Nödställda i Lapplandsfjällen får själva betala sjuktransport

nog borde det vara så att bor man som vi gör här uppe i norr så tycker jag personligen att ambulansflyg skulle vara mera på plats.
Personligen tycker jag om man betalar skatt till vården så nog skulle det vara rätt att man få en helikopter när man är långt i från vägar.
själv har jag inte behövt tillkalla någon helikopter när jag har varit ute, även om mina fötter fick stryk en gång och jag kom fram till stugan o stugvärden ville beställa en helikopter så var jag lite tjurskallig o började gå tillbaka till fjällstation o det gick.
 
"larmoperatören påstod att det gick att ringa 112 trots att mobiltäcking saknades", jaha, och hur skulle det gå till om jag får fråga? Ska mobilen skicka röksignaler? Antar att den j*vla stockholmaren på sos alarm aldrig varit på en plats där *inget* mobilnät täcker (utom möjligen NMT...).

Fruktansvärt att inte skicka helikopter i det där fallet.

Varför det står att de är samer på tre ställen vet jag inte riktigt, kanske var det för att implicera att de är fjällvana, även om det för all del inte är sant för alla samer.
 
"larmoperatören påstod att det gick att ringa 112 trots att mobiltäcking saknades", jaha, och hur skulle det gå till om jag får fråga? Ska mobilen skicka röksignaler? Antar att den j*vla stockholmaren på sos alarm aldrig varit på en plats där *inget* mobilnät täcker (utom möjligen NMT...).

.

Nja,
även om du inte kan ringa ett vanligt samtal pga att din operatör saknar täckning i området, kan du alltid ringa larmnumret 112 om du är inom täckning från någon annan operatörs nät.
 
Blodförgiftning med 40,5° feber och starka smärtor 2,5 mil från vägen:
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7903057

[...]"

Det finns många olika orsaker till att man får hög feber. Den vanligaste är inte blodförgiftning utan influensa. En influensa anser inte jag ska åka med ambulansflyg. Självklart kan man i teorin hämta alla med ambulansflyg med då får vi räkna med ett betydligt högre skattetryck.
Att sitta i telefon och göra en bedömning vad som är akut (just definitionen akut skiljer sig nog åt från sjukvårdspersonal och ickesjukvårdspersonal...) är väldigt svårt. Bedömningen grundas ju på de uppgifter man kan få från den som kontaktar, och de kan vara både otillräckliga och motsägelsefulla. Även utanför fjällvärlden så görs den här bedömningen innan en ambulans skickas ut. Du som privatperson kan aldrig (och ska inte kunna) beställa en ambulans utan det är sjukvårdspersonal som ska göra bedömningen om det är nödvändigt. Ffa i glesbygd måste avvägningen göras. Om flyget är upptaget med en transport av inte så akut person när en annan person verkligen får en akut åkomma så kan det sluta betydligt värre än att någon får stå för transportkostnaden själv.
En lösning skulle ju kunna vara att om det visar sig att det var allvarligare än vad som först misstänktes så borde man kunna få ersättning för sina utlägg. Tex om det konstateras att det är blodförgiftning (vilket kan vara livshotande) så får man tillbaka kostnaden för flyget man själv ordnade.
.
 
Att bedöma diagnos

och sjukvårdsbehov per telefon är knepigt speciellt när den som larmar inte är intill patienten. misstag kan ske. Man kan t ex undra om den som larmade kunde lämna uppgifter om att febern var 40,5 i det här fallet respektive om svullnaden i armhålan hade uppstått och att det fanns en koppling till ett litet och infekterat sår..

I efterskott kan man som läsare av artikeln i webversionen av NSD våga spekulera, att ambulanshelikopter hade varit adekvat i just det här fallet.

Kanske var det omöjligt att göra korrekt bedömning från de uppgifter som fanns tillgängliga.
Jag hoppas att de som fick larmet gör en utredning.

Thure
 
@smux
np :)

@0020
I huvudsak håller jag med dig, även om jag tycker att ribban borde vara långt lägre för att man ska skicka helikopter till folk som är i väglöst land än till de som är precis vid vägen.

Men, det som är riktigt åt h*lvete i det här fallet är ju att operatören tydligen lovar att en helikopter ska skickas, men sedan inte gör det. Det gör ju att man istället för att leta alternativa sätt att ta sig därifrån bränner mycket tid på att vänta (och sedan ytterligare på att traska tillbaks och ringa igen). Har de sagt att helikopter ska skickas, och sedan inte kan få tag i personen de pratat med igen, då får de ju ta och skicka den.
 
Ayrin;663679 @0020 I huvudsak håller jag med dig sa:
Håller med om att ribban kanske borde vara lägre men är övertygad om att de har fått tydliga direktiv på vad som ska bokas. Kanske en kostnadsfråga och isåfall en politisk fråga

Håller fullständigt med dig att om det stämmer att de sagt att det ska skickas en helikopter och det sen inte görs det så är det illa. Tyvärr är det inte ovanligt att människor i en stressad situation som den här missuppfattar det som sägs. Vad som egentligen sagts vet jag inte. Det enda jag vet om ärendet är det som jag läst i tidningsartikeln. Hoppas att de som anser att de borde fått mer hjälp hör av sig till SOS alarm så att de har möjlighet att titta på fallen och i slutändan kanske ändra sina rutiner. Det hjälper kanske inte den redan drabbade men kan ju hjälpa andra framöver
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Brune Hur stollig får man vara? Säkerhet och räddning 22
ripnils Skadad får övernatta på Keb Säkerhet och räddning 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.