Vad äter ni till frukost och lunch?

Mat på fjället

Till frukost äter jag 1,5 portion havregrynsgröt med lite blåbärspulver i . Mjölk (från torrmjölk förstås). För att bli riktigt mätt häller jag på en topping som i år består av hasselnötter, valnötter, mandlar, kokosflarn och torkade bananer. Toppingen har jag hackat ner i matberedaren. Allt har lagts i portionspåsar hemma vilket gör det enkelt att endast tömma ner i grytan på morgonen på fjället. Toppingen rörs inte ner i grytan dock. Te/kaffe också förstås.
Detta mättar till lunchen som består av två "Varma koppen" (matsoppa och en dessert). Två skivor grovt bröd och en knäckebrödsskiva med tubost. Det är värt att bära bröd.
Mellanmål är O´boy eller motsvarande (för att få energi vid halvfyratiden) och en chokladbit /Singoallakex/knäckebröd. Middag är en påse Turmat eller Blå band och knäckebröd med tubost. Lite godis som äts under vandring finns också alltid med. En kopp kvällste brukas intas efter middagen innan kvällstvätt tar vid och läggdags. Jag vandrar alltid långa sträckor hela dagar och tycker att min man och jag har kommit fram till att vi håller oss mätta på denna kost. Vi har förresten också druvsocker med oss. Hoppas att detta kan vara till hjälp. Nästa vecka åker vi till Sarek.
 
Frukost: Egentorkat (ris/pasta + protein/fett)
Under dagen: Nötter/frön/torkad frukt, rökt kött och andra snacks
Middag: Egentorkat (ris/pasta + protein/fett)
 
Frukost: Havregrynsgröt med torkad frukt och nötter, torrmjölk, knäckebröd med jordnötssmör, kaffe
Lunch och middag: Snabbmakaroner/couscous/pulvermos eller liknande, plus nån torrmat t.ex. falafelmix, vegetarisk tacomix (torr sojafärs är smidigare än torr köttfärs) eller hemgjord beef jerky eller någon varma koppen spetsad med t.ex. korv, torkad svamp och/eller grönsaker. Häller alltid olja på maten för som redan sagts så är fett vikteffektivt.
Mellanmål: Nötter och jordnötter, ibland fruktsoppa eller drickchoklad för omväxlingens skull.
 
Havre- och rågflingegröt spetsad med gräddpulver solrosfrön och torkade tranbär. Till det dricker jag thé. Sen blir det kaffe och en smörgås nån gån på förmiddagen. Till sen lunch äter jag oftast en hemtorkad soppa med kokta och torkade linser/bönor med purjolök och gräddpulver. Jag köper gräddpulver på friluftsmat.nu, deras äggpulver är helt kanon att göra äggröra på, även om disken är lite meckig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Frukost äter jag inte. Till lunch brukar det bli nudlar eller något annat snabbt och till middag något tyngre mål med mycket fett.
 
Förvaring / packning

Tack för alla fantastiska tips om mat! Ska gå min första fjällvandring snart. Hur packar ni maten i ryggan? Smart att lägga i portioner men hur packar ni sen för att inte allt ska hamna huller om buller?
 
Det har varit samma på mina 2 fjällturer.

Frukost: havregrynsgröt, sylt (fraktas i en liten återanvändbar plasttub) och kokos på toppen, kaffe
Lunch: bröd, smör, räkost på ena mackan och salami på andra, kaffe
Middag: köpt frystorkat

Fika däremellen någon gång: mörk choklad, russin och cigg!

Smöret smälte fan inte förra året trots att solen gassade på som fasen i norska fjällen. Underligt.

Jag har små färgade packpåsar där frukostgrejer hamnar i en, lunch i en, och allt frystorkat i en.
Kaffet var förvarat med chokladen och russinen tror jag.

Skulle man fånga fisk så är smöret bra att ha för att steka i.

På kortare vandringar tenderar jag att ta med alldeles för mycket att äta. Lär mig aldrig:) Då blir det all möjlig skräpmat.
 
Ja asså en uppåt 20 grader brukar inte vara nått problem - smör kan du ju ha öppet hemma i en vecka.
Ha bara smöret i hård bytta och håll hygienen med salamin.

Det är te.x inga problem att ha en öppnad tubost en vecka på sommaren bara det inte kommer in bakterier i den.
Kört en tub fetmajonäs i 2 dygn i 30 grader som proteinbooster att suga ur medans man går , var inga problem trots
kontaminering av bakterier.
 
Frukost alltid havregrynsgröt med bär som plockas på plats, och mjölk från mjölkpulver. Tar oftast med lite torkad frukt att slänga i de dagar jag inte hittar några bär.
Lunch i form av redda soppor, grönsaker, kyckling, fisk osv och bröd. Alltså vanliga pulversoppor från affären. Bäst är de som blir en hel liter om man är två.
Middag, mest egentorkat, men brukar alltid ha med några påsar wildlife eller liknande "laga i påsen"-mat för de där dagarna när vädret verkligen inte vill att jag ska pyssla med matlagningen någon längre tid.

Eftersom maten för kommande dagar är i stort sett det enda som inte ska ur ryggsäcken varje dag så lägger jag den i botten. Använder ofta vanliga plastpåsar för att få lite ordning - typ havregrynspåsar i en, lunchsoppor i en och ett par för middagsmat. Värdelöst när allt börjar blandas ihop efter några dagar annars, och vassa hörn på påsarna med köpt mat har sönder de tunna fryspåsarna som jag packar egentorkat och portionsförpackade havregryn i. Tar upp respektive dags mat innan lägret bryts och lägger den ihop med köket i ryggsäckens övre del.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
CyberJunkie Vad äter ni?? Fjällvandring 44
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 30
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Godisaron Svagt te till fjälls Fjällvandring 24
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
Wolfred Sista minuten ändring i Norge till Goldahytta-Gappohytta-Rostahytta Fjällvandring 1
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0
flindvl Katterat - Hellmotn --> fraga gällande sträckan Hunddalshytta till Lossistua Fjällvandring 2
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
miaber Från Pieskehaure till Sulitjelma by Fjällvandring 5
kffp Biljetter för nattåg till/från Norrland 2022 Fjällvandring 103
Susannee Storulvån till Gåsen Fjällvandring 14
Mpetts Resa till Ramundberget Fjällvandring 6
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
Sandalf Solotur från Katterjåkk till Nikkaloukta Fjällvandring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...