• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Bunnerfjällen, 3 nätter, kort anmarsch, 1 läger, 2 dagars toppturande, V.10-11 Sugen?

Ska vi glida till lägret så blir det nog ca 1,5 km söderut från punkt B men det lär väl lösa sig. Det går väl att flytta lägret i värsta fall om vi inte hinner tillräckligt långt första dan. Återmarschen till bilarna blir ju nedför så det blir lite lättare.


Vad är prioriteringen? Åka många olika åk på ett och samma massiv/dalgång eller skida runt och plocka olika toppar?
 
Ska vi glida till lägret så blir det nog ca 1,5 km söderut från punkt B men det lär väl lösa sig. Det går väl att flytta lägret i värsta fall om vi inte hinner tillräckligt långt första dan. Återmarschen till bilarna blir ju nedför så det blir lite lättare.

Vad är prioriteringen? Åka många olika åk på ett och samma massiv/dalgång eller skida runt och plocka olika toppar?

Ja precis det blir ju nått sånt, kartan är ritad på ett ungefär :)
En tanke var dock att vara nära en sjö så man kan hämta vatten genom ett borrat hål istället för att behöva smälta snö, men det kan nog bli svårt att hitta dom små sjöarna så långt uppströms, och frågan är väl om man orkar bära isborr.

Men jag har inte tänkt komma och bestämma var vi ska, utan jag tycker det får bli ett demokratiskt beslut, men vi får väl ge och ta lite om vi vill olika. Men vad jag själv är ute efter är helt enkelt så bra skidåkning som möjligt, men det är ju kul med orörd snö givetvis! Och det tippar jag att vi har gemensamt allihop :)

Jag vet inte riktigt hur länge man kan räkna för att gå 600 höjdmeter upp och åka ner, inkl raster.
Men man bör väl hinna ett par åk under en lång dag, även om det är inget mördande tempo jag är ute efter, åker ju telis så man måste ha krafter på vägen ner också! ;)
Exempelvis att åka ner på södra sluttningen från östra Bunnerstöten för att sen gå upp "samma väg" och ta sista åket i hyffsad riktning mot lägret eller nått i den stilen, eller för den delen att gå i dalgången mellan östra och västra bunnerstöten en bit om man vill det. :)

Samtidigt så har jag lite svårt att relatera till lutningen från kartan mot verkligheten men vi får ju se hur det ser ut och hur mycket snö som finns.

Jag har föresten beställt en mekanisk höjdmätare så jag tänker känna mig oerhört hurtig när jag tar fram och kollar på den! Den går bara till 5000 meter men jag tror man får leta mycket för att hitta värre toppar i Jämtland!
 
Senast ändrad:
missa inte.....

Hej på er bunneräventyrare. Ett kanonupplägg och mkt bra val av område.
Jag tänkte bara lägga in lite grillor i huvut att välja mellan:
- Ser inte ut som ni tänkte åka så mkt på västra bunnerstöten. Där finns massa bra åk, långa o fina telis åk men också mkt varierat.
- Kolla in boken Friluftsliv i Jämtland också. Den har Johan Ranbrandt skrivit och där finns mkt bra turbeskrivningar och åk på den västra.
- Går man västra kan man gå från storulvån och runda via tjallingen eller gå upp mellan lapten och mettje och få ett litet åk ner till bra basläger. Visserligen lite höjdmeter om ni har tung packning men men.
- Kolla upp om det går att "hyra" skoter transport på ånnsjön fram till bunnerviken. FInns några härliga gubbs i handöl som fixar sånt. Vill ni göra det på egen hand så skit i föregående råd.
- Gå en kurs med mig i snowkite och kita själv över sjön :)

Lycka till och ha en fin tur. Tänk på att respektera djurlivet som finns i bunner och bevara ett sånt fint och orört område.
SJ
 
Hej på er bunneräventyrare. Ett kanonupplägg och mkt bra val av område.
Jag tänkte bara lägga in lite grillor i huvut att välja mellan:
- Ser inte ut som ni tänkte åka så mkt på västra bunnerstöten. Där finns massa bra åk, långa o fina telis åk men också mkt varierat.
- Kolla in boken Friluftsliv i Jämtland också. Den har Johan Ranbrandt skrivit och där finns mkt bra turbeskrivningar och åk på den västra.
- Går man västra kan man gå från storulvån och runda via tjallingen eller gå upp mellan lapten och mettje och få ett litet åk ner till bra basläger. Visserligen lite höjdmeter om ni har tung packning men men.
- Kolla upp om det går att "hyra" skoter transport på ånnsjön fram till bunnerviken. FInns några härliga gubbs i handöl som fixar sånt. Vill ni göra det på egen hand så skit i föregående råd.
- Gå en kurs med mig i snowkite och kita själv över sjön :)

