Enkelt vad av Bierikjåhkå

Många fina bilder och intressant info! Man blir sugen på att angripa olika toppar i Äpar nu! En vän har beskrivit ungefär samma vad som Wadenstein (bra namn för den här tråden) och säger att hans vadarskor blev fyllda med slam.

Tack!

Jag tror slamnivån beror mycket på hur varmt det är. När jag gick förbi där 2006 när det var jättevarmt och soligt hela veckan blev den lilla jokken som kommer in från Sarvajiegna betydligt brunare och hade högre flöde än vad jag annars sett den de två andra åren jag har varit i närheten (den sammanlagda vattennivån i Bierikjåhkå är dock ungefär lika för alla mina tre besök i området):

IMG_7792.b.jpg

Det var härifrån jag spekulerade i att den kvicksandsliknande banken kom ifrån också.

Men i år så var det ju rätt kallt, men blött och sen snösmältning, så det var nog inte lika mycket glaciärslam i vattnet den här gången.
 
Hej, jag har en frågan precis om vada. Skulle det här funkar at gå? Så behöver jag inte vada alls.
 

Bilagor

  • Rinimstugan.png
    Rinimstugan.png
    1 MB · Visningar: 207
Hej, jag har en frågan precis om vada. Skulle det här funkar at gå? Så behöver jag inte vada alls.
Ja, det borde det göra, så länge du kan få båtfärd till/från den sidan av Rinim. Sijddoädno lär inte vara vadbar hsh. Jag vet dock att terrängen vid den norra kröken är riktigt dryg att ta sig igenom, och har ingen erfarenhet av längre söder ut längs Sijddoädnos västra sida.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.