tämligen fulla. Jag gick i Skottland i maj 2009, och hade alla slags väder. Bilder:

http://www.huthyfs.com/scotgal/scotindex.html
 
Rimforsa-Kisa är inte precis den behagligaste turen man kan göra på Östgötaladen. Den är dåligt underhållen och markeringarna är dåliga precis där kartan avviker från verkligheten (leden är omdragen). Hyggen, brännässlor och annat skit. Gick där för två år sen. Efter Pinnarp tog jag landsvägen till Kisa, jag var så less på leden. Så då har du väl de psykiska förutsättningarna!

Vwet inte vad du menar med inga stugor - det är gott om bothies, som dock kan vara tämligen fulla. Jag gick i Skottland i maj 2009, och hade alla slags väder. Bilder:

http://www.huthyfs.com/scotgal/scotindex.html

Jo, leden var ganska dåligt underhållen, särskilt från utsiktsberget utanför Rimforsa och cirka en mil söderut. Du missade nog en av de bättre bitarna när du gick landsvägen från Pinnarp. Dock var en del av den sträckan nyligen sönderkörd av skogsmaskin (inget ovanligt tyvärr).

Jag menade stugor så som STF i svenska fjällen (så vitt jag förstår, jag aldrig använt mig av någon sådan). Jag kollade upp nu och såg att ett flertal bothies i det här området har rustats upp de senaste åren men ändå krävs det att man har med sig samma utrustning som med tält. Bothies är väl mer att se som komplement till tält om man av någon anledning vill få tak över huvudet för natten. Dessutom finns längs min tänkta väg bara två bothies (ganska nära varandra) samt med en avstickare på ett par kilometer extra Corrour Bothy.

Tack för länken. Jag har letat inlägg om Skottland här i flera år och minns att jag varit inne på din webbsida tidigare och läst den här texten om Skottland men jag hade då inte sett bilderna.
 
Lördag 5 juli blev det äntligen klart och bokat en resa till Skottland 25/7-1/8. Det blir övernattningar inomhus och tre dagsvandringar.

Det blir flyg med KLM från Norrköping (banorna i Linköping asfalteras om) via Amsterdam till Edinburgh.
Två nätter på hotell i Edinburgh för turistande på lördagen.
På söndagen tåg till Aberdeen och hämta ut hyrbil (Arnold Clark) där. Det blir väl resans största utmaning att ta sig genom staden och ut på A93 till Braemar. Men det är söndag så förhoppningsvis inte så mycket trafik och på karta ser det relativt enkelt ut.
Tre nätter på B&B i Braemar. Bilen ska jag ha för att ta mig de tio kilometrarna till vägens slut vid Linn of Dee, annars skulle jag knappt hinna ut på fjället innan dan är slut. Nu sommaren 2014 finns det en ny busslinje men det var för kort tid mellan första dit och sista därifrån för att jag skulle kunna hinna mina planerade vandringar. Det ska bli två dagsvandringar, den ena 27 km i ganska plan terräng, den andra 31 km med en toppbestigning med 650 meters höjdskillnad som jag är tveksam om jag klarar av men jag tror jag har omdöme att vända om det tar för lång tid.
På onsdagen bilen söderut på A93 till Perth där Arnold Clark är precis intill järnvägsstationen där jag tar tåget till Blair Atholl.
Två nätter på hotell i Blair Atholl för en dagsvandring på torsdagen fram och tillbaka i Glen Tilt, max 25 km.
Fredag 1/8 tåg till Edinburgh och buss direkt till flygplatsen för KLM via Amsterdam hem igen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.