Tre män i nöd på Kebnekaise

vill inte låta dryg men det e ändå deras levebröd och de "tjänar" ju på sina utryckningar. Om ingen larmade dem skulle flera kanske förlora jobben, så jag tycker man får se den subjektiva sidan också. Skulle förvåna mig om de själva tyckte de åkte på för många "onödiga" larm och att de egentligen borde skära ner på verksamheten som ju blir kontentan

Majoriteten av de som är med i fjällräddningen är inte anställda av fjällräddningen, det är bergsguider i området, folk som jobbar inom räddningstjänsten och delar av försvaret, polisen och sjöfartsverket samt civilt anställda som ställer upp och lämnar andra anställningar för utryckning.

När ett larm skickas från polisen som ansvarar för fjällräddningen går det ut till alla i det område som räddningen berör, de som kan åka och ställa upp gör det, de som inte kan gör det inte.

Jag skulle gissa att alla får en ersättning för förlorad arbetsinkomst när de lämnar sitt ordinarie arbete. Resten av det som står ovan vet jag då jag arbetat nära fjällräddningen de senaste två åren.

Så att de skulle säga att alla utryckningar är viktiga med anledning att de vill ha ersättning för det skulle jag verkligen inte tro, inte de jag arbetat med iallafall.

De som är med i fjällräddningen, iallafall de som verkar i området runt Kiruna tränar regelbundet flertalet gånger per år i alla möjliga väder. De tränar firning, navigering, olika sökmetoder, firning med helikopter, klättring och framkomst på skoter och skidor.

Detta är otroligt kompetenta personer med stor fjällvana och alpin vana.

När det gäller om en utryckning skall ske eller inte så är det ett beslut som fattas av polisen. Då vi i Sverige idag har en räddningstjänst som är finansierad av skattemedel så kommer fjällräddning vara "kostnadsfri" för den som behöver det.

Då jag själv verkat i fjällterräng så vet jag också att polisen nekar räddning i vissa fall och hänvisar till privata helikopterbolag t.ex. vid ont i knät på väg ner från Kebnekaise etc så får man boka en privat helikopter och ta sig till ett ställe där den kan landa.

Har du däremot fallit och skadat dig så är risken större att du själv inte kan ta dig till ett ställe där helikopter kan landa och därför larmas fjällräddningen in, jag vet inte om du hjälpt någon som skadat sig och behövt bära eller stödja personen någon kilometer för att hitta en lämplig landningsplats.

Precis som sjöräddningen som hellre åker ut och hämtar en trött person på en ö som paddlat lite långt när ovädret är på väg in för att minska risken för en svårare och mer osäker räddning vid senare tillfälle så åker även fjällräddningen ut för att minska dessa risker, när vädret börjar bli dåligt minskar sikten och ett sök kan bli helt omöjligt.

Om det är så att vi har ett intresse av att diskutera finansiering av fjällräddning och annan räddningspersonal så tycker jag att vi kan skapa en ny tråd för detta, vi behöver inte lyfta upp det i en tråd som handlar om en specifik räddning under Säkerhet och Räddning.

Edit: Särskilt eftersom detta verkar vilja diskuteras varje gång det har varit en fjällräddning...
 
Senast ändrad:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/raddningsledaren-det-var-daligt-omdomme-att-ge-sig-ut

Här står de att de inte hade spade med sig. Det anser jag är det absolut viktigaste att ha med sig på en vintertur. Hellre spade än både mat, vindsäck och tält.

En spade blir man inte glad av på ett renblåst högfjäll. Personligen håller jag vindsäcken som nr 1 gällande säkerhet.

Självfallet har vi fjällräddningen för att rädda liv. Däremot är tröskeln för att hålla sig vid liv i skarpt läge milsvid från person till person, likaså benägenheten att verkligen larma. Kanske kan en "självrisk" vara befogad vid utryckning för att undvika mer godtycklig användning?
 
En spade blir man inte glad av på ett renblåst högfjäll. Personligen håller jag vindsäcken som nr 1 gällande säkerhet.

Självfallet har vi fjällräddningen för att rädda liv. Däremot är tröskeln för att hålla sig vid liv i skarpt läge milsvid från person till person, likaså benägenheten att verkligen larma. Kanske kan en "självrisk" vara befogad vid utryckning för att undvika mer godtycklig användning?

Nej renblåst kan det ju vara förstås, men det går ju nästan alltid att gräva en liggrop iallafall. Själv har jag med mig bivysäck istället för vindsäck.
Och så ha jag sovsäck och liggunderlag ligger i den och paketet fastspänt högst upp på pulkan. Bara slänga ut på backen och pumpa upp liggunderlaget och krypa ner. Gjort på 2min.
 
Glöm inte att ha det säkrat i pulkan med en bra tamp.
Trist om en vindby tar med sig hela paketet när du ska ta fram det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vandraren89 Tre nätter i "närheten" av Göteborg? Fjällvandring 1
Braxe Tre tältnätter kring Abisko Fjällvandring 20
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
m490c Räcker tre dagar Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 13
cloud76 Sarek runt på tre veckor? Fjällvandring 12
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
philipö Abisko dagsturer, tre dagar maj. Turtips Fjällvandring 13
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
olatal Vandring tre dagar fjäll nära Hälsingland Fjällvandring 1
JohnnyL Vad göra i Abisko tre nätter? Fjällvandring 3
MarkusN Frågor om tre specifika vad i Sarek Fjällvandring 1
stormtrivs Sarek tre turer i följd. Fjällvandring 2
Polarmannen Hjälp, lätt fjällvandring för tre 15-åriga tjejer Fjällvandring 18
supergeten Ensamvandring. Tre veckor, vildmark. Tips. Fjällvandring 4
Vajja 19km på tre timmar? Fjällvandring 14
Medon Tre mysterier på Artfjället Fjällvandring 9
madde182 kvikjokk på ca tre dagar Fjällvandring 10
mickesommar Tre frågor om tur till kebnekaise. Fjällvandring 24
Walters Mårma och tre-pass-leden vecka 27 Fjällvandring 6
JonnyRocker Kebnekaise på tre-fyra dar? Fjällvandring 3
bastat Tre barn i lappland Fjällvandring 5
svartöra Tre mil om dagen Fjällvandring 9
Tips inför tre veckor i nordliga fjäll? Fjällvandring 4
niklaz OK att använda hjälptelefon i fjällen för annat än nöd, ändrad färdplan o.dyl.? Fjällvandring 26
avslut1008 påkalla hjälp i nöd.. Fjällvandring 2
hawker Nöd/hjälptelefon Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.