• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Nepal/Everest till hösten

Hej,

Planerar att åka till Nepal i höst och gå upp mot Base camp eller Kala Patar. Har aldrig varit här förut och funderar att boka med Äventyrsresor då jag börjar bli lat och bekväm.. Men är öppen för andra förslag. Vore kul om det var fler som reste samtidigt. Maila ehaddleton@hotmail.com eller svara här.

Ha det bra! Eva
 
Kommer vara i regionen

Jag planerar att cykla Karakorum Highway från Sverige
i sommar och höst och funderar på att åka till Nepal
oxå (om inget oförutsett händer!)
Vore kul att träffa lite svenskar i ett främmande land
då!
 
Låter väldigt spännande! Själv har man bara tid med en tre - fyra veckors semester. Jag kan höra av mig närmare när jag vet exakt tid då jag kommer att vara i Nepal så kan vi se om vi lyckas träffas.

//Eva
 
inte så svårt att ordna på plats

Hej,

jag var i Nepal under jul och nyår. Visserligen åkte jag med ett gäng kompisar som hade en reseledare men det är inte så svårt att fixa på plats om du vill sänka dina kostnader.

Mvh,

Per-Erik Malmqvist
 
Ja...vi kan hålla kontakten så kanske man kan sluta
upp i Namche Bazar eller något sånt...det vore grymt
eller hur? Man kan ju samla ihop ett större gäng som vill hänga med.Vilken månad har du tänkt dig?
 
Hej Eva och Stefan!

Jag har också lite planer på att ta mig till Nepal i höst, antagligen sepember-oktober.
Everest Base Camp och (fors)paddling hade jag tänkt mig.
Är nog inne på att ordna arrangemangen på plats

Mvh
Gustav
 
Restips till Everest BaseCamp

Jag var i Nepal i november och gick upp till Everest Base Camp, den absolut bästa resa jag har gjort! Jag gick själv med en bärare vilket var helt kanon. Det är lätt att fixa trekken från Kathmandu, bara man vet var man ska leta. Det finns många bra och seriösa guidebyråer. Jag anlitade A-One Trek och de kan jag rekommendera. Highlander Trekking har jag också hört mycket gott om och jag har också träffat några från Mother Land Nepal Trekking & Expd., de är också mycket bra (rekommenderade av Lonely Planet). Det blir halva priset jämfört med att fixa "paketet" hemifrån, men räkna med ett par dagar i Kathmandu för att få allt i ordning.

Om ni behöver mer info så är det bara att höra av er! Svara i så fall på detta inlägg.
Lycka till!
Anna
 
hallå. Tänkte bara säga att det är onödigt dyrt att vandra med ett reseföretag och om du gärna vill gå med en vandringsarrangör så kryllar det av sådana i Kathmandu. Det är lättare at planera när man är där. När jag själv var och vandrade everest-leden för ett par år sen var det någon som berättade att hon hade bokat en "vandra-i-nepal-resa" och blivit sjuk under vandringen. Gruppen hade ett ganska pressat schema, så hon blev lämnad i Namche (tror jag att det var) tills resten av gruppen kom tillbaka.
 
Tackar!

Tack för de många bra tipsen! Också kul att höra att det var OK att gå till Basecamp i november. Var det väldigt fullt med folk överallt, Anna? Andra saker som man bör tänka på?
Vi har börjat tänka om och istället använda trekking firma på plats i stället för t.ex Äventyrsresor. Som sagt, det finns tusenlappar att tjäna och hört mkt gott om olika byråer som t.ex Highlander och Discover Himalya Trekk som vad jag vet försäkrar sina bärare och ser till att de har rätt utrustning, kläder osv.
Så biljett är prel.bokad med Thai. Hoppas bara det politiska läget inte förvärras..

//Eva
 
Nyfiken...

Hej tyckte att det lät jättekul det du skrivigt.
Har hört mycket om det och undrar lite hur man kan lösa det rent praktiskt med resa ner och sådana skaker.
Så om du har några bra tipps så skulle jag bli glad.
 
Det är inte så svårt som det låter

Låna en Lonely Planet bok på biblioteket, så ser du snart hur mycket detaljerad kunskap som finns tillgänglig. Lägg därtill till att i de flesta länder kan man kommunicera med engelska (fransk-språkiga länder är ett undantag, där talas det mindre engelska än i Amazonas-djungeln!).