Lycka till och ha en fin tur. Tänk på att respektera djurlivet som finns i bunner och bevara ett sånt fint och orört område.
SJ

Kartan är inte mycket att gå efter, det är mer en principskiss än någon direkt färdplan, självklart kommer vi kolla upp var det är värt att åka och inte, jag reserverade just friluftsliv i jämtland på mitt bibliotek, finns att hämta i nästa vecka.
Jag vet inte riktigt om skotertransport är aktuellt, möjligtvis hemvägen om något, var vänder man sig då?

Givetvis kommer vi låta bli att störa såväl folk som djurliv så långt det går, och respekten för naturen gäller inte bara sin egen säkerhet från laviner utan även att inte förstöra något eller lämna några spår av sin vistelse.

Tack för engagemanget och kul med uppmuntrande ord!
 
Hej Simon,

Har du några bra råd vad gäller kite och pulka? Ett långt snöre och full fart eller?
Problem med att pulkan kantrar?
 
Här händer det grejer!

Kul att se att sällskapet växer :)

Låter som att det kommer kunna bli en kul helg. Själv är jag 40 år och åker med alpin turbindning. Gillar att vara ute och har en och annan kall tältnatt i bagaget. Gillar all slags åkning. Både vindpackad snö och bristande skare är ju betydligt roligare än ingen snö..

Jag kommer antagligen åka upp från Stockholm på torsdag em/kväll. Har antagligen bil men samåker helst om det går att få ihop.

/Gunnar
 
Ja tiden närmar sig, snart bara en månad kvar!
Jag sitter och spanar runt på internet lite och filosoferar lite över hur det ska gå..
Hittade följande bilder på västra bunnerstöten.

10_v-a_bunnerstoten.jpg

Det är alltså i skuggan av molnet bortom sjöarna till höger som lägerplatsen är preliminärt planerad, men den kanske går att dra ända till sjöarna också bara vi orkar åka..
Och sluttningen ner mot sjön kanske rent av är skidbar.. med rätt snöförhållanden!
Lite drygt 300 höjdmeter är det

11_stensluttning.jpg

Vy upp mot toppen av Västra Bunnerstöten tagen från lilla förtoppen bredvid, tycker det ser ganska slätt och snällt ut, frågan är ju hur brant det är på sidorna för att fortsätta åker neråt.. :)

Jag är grymt peppad och laddar för fullt. :)
Fick pröva lite brant uppåkt pist med is i botten i helgen, det funkade bara fint med nya skidorna
Iaf så länge benen var pigga, måste fortsätta göra mina utfall på gymmet. :)
 
Hej på er!
Visst har vi spikat datumen fre den 11 till mån 14 mars? Iså fall ska jag ta upp det på jobbet i veckan.

Jag åker gärna upp på torsdag eftermiddag. Vi kan se hur vi löser det med bilar beroende på hur många vi blir. Det är kanske möjligt att vi kan samåka vi som kommer söderifrån. Jag kommer antingen att utgå i från Bollnäs eller Ljusdal, vilket ligger längs vägen upp till Östersund.

/Calle
 
Hej på er!
Visst har vi spikat datumen fre den 11 till mån 14 mars? Iså fall ska jag ta upp det på jobbet i veckan.

Jag åker gärna upp på torsdag eftermiddag. Vi kan se hur vi löser det med bilar beroende på hur många vi blir. Det är kanske möjligt att vi kan samåka vi som kommer söderifrån. Jag kommer antingen att utgå i från Bollnäs eller Ljusdal, vilket ligger längs vägen upp till Östersund.

/Calle

Javisst!
11-14 Mars dvs Fredag-Måndag är det som gäller.

Det skulle vara rätt skönt att hinna träffas en stund på Torsdagkvällen om möjligt men det är väl inget måste direkt
Jag är nog där redan onsdan eller torsdan iaf, sover hos en släkting.
Vet inte hur ni andra har planerat att sova ev extranätter i Östersund.

Jag har lagt upp ett Google-dokument som är öppet för redigering, fyll på info som är bra att ha, exempelvis vad vi har för kök tillgängliga!

Vi verkar för övrigt bli 5 än så länge, hoppas Andres från Östersund (som även kollade upp en bommade vägen till bunnerviken) skriver en rad eller två!
 
Ja, Anders 33, Östersund här. Lär ta mig hem redan på söndagen då jag har en grej på måndagen jag inte kan smita ifrån. Kör med randoprylar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.