simma med våtdräkt, temperatur?

Det beror lite på hur många mm fläsk som är under våtdräkten ;) Till hur många meters djup har du tänkt dig, är det hav eller insjö (med tillhörande strömmar).

Tänker du köra en hel tub (eg. cirka en timme på 15-20 meters djup) eller skall du ner på ett specifikt uppdrag?
 
Jag är inte intresserad av att dyka och har aldrig dykt med tuber. Därför är jag inte så hemma på detta område. Jag vill bara simma på ytan och jag vill göra det i en sjö. Jag planerar väl att simma ca 40 minuter.
 
Hej Stefanny!

Kan du inte göra som så att du håller på så länge in på hösten som du känner att du inte blir nedkyld? Eller är det så att du ska du köpa en våtdräkt så att det snarare är tjockleken på den som du funderar på?

Kanske finns det någon triatlet som kan svara?

Jag funderar också på att börja simma utomhus i ett närliggande vattendrag, så finns det tips på vad man ska tänka på i frågan om våtdräkt vill jag gärna höra. Samt vad har man på fötterna (och ev även händerna?) när man simmar i kallare vatten?
 
Jag simmade Vansbrosimmet för några år sedan iförd hellång simdräkt.
Ena året jag simmade var det 17° i vattnet och det gick bra i den temperaturen. Kallare har jag inte simmat. Jag hade lite problem med hyperventilering i början men när ansiktet blivit lite kallare så funkade andningen bra.

Jag köpte en simdräkt från Lewa Sport, jag tror att det är 2 resp 3 mm tjocklek.
http://www.lewasport.se/Default.aspx?module=4&content=5&lang=SV&fwsite=1

När man simmar så håller man ju värmen, fryser man så finns ju sockor vantar och mössa. Sen vänjer man sig vid kallvatten om man övar flitigt.
http://www.lewispugh.com/pages/default.aspx
 
+ 10 grader

borde inte vara något problem. Men hur bra dräkten sitter hur du har skyddat huvudet och hur mycket underhudsfett du har samt hur hårt du jobbar och hur du är byggd i övrigt betyder också mycket. Med en lite tjockare huva får du stora marginaler.

Dykare i Stockholm hade i varje fall tidigare det så kallade luciasimmet i Djurgårdsbrunnskanalen. Det var ca 0 grader i vattnet det året jag deltog. Jag hade 6 mm dykvåtdräkt.

Fick många kommentarer efteråt eftersom TV2s Rapport hade med mig någon sekund när jag tog av mig våtdräkten efter simningen.

Thure
 
Lite resultat

Jag simmade med våtdräkten och det var 13 grader, det fungerade fint. Jag hade på mig våtsockor också. Lite kallt runt halsen, men annars var det helt OK. Så gissningen 10 grader verkar vettig.
Jag ska skriva igen när jag provar 10 C. Kan nog fungera vid lite kallare, dock så är det troligen inget skönt.

Dock så följde jag inte lleberg råd utan jag provade att simma med flytväst en gång. Det kändes lite konstigt i början men efter ett tag så fungerade det fint. Samt att det var en som tittade på mig.
Det konstiga hände när jag kommit hem och flytvästen hade torkat. Då upptäckte jag att flytelementen innuti flytvästen hade krymt. De hade krympt gansk mycket, jag gissar på 15%, dessutom har de delat upp sig i skivor och knakar när jag böjer på den. Det verkar inte bra att flytvästen inte tål vatten!!
Om flytelementen kryper kan man inte lite på dess flytkraft.
Har någon råkat ut för samma sak?

Flytvästen är ca 4 år, jag har bara använt den ett fåtal gånger tidigare. Jag har förvarat den i klädkammaren när jag inte har använt den och inte utsatt den får något konstigt.
 
Mina erfarenheter

Simmar man hårt eller inte så länge kan det gå bekvämt i ännu lägre temperaturer. Det skiljer rätt mycket mellan olika personer, så man får testa själv.

Är det riktigt kallt gör det ont i händerna utan neoprenehandskar.

Gäller det bara att ta sig fram är flytväst bekvämt. Då slipper man kallt vatten i ansiktet. Det hindrar knappast simningen.

Jag tvivlar starkt på att flytelementen krympt i din väst. Låter som den är fylld med staplade tunna flak av polyetylenskum som är det vanligaste materialet i flytvästar. Det tål intensiv användning i vatten vid t.ex. vattensporter samt att tvättas med tvättmedel. Att det frasar när den torkat beror nog bara på att flaken klibbat ihop en aning. Det upphör om man böjer lite på flytelementen. Är det en godkänd väst från en större tillverkare behöver du inte fundera.

Jag har motionssimmat en km i 14 gradigt vatten i bara badshorts. Det funkade bra, körde riktigt hårt, och var svettig i hårbotten när jag kom iland. Det tolkar jag som att jag inte förlorade någon värme och gissningsvis hade kunnat fortsätta tills orken tog slut. Det här går till viss del emot det vanliga påståendet att man ska vara så stilla som möjligt om man hamnar i kallt vatten. Under vissa förutsättningar gäller tydligen inte det påståendet. Hade jag varit stilla hade jag blivit väldigt kall.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ireneha simma utomhus i Stockholm Övriga aktiviteter 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...