Det innebär att det mer är en psykologisk gräns (eller ren bekvämlighet) som gör att man anlitar en resebyrå här hemma, såvida man inte vill ha sällskap av andra västerlänningar.

Räcker inte det för att övertyga om att det i stort sett är en baggis, så tänk så här. För en nepales framstår det säkert som ett stort äventyr att åka till det konstiga landet Sverige. Hur i all världen fungerar det där och de kanske bara pratar svenska? Alltså bäst att anlita en resebyrå med en guide från hemlandet, eller hur??

Men hur svårt är det egentligen att klara sig i Sverige (för dig själv)? Inte alls, då det är ganska självklart att länder måste vara i fungerande skick för existera! Dessutom är de flesta människor glada över att kunna vara till hjälp.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Harry47 Nepal-Everest i april Reskompis 0
Hnilzen Nepal 2013 Reskompis 2
JohanKris Vandra i Nepal Reskompis 3
robinji Nepal & Indien Reskompis 3
mabmab Nepal vandring Reskompis 1
Harry47 Nepal - Everestvandring Reskompis 2
andyyy Nepal i vår Reskompis 1
Magnus H Cykla i Indien, Nepal, Tibet... Reskompis 0
Onedge Nepal Nu i Mars! Reskompis 1
vagabonden Tibet och Nepal Reskompis 2
Matcho Vandring (samt WWOOFing) i Nepal/Himalaya Reskompis 4
Storm-Stina Reskompis Nepal Reskompis 1
tovalova Nepal borta ifrån UDs svarta lista Reskompis 1
annacs Nepal och Indien i oktober Reskompis 1
böris Resekompis till himalaya i indien och nepal! Reskompis 0
ellet Trekking i nepal Reskompis 1
LillDylan vandra i nepal Reskompis 0
Tommy82 Nepal nu, väldigt snart...hjälp Reskompis 12
Scanjock reskompis till tibet,nepal,norraindien,bhutan Reskompis 0
majken75 Nepal & Tibet i Höst Reskompis 1
adboy Nepal Reskompis 2
eleonorruth Trekking i Nepal Reskompis 0
OsbeckAD Nepal Feb-Mars , trekking och kanske en top.. Reskompis 1
tibloc Resekompis till Nepal hösten 2002 Reskompis 0
tibloc Resekompis till Nepal hösten 2002 Reskompis 0
Vertical Nepal Reskompis 5
cim95pt4 Nepal Nov/Dec 2001 Reskompis 6
musse592 Reskompis till Mt. Everest base camp. Reskompis 0
vandrarman Everest Circuit i slutet på septemeber Reskompis 4
skolanna Everest Basecamp mars/april 09 Reskompis 5
everest4ever Everest basecamp! Reskompis 52
montanaemma mount everest bc i höst 2005? Reskompis 0
Jonas J Everest BC Reskompis 0
Ylvan Jiri-Everest Basecamp Reskompis 2
Annis2 Everest-trekken i november! Reskompis 1
Tewertson Följ med mig till Matterhorn? Reskompis 2
Fartdåren2014 Skidresa till österrikiska Stubaital i påsk Reskompis 0
Lundberg83 Samåkning till Strövtåg Fjällfestival Reskompis 0
Pumba Sällskap till sommarens Norge resa sökes. Reskompis 0
LUKA Vandringkompis sökes till Rago NP/Norge V. 38! Reskompis 0
erikgar Sällskap i Falun/Dalarna till alla möjliga friluftsaktiviteter Reskompis 0
StorSkon Liftar/Resesällskap till Europa Reskompis 0
Engblom Åka till Alaska Reskompis 40
MartinPaddlr Frivilliga till Packraftingtur - Kroatien vecka 44? Reskompis 0
Linus_G Enkebiljett till Färöarna Reskompis 8
rookieo Samåkning till Lofoten Reskompis 4
Mad-Man Abisko till Nikkaluokta mitten av Aug Reskompis 2
Sote Cykeltur till Italien Reskompis 0
saraabeiramar Grövelsjön/Idre 05:e till 11:e December Reskompis 0
Riwih Vandringssällskap till Trolltunga i Bergen (v.28) Reskompis 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...